Autó-Motor, 1983. január-június (36. évfolyam, 1-12. szám)

1983-02-15 / 4. szám

Autósoknak JANUÁR 25-TŐL - típusonként eltérő mértékben - átlagosan 10,2 százalékkal emelkedett a szocialista országokból behozott személygépkocsik fogyasztói ára. Ennek az oka: növekedtek a személygépkocsik beszerzési árai. Gépkocsitípus Trabant Hycomat Lim. Trabant Hycomat Kombi Trabant Lim. Trabant Kombi Lada 21013/1200 S Lada 2102 Kombi Lada 2105/1300 S Lada 21061/1500 S Wartburg Lim. Wartburg de Luxe Wartburg de Luxe tolótetős Wartburg Tourist Skoda 105 S Skoda 120 L Skoda 120 GLS Polski Fiat 126/650 Polski Fiat 125/1500 Dacia 1310 Moszkvics 2140 Volga Lim. Volga Kombi Skoda mikrobusz Zastava 1100 GTL Előjegyzést az OTP fiókjai és a takarékszövetkezetek az új ár felének befizetésével fogadnak el. Az 1983. január 24. előtt befizetett vételárelőleget nem kell az új ár fe­lére kiegészíteni. Az előjegyzési sorszámok változatlanok, a kocsikat ezeknek sorrend­jében adják át. Régi ár Új ár 44 300 49 000 47 900 53 000 62 000 69 000 71 500 79 000 112 000 125 000 115 000 128 000 125 000 139 500 135 000 150 500 99 400 109 500 104 400 115 000 108 400 119 000 112 400 124 000 89 800 100 000 95 700 107 000 119 000 127,500 70 000 77 000 125 000 139 500 120 000 128 500 94 000 100 500 154 000 172 000 177 000 197 500 200 900 224 000 158 000 IGAZ, HOGY MÁR TÖBB HÉT is eltelt az új évből, de az a látvány, amelyben január 1-én részem volt, még most is élénken él emlékezetemben. A Majakovszkij utca, a Lövölde tértől a Rózsa Ferenc utcáig valóságos ostromál­lapotot mutatott. Nem kevesebb, mint tizenhárom személyautót láttam teljesen vagy részben összetörve. Mintha egy ak­na pusztított volna a Ladák, a Wartbur­gok, az Opelek és a Fiatok között: lesza­kadt ajtók, pozdorjává zúzott szélvédők, konzervesdoboz fedele módjára felkunko­­rított motorháztetők . . . Mi történt? Az egybegyűltek szerint nagyon is prózai dolog. Szilveszter éjjelén egy hatalmas szerelőkocsi zúdult végig a Majakovsz­kij utcán, süvöltve, mint egy rakéta. A pilóta elvesztette uralmát a súlyos, több tonnás jármű felett és valóságos mély­szántást végzett a vétlen, parkoló kocsik hosszú sorában. A tizenhárom jármű kö­zül legalább hat totálkárossá vált, a töb­biek kisebb-nagyobb horpadásokkal meg­úszták. Az év első napjának reggelén meg­kezdődött a pestiek népvándorlása a tönkrement kocsikhoz. Családok vonultak ki nézelődni, nagypapák vezették kézen­fogva unokáikat, égnek bökött mutató­ujjai magyarázva, hogy lám, lám, mire vezet a felelőtlenség, a vigyázatlanság, és a többi . . . Délutánra megjelentek a „hullarablók" is, azok, akik nem restelltek csavarhú­zóval, kalapáccsal, franciakulccsal ne­kilátni az autóroncsok bontásának. Vit­ték, amit vihettek, senki nem szólt rá­juk. És, aki mégis? „Tűnjön el uram, amíg jó dolga van, azt csinálok a kocsimmal, amit akarok” - érkezett a goromba vá­lasz. S bár a bámészkodók többsége meg volt győződve arról, hogy fosztoga­tókkal állnak szemben, ugyan ki merte volna elkérni akármelyiküktől is a for­galmi engedélyt? De hol voltak az igazi tulajdonosok? Legtöbbjük az igazak álmát aludta meg, mit sem sejtve, hogy az ablaka alatt ál­ló ép Trabantja helyett csak roncshal­mazt talál. Sokan elutaztak a kocsi nél­kül. Nyilván arra gondoltak, hogy két­szeresen is jobb vigyázni, így Szilveszter táján. Nem akarván kísértésbe esni, in­kább a vonatot, autóbuszt választották, ünnep lévén, sokat késtek azok a bi­zonyos kis platós kocsik, melyek hivatá­sa megfelelő helyre szállítani az üzem­­képtelen autókat. — Uram — így egy borostás férfiú — én mindent láttam, hát az a pasas egy ámokfutó volt. — Kérem, utoljára Köln mellett egy autópályán, ködben tapasztaltam hason­ló karambolt — mesélte egy hölgy. — De hogy ugyanezt látom a város szívében? Ezt még álmomban sem gondoltam vol­na. — Még az a szerencse, hogy senki sem ült a kocsikban és a szerteszét re­pülő járművek sem sértettek meg járó­kelőket. Folyt a szó, érvek és ellenérvek csap­tak össze. Akadt, aki a kárt okozó sofőrt sajnálta: „Fizethet majd szegénykém éle­te végéig és biztosan elveszik a jogosít­ványát is”, mások terveket szőttek, ho­gyan lehetne potom pénzért megvenni a roncsot és valahogyan kipofozni. Az egészben csak az a szomorú, hogy tizenhárom tulajdonos kocsiját már nem lehet eredeti állapotába helyreállítani. És mindez miért történt? Ki tudja! Nin­csen, nem lehet olyan sürgős eset, ami a száguldásnak ezt az „eredményét" iga­zolni tudná. Soha, semmilyen körülmé­nyek között. Kóbor László 12 KOCSIÁTVÉTELI SORSZÁMOK LAPZÁRTAKOR 1983. FEBRUÁR 3. DACIA (Budapest) .... 10919 DACIA (Debrecen) ... 5349 LADA 1200 (Budapest) . . . 20138 LADA 1200 (Debrecen) . . 12713 LADA 1200 (Győr) .... 6390 LADA 1200 Kombi (Bpest) . . 4615 LADA 120« Kombi (Debr.) 2397 LADA 1300 (Budapest) . . . 855G LADA 1300 (Debrecen) . . . 5627 LADA 1300 (Győr) .... 2045 LADA 1500 (Budapest) . . . 8569 LADA 1500 (Győr).................... 2325 LADA 1500 (Debrecen) . . . 5785 MOSZKVICS 2140................... 11968 POLSKI FIAT 125................... 3532 POLSKI FIAT 126p (Bpest) . 15138 POLSKI FIAT 12Sp (Győr) . 4432 SKODA 105—S (Budapest) . . 6361 SKODA 105—S (Debrecen) 5090 SKODA 105—S (Győr) . . . 5547 SKODA 120—L (Budapest) . . 11464 SKODA 120—L (Debrecen) 7172 SKODA 120—L (Győr) . . 8520 SKODA 120 GLS......................... 304 TRABANT Lim. (Budapest) . 12622 TRABANT Lim. (Debrecen) . 8655 TRABANT Lim. (Győr) . . 11387 TRABANT Kombi (Budapest) 5379 TRABANT Kombi (Győr) . . 3406 TRABANT Lim. Hycomat . . 13265 TRABANT Kombi Hycomat . 82 WARTBURG Lim. (Budapest) 8134 WARTBURG Lim. (Győr) . . 4956 WARTBURG Lim. (tolótet.) . 1362 WARTBURG de Luxe (Bpest) 11216 WARTBURG de Luxe (Győr) 6074 WARTBURG de Luxe (tolót) 2110 WARTBURG Tourist (Bpest) 4172 WARTBURG Tourist (Győr) . 1612 ZASTAVA ................................... 1180 Szkif sátras utánfutó .... 4399 N—126E lakókocsi.................... 1318 Bastei lakókocsi......................... 509

Next