Autó-Motor, 1983. július-december (36. évfolyam, 13-24. szám)

1983-07-01 / 13. szám

Az FKOT jubileumi Déutá­n­ kivezetni versenye 30 évvel ezelőtt 11 vállalat közös akaratából indult el a járművezetők „Vezess baleset nélkül" versenymozgalma. Azóta a versenyző vállalatok száma 400-ra, a járművezetőké pedig 45 ezerre emelkedett. A fővárosunk közlekedésbiztonságáért folytatott közös munka eredményének jegyében megrendezett járművezetői verseny ünnepélyes eredményhirdetésével ünnepelte most legutóbb az FKBT versenybizottsága a 30 éves jubileumot. A „Vezess baleset nélkül” mozgalom 2 évvel ezelőtt meghirdetett jubileumi jár­művezetői versenyének dön­tőjére nemrégiben került sor. A résztvevő járműveket faj­tájuk alapján 5 kategóriába sorolták: I. személygépkocsi, motorkerékpár; II. tehergép­jármű (3,5 t össztömegig); Il. tehergépjármű (3,5 t össztömeg felett); IV. autó­busz, „D”; V. kötöttpályás járművek (HÉV, trolibusz, villamos, metró). A két hely­színen (I. kát.: ATI-pálya, Bécsi út; II—IV. kát.: Hel­sinki út) egyéni és csapat­­versenyben összesen 637-en vettek részt a döntőben. Az alapversenyen 10 résztvevőn­ként egy, a középdöntőben pedig 5 résztvevő közül 1 versenyző juthatott tovább, így legkevesebb 30 000 em­bert érintett az FKBT által szervezett nagyszabású ve­télkedő. Marik László, az FKBT tit­kárságvezetője elmondta, hogy a verseny szervezésé­ben a BRFK, a Fővárosi Ta­nács Közlekedési Főigazga­tósága, az ATI és a közleke­dési vállalatok vezetői mű­ködtek közre. A rendező bi­zottságban mintegy 200-an tevékenykedtek, akik hétvé­gén, társadalmi munkában vállalták a lebonyolítással kapcsolatos feladatokat. A versenyben való részvé­tel alapfeltétele az érvényes gépjárművezetői jogosítvá­nyon kívül 2 éves baleset­­mentes vezetési gyakorlat volt. A döntő az I—IV. kategó­riáig elméleti (Kresz, műsza­ki), vezetéstechnikai (rutin), közúti szabályossági, üzem­anyag-takarékossági, az V. kategóriában elméleti (Kresz, műszaki) feladatokból állt. A Bécsi úti ATI-pályán rajthoz állók a tesztlapok ki­töltése után a rutinpálya rajtvonalához álltak. A be­ton hamar átforrósodott, nemcsak a tűző naptól, ha­nem a csikorgó fékezések ha­tására is, elvégre nemcsak a feladatok végrehajtási mód­ja, de az ahhoz szükséges idő is megméretett. A rajtvonal előtt hosszan kígyózott a sor, öt „kockás taxi” vezetője utolsó „nagy megbeszélésre”­ gyűlt össze. A Főtaxi egyik csapatának tagjai (Mahrwardth Tamás, Fekete László, Várkonyi Csa­ba, Mikes Endre és Késmár­­ky Károly) derűs hangulat­ban voltak. Rövid faggatás után kiderül, honnan a nyu­galom: rutinos gépjárműve­zetők, gyakorlott versenyzők mindannyian. (1978-ban Vár­konyi Csaba az AM által meghirdetett versenyen ka­tegóriájában I. helyezett lett, Fekete László pedig — akkor még a KÖTUKI színeiben — a városligeti jégversenyen kategóriájában a második helyen végzett.) A döntőt követően a leg­eredményesebb versenyzők között a vállalati különdíja­­kon kívül mintegy 300 000 forint értékű díjat osztottak szét a Körcsarnokban. A győztesek kategórián­ként: I. kát. (magán): Tar­­nóczy Mihály, (hivatásos): Stréger Gyuláné. II. kát.: Lampert Márton. III. kát.: Horváth Károly. IV. kát.: Illyés László. A kötöttpályá­sok (V.) kategóriájában pe­dig négy BKV-dolgozó (Pa­taki István, Fu­szár Dezső, Bere Dániel és Biró Gyula) vitte el a pálmát. Barra Eszter Dr. Szalai Dezső r. ezredes díszoklevelet és jutalmat ad át a versenyben I., II., III. helyezést elért versenyzőknek Fotó: Újszászi Józsefné A személygépkocsi kategória ügyességi versenye az ATI óbudai iskolájában Elméleti verseny, a döntő első fázisa

Next