Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)

1987-07-01 / 13. szám

. Többnyire ügyet sem vetünk erre az egyszerűnek tartott felszerelésre. Tud­­­­juk, hogy ott van, ott kell lennie az autókon, s úgy véljük, mindig rendel­­­­kezésünkre áll, ha kell. Baj csak ak­kor van igazán, ha nem úgy dolgozik, ahogyan kellene, vagy bekapcsolása­kor éppen működésképtelen. És ha ne­tán így adódik, zord, csapadékos idő­ben nem ritkán csupán emiatt félbe is kell szakítanunk utazásunkat. Ki ne került volna hirtelen tavaszi záporba vagy akár hózivatarba? Ilyen­kor az ablaktörlő munkája — ha foly­tatni akarjuk utunkat — nélkülözhe­tetlen. Az elhanyagolt, rosszul műkö­dő ablaktörlők megbosszulják a mu­lasztást : a visszamaradt vízcseppeken, hókristályokon a fény megtörik, és en­nek egyenes következményeként a ki­látás romlása a vezető fokozott kifá­radásához, a balesetveszély növekedé­séhez vezet. Valójában mi is okozhatja azt, hogy az ablaktörlő rosszul működik? Pél­dául a következők: — a törlőlapát kopott; — a szélvédőn olajfilm képződött, ami a törlést zavarja; — a törlőlapát gyengén fekszik fel a szélvédőre. Ha azt szeretnénk, hogy ezek a hi­bák be se következzenek (márpedig miért ne döntenénk így?), érdemes ta­nulmányoznunk, valójában hogyan is működik az ablaktörlő? Így mindenekelőtt: a széles körben ismert — hivatalosan is elismert — ki­fejezés valójában nem tükrözi ponto­san a működési folyamatot, vagyis a törlés lényegét. A törlőlapátok ugyanis nem „törlik” a szélvédőt, hanem a rá­rakódott víz egy részét egyenletesen szétterítik az üveg felületén, miköz­ben a víz többi részét maguk előtt tol­va, lenyomják a felületről. Ily módon tehát — ideális esetben — az üvegen egyenletes vékony vízréteg marad vissza. Az ablaktörlő nem kielégítő működése éppen erre a vízfilm-egye­­netlenségre vezethető vissza. Az egyenletes vízréteg kialakulása számos tényezőtől függ, így elsősorban­ a törlőguminak, a gu­mi profiljának azonos nyomással kell teljes hosszában felfeküdnie. No, per­sze, ezt a különleges térgörbéjű (haj­lású) szélvédőüvegek esetén nem min­dig sikerül maradéktalanul megoldani. Mindamellett rugalmasnak, formatar­tónak, kopásállónak is kell lennie. Ép­pen a felmerülő követelmények kielé­gítésére különleges törlőlapát-profilt alakítottak ki. Törléskor a profil részbeni meghaj­lása révén, a törlőgumi élszerűen fek­szik fel a felületre, s a törlés irányá­tól függően a profil egy-egy oldalát koptatja. Könnyen belátható, hogy fo­lyamatos, gondos üzemmód ellenére előbb-utóbb elkopnak az élek. Ha pe­dig az élek nem egyenletesen fek­szenek fel a felületre, a kopás még gyorsabb lesz. A természetes elhasználódásnál azonban még nagyobb veszélyt jelent az ablaktörlő rendellenes használata. Ha a szélvédő száraz, az ablaktörlő működésekor kenést szolgáltató víz­film jelenlétére eleve nem számítha­tunk, s ezért a kopás még gyorsabb. A szélvédőre száradt kemény szennye­ződés ebben a száraz környezetben még könnyebben megsérti a lapát vé­kony törlőélét. A megsérült részben visszamaradó vastagabb vízréteg vi­szont fénytörést okoz, és ezzel zavarja a látást. Kerüljük tehát az ablaktörlő száraz szélvédőn való beindítását, já­ratását. Az eső kezdetekor sem cél­szerű mindjárt az első cseppek után beindítani a törlőt. Mindenesetre ilyenkor (ilyenkor is!) jó szolgálatot tehet az ablakmosó berendezés, amely révén az első lapátcsapásoknál kispric­celt víz elősegíti az „átlátható” és ép­pen a normális, nem zavaró vízfilm kialakulását. Ebből is következik te­hát, hogy az ablaktörlőt nem a pisz­kos ablak törlésére, tisztítására szere­lik fel az autóra, hanem éppen azért, hogy esőben, hózáporban haladáskor is elősegítse a kocsiból kilátásunkat, biztonságos tájékozódásunkat. Számol­nunk kell tehát azzal, hogy — jólle­het egyszeri ránézésre esetleg minden rendben levőnek tűnik — az élek ko­pása miatt mégis ki kell cserélni a gumiprofilt, ha a törlés minősége rossz. Ha csak a lapát kopott — a csukló­pántjai nem szorulnak és nem korro­dálnak —, azzal is célt érünk, ha a gumit kicserél­jük. Ha nem kapunk külön gumit, illetve a komplett lapát­ ­. Az automobilizmus kezdetén a vezető kézzel mozgatta az ablaktörlőket. Először csak az ablaktörlő volt a vezető előtt, majd kettő, hogy az útitárs is segítse a szabad kilátást. 2. Később — hogy a vezetőt tehermentesítsék ez alól —, a törlő hajtásának feladatát elektromotor vette át (bármilyen szerény te­rületet is törölt). 3. A gyors sportautókon (Jaguar E 1971) a szélvédő még töké­letesebb tisztántartása érdekében ilyen „triplex” megoldást is alkalmaztak. 4. Már a hetvenes években, így az 1976-os Ferrari 512-es modellen is alkalmaztak csupán egyetlen speciális törlőt, amely még a 200-on felüli tempónál is jól el­látta a feladatát. Ennek a megoldásnak korszerűbb változatai mind több új mo­dellen (Mercedes stb.) kezdenek újra elterjedni. 5. A hagyományos ablaktörlő és elmaradhatatlan rudazata, mozgató karja a legújabb autókon már nem za­varja a levegő sima áramlásának útját, mert nyugalmi helyzetében besüllyesz­tett „árokban” nyugszik a szélvédőüveg és a motorháztető határvonala között Az ablaktörlő is kopó alkatrész

Next