Autó-Motor, 1986. január-június (39. évfolyam 1-12. szám)

1986-01-01 / 1. szám

­Abban a helyzetben vagyunk, hogy a gépjárművezetők képzésének és vizs­gáztatásának 1969-ben — lassan két évtizede — meghirdetett hazai re­formja előkészítésében, gyakorlati megvalósításában részt vállalhattunk. Ez a helyzeti előnyünk ugyanakkor azzal az önként vállalt kötelezettség­gel is járt, hogy a közérdeklődést élén­ken foglalkoztató témákról szinte nap­ra­készen rendszeresen tájékoztattuk olvasóinkat. Így mindenek előtt — pontosabban az időrendhez igazodva — arról tudósítottunk, hogy égető szükség volt — a maga idejében is a szóban forgó reform bevezetésére. Olyan időpontban került rá sor, ami­kor a felfokozott minőségi és a mennyi­ségi követelményeknek egyaránt meg kellett felelnie. Az új autók volánjai­hoz jól képzett vezetők kellettek. Egy­mást érték akkor a tanfolyamok, és olykor még így is huzamos ideig tartó tömeges „sorbanállással” kellett szá­molniuk a jelentkezőknek. S a mind sürgetőbb igényeket a képző szervek­nek ki kellett elégíteniük .. . A gyakorlat ma azt igazolja, hogy az oktatás és a vizsgáztatás rendszeré­nek reformja — a színvonalasabb gép­járművezető-képzés lehetőségének elő­teremtésével — a feladatot jól megol­dotta. Nem kétséges azonban az sem, hogy minden eredménye és sikere el­lenére, céljait, módszertanát nem te­kinthetjük örökérvényűnek. A folya­mat ugyanis nem állhat meg. Mert min­den sikeresen megoldott feladat nem­csak elismerést arat, hanem a jövő távlatait illetően további helytállásra, fáradhatatlan munkára is kötelez. Okkal felmerülhet ezek után a kér­dés: vajon mi is a feltétele annak, hogy valaki hazánkban ma autós mes­teroktató lehessen, vagyis emelt szin­tű gépjárművezetői szakoktatói képe­sítést szerezzen? És egyáltalán: milyen új tantárgyakkal ismerkedhet meg az ilyen szakmódszertani képzés során, hogyan zajlik majd le a minősítő vizs­gája. A teljesség igénye nélkül — te­hát csupán vázlatosan — válaszolunk most ezekre a kérdésekre. A 320 órás tanfolyamra (a jelenlegi szakoktatók 90, illetve 105 órás kiegészítő levele­ző szakára) érettségizett, büntetlen előéletű, legalább B-kategóriájú, illet­ve gépjárművezetői murvakor betöl­tésére alkalmas, érvényes vezetői en­gedéllyel rendelkezők, s legalább a 22. életévüket betöltött pályázók je­lentkezhetnek. Képesítő vizsgát az a jelölt tehet, aki a szakoktatói tanfolya­mot elvégezte, illetve az előírt tár­gyakból beszámolt, szakdolgozatát be­adta. A vizsga célja annak megálla­pítása, hogy a jelölt alkalmas-e a gép­járművezető-képzés választott szakte­rületén színvonalas oktatói tevékeny­ség kifejtésére. A szakdolgozat (kb. 10 gépelt oldal) egy-egy témakör átfogó, ugyanakkor a gyakorlatban haszno­sítható elemzését feltételezi. íme, csu­pán néhány cím, a szakdolgozatok — szaktól függően — választható témái közül: A tanítás-tanulás fo­lyamatának elemzése, értékelése; Az oktató személyiségjegyeinek a tanítás-tanulás folyamatára gyako­rolt hatása; A közlekedési előrelátás fejlesztése; A járművek kivilágítása és érmék tanítása; A gépjármű feletti uralom ... stb. A vizsga tárgyai: A „Közlekedési ismeretek” tárgykörben az úgynevezett 100 pontos tesztlapon legalább 90 pontot kell elérni (ez a belépő!), majd: Pedagógiai andragó­­giai ismeretek; Emberi tényezők; Köz­lekedési ismeretek és tanításának módszertana; Műszaki ismeretek és tanításának módszertana; Járműve­zetési ismeretek és tanításának mód­szertana; A szakdolgozat megvédé­se a vizsgabizottság kérdései alapján. Gyakorlati képesítő vizsgára csak az bocsátható, aki a járművezetési isme­retek és tanításának módszertanából sikeresen levizsgázott. A gyakorlati szakoktató-jelöltek ugyanakkor gya­korlati vizsgát is tesznek. A vizsga ré­szei: önálló vezetés, kapcsolatterem­tés, rutin és forgalmi feladatok taní­tása összesen mintegy 30 percben. A vizsgabiztosok kiválasztása és tan­folyamtól független „emelt szin­tű” minősítő vizsgája az itt csu­pán vázlatosan érintett szempontoknál is értelemszerűen magasabb követel­ményeket támaszt, így például azzal is, hogy vizsgabiztosnak csak az ne­vezhető ki, aki 26. életévét már betöl­tötte, továbbá vizsgabiztosi meg­bízólevéllel vagy vizsgabiztosi iga­zolvánnyal, A, B, C járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel, elméleti és gyakorlati szakoktatói bizonyít­vánnyal és legalább 2 éves főállásos, vagy megbízásos szakoktatói gyakor­lattal rendelkezik. Régen volt, amikor Nicolas Cugnot francia mérnökkari tiszt gőzjárműve (és egyben az idén éppen száz éves jubileumát ünneplő mai autó talán legrégibb őse) 4 km-es tempóval a Versailles-i utca kövein 1770-ben be­gördült a technika történelmébe. Az­óta napról napra újabb és újabb au­tókonstrukciók lépnek a porondra. A sokat idézett hármas összetevő: az út, a gépjármű és az ember kölcsönhatá­sa is mind mélyrehatóbbá és bonyo­lultabbá válik. Az idők folyamán pe­dig olyan sok ismeret halmozódott fel már ebben a témakörben, hogy joggal vetődik fel az autóvezető-je­löltben : vajon ebből a roppant gazdag ismerethalmazból mit kell kiragadni, mit feltétlenül megtanulnia ahhoz, hogy a vizsgája sikerüljön, és ezt kö-

Next