Autó-Motor, 1986. július-december (39. évfolyam 13-24. szám)

1986-07-01 / 13. szám

Véleményünk szerint... magatartásának formálásá­ban. Alapvetően erre utal a Minisztertanács egyik leg­utóbbi határozata. Abból in­dul ki, hogy a közúti közle­kedés biztonsága nem javult a társadalmilag elvárható mértékben. Nem fejlődött kellően a közlekedési morál, romlott a közlekedési fegye­lem. Nemzetközi összehason­lításban is megdöbbentően magas nálunk a halálos bal­esetek, a gyermekeket, gya­logosokat, a kerékpárosokat, a segédmotoros kerékpároso­kat ért balesetek részaránya. Ugyanakkor a balesetek döntő többsége emberi ma­gatartási hibákra, gyakran a közlekedési szabályok tuda­tos megszegésére vezethető vissza. Nőtt az ittas vezeté­sek, a gyorshajtások és a ti­los jelzésen áthaladások szá­ma. Ugyanakkor a közúti forgalom ellenőrzése még mindig nem elég hatékony, s a közlekedési szabályok megtartását célzó intézkedé­sek sem kellően következe­sek és szigorúak. A szóban forgó határozat — a közúti közlekedéssel összefüggő, sok egyéb orvos­lást igénylő téma mellett — leszögezi: ,... A közlekedés­­biztonság növelése érdeké­ben különös figyelmet kell fordítani a társadalom ma­gasabb szintű közlekedési kultúrájának kialakítására, a közlekedési szabályok, a he­lyes közlekedési magatartás­­formák széles körű megis­mertetésére, s elfogadtatásá­ra. És így talán mindenek­előtt a közlekedési balesetek megelőzésére irányuló felvi­lágosító propagandatevé­kenység, a közlekedésre ne­velés, a gépjárművezető­képzés hatékonyabbá tételé­re ... Különösen fontos tanács­kozásra került sor nemrég a Budapesti Rendőr-főkapi­tányságon. Az Országgyűlés Építési és Közlekedési Bi­zottságának ülésén — Sta­­dinger István elnökletével — a képviselők és a közúti közlekedésünk rendjéért fe­lelős vezetők éppen a szóban forgó reformtörekvéseket szorgalmazva tárgyaltak a közlekedésbiztonságról. Dr. Ladvánszky Károly rendőr altábornagy, belügy­miniszter-helyettes, az Or­szágos Rendőr-főkapitányság vezetője bevezetőben ki­emelte, hogy viszonylag rö­vid idő alatt immár mi is motorizált ország lettünk. Szinte robbanásszerű erővel hoztunk létre vele kapcso­latban mindent. Valamennyi előnyével, hátrányával, el­lentmondásaival együtt. Ma már azonban mind gyakrab­ban szembe találjuk magun­kat a szinte zavartalanul szárnyalónak remélt fejlődés útját beférhező tényezőkkel. A megoldás csak az lehet, hogy még jobb munkával, neveléssel, meggyőzéssel, ha kell, felelősségre vonással, alapvetően az ember érde­kében fel kell nőni ehhez a motorizációhoz. Amelyet végtére is mi magunk te­remtettünk meg — szögezte le az Országos Rendőr-főka­pitányság vezetője. Tóth Ferenc rendőr vezér­őrnagy, az országos rendőr­­főkapitány közlekedési és közbiztonsági helyettese a közútjaink rendjét jól-rosz­­szul befolyásoló körülmé­nyekről, a szabálytalansá­gokról és a szabálytalanko­dókról számolt be az Ország­­gyűlés építési és közlekedési bizottságának. A közlekedésbiztonság jól ismert hármas összetevőjét (ember, jármű, út-útkörnye­­zet) elemezve utalt arra, hogy a közúti forgalommal kapcsolatos igazgatási mun­kával együtt igyekeznek ala­kítani a közlekedési morált, amely végeredményben a társadalmi morál része. Per­sze, sok tényezőt kell össze­hangolni, hiszen a személy­autó-állomány, a szállítójár­művek és az idegenforgalom alakulása is sokban befolyá­solja — jó és rossz irányban egyaránt — a közutak rend­jét, üzemmenetét. Immár kétmillióra tehető a hazai gépjármű-állomány, s ezen belül a személyautók száma meghaladja az 1,4 milliót. Ez egyben azt is tük­rözi, hogy mindössze fél év­tized alatt negyven százalék­kal növekedett a gépjármű­parkunk. Magyarországon ma 136 személyautó jut minden ezer lakosra. Nem i­s-

Next