Autó-Motor, 1983. január-június (36. évfolyam, 1-12. szám)
1983-02-15 / 4. szám
Autósoknak JANUÁR 25-TŐL - típusonként eltérő mértékben - átlagosan 10,2 százalékkal emelkedett a szocialista országokból behozott személygépkocsik fogyasztói ára. Ennek az oka: növekedtek a személygépkocsik beszerzési árai. Gépkocsitípus Trabant Hycomat Lim. Trabant Hycomat Kombi Trabant Lim. Trabant Kombi Lada 21013/1200 S Lada 2102 Kombi Lada 2105/1300 S Lada 21061/1500 S Wartburg Lim. Wartburg de Luxe Wartburg de Luxe tolótetős Wartburg Tourist Skoda 105 S Skoda 120 L Skoda 120 GLS Polski Fiat 126/650 Polski Fiat 125/1500 Dacia 1310 Moszkvics 2140 Volga Lim. Volga Kombi Skoda mikrobusz Zastava 1100 GTL Előjegyzést az OTP fiókjai és a takarékszövetkezetek az új ár felének befizetésével fogadnak el. Az 1983. január 24. előtt befizetett vételárelőleget nem kell az új ár felére kiegészíteni. Az előjegyzési sorszámok változatlanok, a kocsikat ezeknek sorrendjében adják át. Régi ár Új ár 44 300 49 000 47 900 53 000 62 000 69 000 71 500 79 000 112 000 125 000 115 000 128 000 125 000 139 500 135 000 150 500 99 400 109 500 104 400 115 000 108 400 119 000 112 400 124 000 89 800 100 000 95 700 107 000 119 000 127,500 70 000 77 000 125 000 139 500 120 000 128 500 94 000 100 500 154 000 172 000 177 000 197 500 200 900 224 000 158 000 IGAZ, HOGY MÁR TÖBB HÉT is eltelt az új évből, de az a látvány, amelyben január 1-én részem volt, még most is élénken él emlékezetemben. A Majakovszkij utca, a Lövölde tértől a Rózsa Ferenc utcáig valóságos ostromállapotot mutatott. Nem kevesebb, mint tizenhárom személyautót láttam teljesen vagy részben összetörve. Mintha egy akna pusztított volna a Ladák, a Wartburgok, az Opelek és a Fiatok között: leszakadt ajtók, pozdorjává zúzott szélvédők, konzervesdoboz fedele módjára felkunkorított motorháztetők . . . Mi történt? Az egybegyűltek szerint nagyon is prózai dolog. Szilveszter éjjelén egy hatalmas szerelőkocsi zúdult végig a Majakovszkij utcán, süvöltve, mint egy rakéta. A pilóta elvesztette uralmát a súlyos, több tonnás jármű felett és valóságos mélyszántást végzett a vétlen, parkoló kocsik hosszú sorában. A tizenhárom jármű közül legalább hat totálkárossá vált, a többiek kisebb-nagyobb horpadásokkal megúszták. Az év első napjának reggelén megkezdődött a pestiek népvándorlása a tönkrement kocsikhoz. Családok vonultak ki nézelődni, nagypapák vezették kézenfogva unokáikat, égnek bökött mutatóujjai magyarázva, hogy lám, lám, mire vezet a felelőtlenség, a vigyázatlanság, és a többi . . . Délutánra megjelentek a „hullarablók" is, azok, akik nem restelltek csavarhúzóval, kalapáccsal, franciakulccsal nekilátni az autóroncsok bontásának. Vitték, amit vihettek, senki nem szólt rájuk. És, aki mégis? „Tűnjön el uram, amíg jó dolga van, azt csinálok a kocsimmal, amit akarok” - érkezett a goromba válasz. S bár a bámészkodók többsége meg volt győződve arról, hogy fosztogatókkal állnak szemben, ugyan ki merte volna elkérni akármelyiküktől is a forgalmi engedélyt? De hol voltak az igazi tulajdonosok? Legtöbbjük az igazak álmát aludta meg, mit sem sejtve, hogy az ablaka alatt álló ép Trabantja helyett csak roncshalmazt talál. Sokan elutaztak a kocsi nélkül. Nyilván arra gondoltak, hogy kétszeresen is jobb vigyázni, így Szilveszter táján. Nem akarván kísértésbe esni, inkább a vonatot, autóbuszt választották, ünnep lévén, sokat késtek azok a bizonyos kis platós kocsik, melyek hivatása megfelelő helyre szállítani az üzemképtelen autókat. — Uram — így egy borostás férfiú — én mindent láttam, hát az a pasas egy ámokfutó volt. — Kérem, utoljára Köln mellett egy autópályán, ködben tapasztaltam hasonló karambolt — mesélte egy hölgy. — De hogy ugyanezt látom a város szívében? Ezt még álmomban sem gondoltam volna. — Még az a szerencse, hogy senki sem ült a kocsikban és a szerteszét repülő járművek sem sértettek meg járókelőket. Folyt a szó, érvek és ellenérvek csaptak össze. Akadt, aki a kárt okozó sofőrt sajnálta: „Fizethet majd szegénykém élete végéig és biztosan elveszik a jogosítványát is”, mások terveket szőttek, hogyan lehetne potom pénzért megvenni a roncsot és valahogyan kipofozni. Az egészben csak az a szomorú, hogy tizenhárom tulajdonos kocsiját már nem lehet eredeti állapotába helyreállítani. És mindez miért történt? Ki tudja! Nincsen, nem lehet olyan sürgős eset, ami a száguldásnak ezt az „eredményét" igazolni tudná. Soha, semmilyen körülmények között. Kóbor László 12 KOCSIÁTVÉTELI SORSZÁMOK LAPZÁRTAKOR 1983. FEBRUÁR 3. DACIA (Budapest) .... 10919 DACIA (Debrecen) ... 5349 LADA 1200 (Budapest) . . . 20138 LADA 1200 (Debrecen) . . 12713 LADA 1200 (Győr) .... 6390 LADA 1200 Kombi (Bpest) . . 4615 LADA 120« Kombi (Debr.) 2397 LADA 1300 (Budapest) . . . 855G LADA 1300 (Debrecen) . . . 5627 LADA 1300 (Győr) .... 2045 LADA 1500 (Budapest) . . . 8569 LADA 1500 (Győr).................... 2325 LADA 1500 (Debrecen) . . . 5785 MOSZKVICS 2140................... 11968 POLSKI FIAT 125................... 3532 POLSKI FIAT 126p (Bpest) . 15138 POLSKI FIAT 12Sp (Győr) . 4432 SKODA 105—S (Budapest) . . 6361 SKODA 105—S (Debrecen) 5090 SKODA 105—S (Győr) . . . 5547 SKODA 120—L (Budapest) . . 11464 SKODA 120—L (Debrecen) 7172 SKODA 120—L (Győr) . . 8520 SKODA 120 GLS......................... 304 TRABANT Lim. (Budapest) . 12622 TRABANT Lim. (Debrecen) . 8655 TRABANT Lim. (Győr) . . 11387 TRABANT Kombi (Budapest) 5379 TRABANT Kombi (Győr) . . 3406 TRABANT Lim. Hycomat . . 13265 TRABANT Kombi Hycomat . 82 WARTBURG Lim. (Budapest) 8134 WARTBURG Lim. (Győr) . . 4956 WARTBURG Lim. (tolótet.) . 1362 WARTBURG de Luxe (Bpest) 11216 WARTBURG de Luxe (Győr) 6074 WARTBURG de Luxe (tolót) 2110 WARTBURG Tourist (Bpest) 4172 WARTBURG Tourist (Győr) . 1612 ZASTAVA ................................... 1180 Szkif sátras utánfutó .... 4399 N—126E lakókocsi.................... 1318 Bastei lakókocsi......................... 509