Autó-Motor, 1983. január-június (36. évfolyam, 1-12. szám)

1983-02-15 / 4. szám

wwzGinds • mozaik • mmminds FELDOLGOZÁS NÉLKÜL használja dízel-üzemanyagként négy üz­­bég teherfuvarozó vállalat a Karsi-sztyep­­pén kitermelt gázkondenzátum csepp­folyós halmazállapotban lecsapódó melléktermékét. Ez kevés dízelolajjal ke­verve a motor átállítása nélkül felhasz­nálható. Olcsóságán kívül az is a javára írható, hogy jóval kevesebb mérgező égésterméket juttat a levegőbe, mint a hagyományos üzemanyag. Ha valaki öreg, semmire sem jó autó­kat gyűjt össze, és azokat egymásra ra­kosgatja, akkor ócskavasgyűjtő. Ha eze­ket az autókat betonnal tölti meg, ak­kor művész. Ez a művész Fernandez Ar­man, aki a Párizs melletti Modern Mű­vészetek Központjában állította fel 18 mé­teres objektumát. Tartalma: ötvennél is több autó, valamint 1500 tonna beton AUSZTRIÁBAN a járművezetőknek január 1-től kezdve már a szürkület beálltakor be kell kap­csolniuk a tompított fényt. Eddig csak a sötétség beálltakor kellett ezt tenniük. Több ezer schilling pénzbírsággal sújt­hatók azok a gépkocsivezetők — a kül­földiek is! —, akik az új rendelkezést nem tartják be. JOGOSÍTVÁNY NÉLKÜL húsz éven át csaknem egymillió kilomé­ter utat tett meg zavartalanul egy of­fen­bachi (NSZK) autós. A 37 éves férfit most egy rutinjellegű ellenőrzésnél iga­zoltatták a rendőrök. Azzal védekezett, hogy eddig kifogástalanul vezetett, és sohasem ellenőrizték. OLASZORSZÁGBAN átlagosan 20 százalékkal emelkedtek az autópálya-használati díjak. Az áremelést azzal a beruházási programmal indokol­ták, amely az olasz autópályák elkövet­kező 10 évben megvalósuló korszerűsí­tésére és felújítására irányul. Nicolazzi közmunkaügyi miniszter tájékoztatása sze­rint az 1983. évi 13 százalékos inflációs ráta és az autópályák használati díjának 20 százalékos emelése közötti különbö­­zetet az 5000 milliárd lírás útépítési program részleges finanszírozására for­dítják. Egyébként az olaszországi autó­pálya-használati díjak 1980—1982. között átlagosan 50 százalékkal emelkedtek. A SZOVJET AUTOEXPORT külkereskedelmi vállalat megállapodott az argentin állami Yacimientos Petroli­­feros Fiscales olajvállalattal, hogy mint­egy 6 millió dollár értékben ad el kü­lönböző típusú tehergépkocsikat Argentí­nának. A szerződés teherautó-pótkocsik szállításáról is szól, ezek hasznos teher­bírása 20 és 40 tonna lesz. A GENERAL MOTORS két belgiumi leányvállalatánál - még nem végleges adatok szerint - 355 ezer személygépkocsi készült tavaly. Ez re­kordnak számít, de a gyenge keresletre való tekintettel már januárban csökken­tették a termelést. A TOURINFORM-SZOLGÁLAT a 179-800 telefonszámon reggeltől estig bármikor hívható. A Tourinform-szolgá­­latnak az útviszonyok, terelőutak, távol­ságok, külföldi autópályadíjak és üzem­­anyagárak, a hazai és más autóklubok szolgáltatásai, a benzinkutak címe és nyitvatartási ideje, autószerviz, autó­mentés mind a témája. IRÁNBAN MEGSZÜNTETTÉK az Irakkal folytatott háború kitörésekor bevezetett benzinadagolást — közölte az IRNA hivatalos iráni hírügynökség. A há­ború kezdetekor a magángépkocsik szá­mára havi 40 liter benzin vásárlását en­gedélyezték, a mennyiséget nemrég havi 90 literre emelték. Az adagolás megszün­tetése nyilván azzal van összefüggésben, hogy Irán olajtermelését az 1982 eleji mintegy napi 1 millió barrelről az év vé­gére napi 4 millióra futtatta fel. A SZŰK ÍVŰ KÖRFORGALMAK veszélyesebbek, mint a szokásosak, a szerint a vizsgálat szerint, amelyet R. D. Hall és R. A. J. Surl, a Southampton­ Egyetem munkatársai végeztek a kor­mány Szállítási és Közúti Kutatólabo­ratóriuma (Transport and Road Research Laboratory) megbízásából. Négy éven keresztül tanulmányoztak több mint 50 körforgalmat, és azt találták, hogy a kis körforgalmaknál (amelyek kővel szegé­lyezettek és az átmérőjük 4 m felett van) lényegesen magasabb a balesetek elő­fordulásának aránya. A beépített terüle­teken a kis körforgalmak baleseti aránya kétszer akkora volt, mint a szokványo­soknál. A kisebb körforgalmak kevésbé tartják fel a forgalmat, a southamptoni tanulmány azonban kimutatja, mekkora árat kell fizetni az előnyért. A kis körfor­galmaknál 0,42 baleset esett egymillió járműre beépített területen (ahol a se­besség felső határa 64 km/óra), szemben a szokványos körforgalmak 0,21-ével. Ebédszünet az emelkedőn 11

Next