Autó-Motor, 1987. január-június (40. évfolyam 1-12. szám)
1987-01-01 / 1. szám
Közös érdekünkért köztudott, hogy a közúti járműközlekedés nemcsak örömet, hanem a balesetek miatt szinte pusztító csapást is hozott az emberiségre. A fejlett gépjárműparkkal rendelkező országok viszonylag kedvező eredményeket érnek el a balesetek elleni küzdelemben. Az eredmények kulcsa a társadalmi összefogásra épülő megelőző munka, a prevenció. Ezen nemcsak és nem is elsősorban a büntetőjogi szabályozási prevenciót kell érteni, hanem tágabb értelemben mindazokat az eszközöket és intézményeket, amelyek közvetve vagy közvetlenül elősegítik a balesetek megelőzését. A Budapesten nyilvántartott gépjárművek száma egyenletes és dinamikus fejlődést mutat. Ma több mint félmillió fővárosi illetékességű gépjármű fut útjainkon, ebből 400 000 van magántulajdonban. A kereszteződésekben a forgalomirányítást jelzőlámpák váltották fel, így a felszabaduló rendőri erők mobilizálásával, a technikai ellenőrző eszközök fejlesztésével lehetővé vált, hogy a rendőri intézkedéseinket a közlekedési baleseteket előidéző legsúlyosabb szabálysértések visszaszorítására koncentráljuk. Az 1960-as évek végére a járműállomány ugrásszerű gyarapodásával szinte azonos ütemben nőtt a közúti közlekedési balesetek száma is. 1970-ben Budapesten 6813, 1971- ben a csúcsot elérő 7115 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt. A balesetek okainak vizsgálata egyértelműen bizonyította, hogy hiába a közlekedés biztonságát szolgáló technikai feltételek javulása, ha ezzel nincs arányban, mi több, romlik a közlekedési morál. Míg a motorizáció kezdeti időszakában főként a figyelmetlenségből eredő balesetek szaporodtak, az utóbbi évtizedben emelkedett az erőszakos, durva, tudatos szabályszegések száma (elsőbbség meg nem adása, gyorshajtás, tilos jelzésen áthaladás, cserbenhagyás, gyalogosgázolás kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ittas vezetés). A járművezetők által elkövetett személyi sérüléses balesetet okozó szabálytalanságok között az elsőbbség meg nem adása áll az első helyen. A balesetek közel kétharmadát a járművezetők okozzák, egyharmadát a gyalogosok. Az összes közlekedési baleseten belül a gyalogoselütések részaránya megközelíti az 50%-ot és ezek fele kijelölt gyalogátkelőhelyen történik. A fővárosban történt személyi sérüléses közlekedési balesetek létrejöttében hosszú évek óta mintegy 8%-ban van szerepe az ittasságnak. A szigorú felelősségre vonás visszatartó ereje egyelőre nem mutatkozott meg, annak ellenére, hogy növekszik az ittas vezetés miatt bevont vezetői engedélyek száma. 1981 óta a közúti személyi sérüléses baleseteket sikerült 4090 körüli nagyságrendnél stabilizálni. Ez a tendencia az elmúlt évre is jellemző. Bár kismértékű emelkedés mutatkozott 1985-höz képest, az összbaleseteket tekintve csökkent a sérülések súlyossága, ideértve a közúti halálesetek számát is. Az új esztendőben is egyik legfontosabb célunknak tekintjük, hogy társadalmi összefogással a lakosság minden rétegét megismertessük a közlekedés szabályaival. Arra törekszünk, hogy javuljon a közlekedési morál, hogy a biztonságos és a kulturált közlekedésre neveljük az embereket. A BRFK Közlekedésrendészet dolgozói, így a magam nevében is ígérhetem, hogy a jövőben is mindent megteszünk a közúti tragédiák megelőzéséért, de ehhez az Önök felelősségteljes együttműködése is szükséges. Kérem az Autó-Motor minden kedves olvasóját, legyen partnerünk a közlekedési fegyelem erősítésében, a közlekedésbiztonság javításában. E reményben kívánok balesetmentes, boldog új évet! Dr. Szalai Dezső r. ezredes, a BRFK Közlekedésrendészetének vezetője 2 Télidőben, két keréken----------- 4—5 Válaszol a miniszterhelyettes - 6-7 A Renault Express Électrique - 8—9 Mozaik---------------------------— 10-11 Hídavatás: 1991------------------------12-13 Gépjárművezető-képzés Japánban---------------------------14-15 Nissan Pulsar — -----------------------16-17 Autós szemmel Egyiptomban----18-19 Technikai panoráma--------— — 20-21 Dadiás lettem--------------------- 23 Autók és árak - Vásárnaptár - Sorszámok--------------------- 24 Holográfia a Fordnál-------------- 25 Emblématörténelem 1.--------------26-27 Kermi-teszt: Yugo 45/A és Yugo 55/A--------29-31 Naptár ’87 ---------------------------- 32-33 A „gorillák” színre lépnek---- 34 Golf és Jetta érkezik-----------------38-39 Moldova György: Nyugati kamion 3.--------------40-41 A „Csúcsforgalom”-ból-------- 43 A jogászé a szó — —-------------- *4 Peugeot méretre szabva-------- 45 Szemtől szemben a világbajnokkal-----------------46-47 Új autóval, új mezőnyben--------48—49 Beszélgetés Tóth Jánossal--------50-51 Versenyautó-kiállításról — utólag — — — — — — — — 53 Vízhűtéses Simson----—--------- 54 Panorárma-------------------------- 55 Műhelygyakorlatok 5. ----------- 57 Versenytől versenyig--------— - 58-59 Keresztrejtvény--------------------- *0 Álcázva------------------------------- 51 Bolondos hegymászás----------- 62 ... mint a világbajnoké-------- 63 A CÍMLAPON: Tiboldi Mária, a Fővárosi Operett Színház művésznője (Riport a 45. oldalon) Fotó: Gárdos Katalin