Autó-Motor, 1983. július-december (36. évfolyam, 13-24. szám)
1983-07-01 / 13. szám
Az FKOT jubileumi Déután kivezetni versenye 30 évvel ezelőtt 11 vállalat közös akaratából indult el a járművezetők „Vezess baleset nélkül" versenymozgalma. Azóta a versenyző vállalatok száma 400-ra, a járművezetőké pedig 45 ezerre emelkedett. A fővárosunk közlekedésbiztonságáért folytatott közös munka eredményének jegyében megrendezett járművezetői verseny ünnepélyes eredményhirdetésével ünnepelte most legutóbb az FKBT versenybizottsága a 30 éves jubileumot. A „Vezess baleset nélkül” mozgalom 2 évvel ezelőtt meghirdetett jubileumi járművezetői versenyének döntőjére nemrégiben került sor. A résztvevő járműveket fajtájuk alapján 5 kategóriába sorolták: I. személygépkocsi, motorkerékpár; II. tehergépjármű (3,5 t össztömegig); Il. tehergépjármű (3,5 t össztömeg felett); IV. autóbusz, „D”; V. kötöttpályás járművek (HÉV, trolibusz, villamos, metró). A két helyszínen (I. kát.: ATI-pálya, Bécsi út; II—IV. kát.: Helsinki út) egyéni és csapatversenyben összesen 637-en vettek részt a döntőben. Az alapversenyen 10 résztvevőnként egy, a középdöntőben pedig 5 résztvevő közül 1 versenyző juthatott tovább, így legkevesebb 30 000 embert érintett az FKBT által szervezett nagyszabású vetélkedő. Marik László, az FKBT titkárságvezetője elmondta, hogy a verseny szervezésében a BRFK, a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatósága, az ATI és a közlekedési vállalatok vezetői működtek közre. A rendező bizottságban mintegy 200-an tevékenykedtek, akik hétvégén, társadalmi munkában vállalták a lebonyolítással kapcsolatos feladatokat. A versenyben való részvétel alapfeltétele az érvényes gépjárművezetői jogosítványon kívül 2 éves balesetmentes vezetési gyakorlat volt. A döntő az I—IV. kategóriáig elméleti (Kresz, műszaki), vezetéstechnikai (rutin), közúti szabályossági, üzemanyag-takarékossági, az V. kategóriában elméleti (Kresz, műszaki) feladatokból állt. A Bécsi úti ATI-pályán rajthoz állók a tesztlapok kitöltése után a rutinpálya rajtvonalához álltak. A beton hamar átforrósodott, nemcsak a tűző naptól, hanem a csikorgó fékezések hatására is, elvégre nemcsak a feladatok végrehajtási módja, de az ahhoz szükséges idő is megméretett. A rajtvonal előtt hosszan kígyózott a sor, öt „kockás taxi” vezetője utolsó „nagy megbeszélésre” gyűlt össze. A Főtaxi egyik csapatának tagjai (Mahrwardth Tamás, Fekete László, Várkonyi Csaba, Mikes Endre és Késmárky Károly) derűs hangulatban voltak. Rövid faggatás után kiderül, honnan a nyugalom: rutinos gépjárművezetők, gyakorlott versenyzők mindannyian. (1978-ban Várkonyi Csaba az AM által meghirdetett versenyen kategóriájában I. helyezett lett, Fekete László pedig — akkor még a KÖTUKI színeiben — a városligeti jégversenyen kategóriájában a második helyen végzett.) A döntőt követően a legeredményesebb versenyzők között a vállalati különdíjakon kívül mintegy 300 000 forint értékű díjat osztottak szét a Körcsarnokban. A győztesek kategóriánként: I. kát. (magán): Tarnóczy Mihály, (hivatásos): Stréger Gyuláné. II. kát.: Lampert Márton. III. kát.: Horváth Károly. IV. kát.: Illyés László. A kötöttpályások (V.) kategóriájában pedig négy BKV-dolgozó (Pataki István, Fuszár Dezső, Bere Dániel és Biró Gyula) vitte el a pálmát. Barra Eszter Dr. Szalai Dezső r. ezredes díszoklevelet és jutalmat ad át a versenyben I., II., III. helyezést elért versenyzőknek Fotó: Újszászi Józsefné A személygépkocsi kategória ügyességi versenye az ATI óbudai iskolájában Elméleti verseny, a döntő első fázisa