Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)

1987-10-01 / 19. szám

Tisztelt Olvasó! Az Itt közölt interjú második, át­dolgozott és kibővített kiadás. Oka, hogy az interjúalany a cikk megírá­sát követően „a teljes körű és kor­rekt tájékoztatás érdekében” vála­szait részben megváltoztatta és ra­gaszkodott ahhoz, hogy „a cikk e pontosítások szerint jelenjen meg”. Kérését maximálisan tiszteletben tartjuk és az általa átírt interjút javítás nélkül közöljük. Egyetlen apró megjegyzéssel: mi a tele­pen nem jártunk. Csak körülötte, az utcán — igaz, vezérigazgatói hoz­zájárulás nélkül. A „vonatkozó sza­bályokat” ott — mármint a járdán — emlékezetünk szerint nem szegtük meg. A kép csakis azt örökítette meg a kerítésen túlról, amit bárki más is láthatott 1987. augusztus 24- én Budapest XV. kerületében, az Ifjúgárda utcában. E­gy olvasónk telefonált: Rákospa­lotán a szemétégető és a roncs­telep közötti területen autóka­rosszériák százai sorakoznak , és rozsdásodnak. S ami érdekes: a csillaggarázs készlete ahelyett, hogy csökkenne, hónapról hónapra nő. Ugyanakkor karosszéria elemekből, alkatrészekből igencsak szűkében van­nak a javítók, javíttatók. Miért nem a hiánycikkek beszerzésére fordítják a karosszériákba fektetett pénzt — kérdezte többek között az olvasó. Az indulatoktól fűtött telefonhívást követően fotóriporter kollégámmal ki­mentünk a helyszínre. A telepen tény­leg meglepően sok Wartburg és Tra­bant kasznit találtunk. Camptourist utánfutók és feltornyozott Wartburg alvázak társaságában. A kerítésen túl­ról is láttuk, bizony szép számmal akad horpadt, hiányos karosszéria. Következő utam az Autótechnika Gépjármű és Alkatrész Termelőesz­közkereskedelmi Vállalathoz vezetett, hogy megkérdezzem: — Miért van annyi karosszéria? — Néhány évvel ezelőtt nagy hiány­cikk volt a Trabant és a Wartburg karosszéria - mondja dr. Halla László vezérigazgató. — A Trabant és Wart­burg gyár rendeléseinket az elmúlt években átlagon felül igazolta vissza és teljesítette vállalásait. Időközben a kétütemű motorral szerelt Wartburg gépkocsik iránt a kereslet csökkent. A gyár információja szerint 1995-ig — kis átalakítással — a most futó karosszériával fogják a négyütemű motorral szerelt Wartburg és Trabant gépkocsikat szállítani. Előzőek alapján tehát nem baj, hogy végre van karosszéria. A rendelések­nél természetesen figyelembe kell ven­ni, hogy a gyárak úgynevezett bázis­szemlélettel rendelkeznek, hiszen na­gyon sok beszállítójuk van és időben kell rendeléseiket feladni. Úgy gon­dolom, hogy örülni kell, hogy végre a legértékesebb és legbonyolultabb „alkatrészből”, a karosszériából illetve alvázból vállalatunk jelentős készlet­tel rendelkezik, így ebben az esetben nem eladásról, hanem kereskedelem­ről beszélünk, mivel Wartburg Limou­sin, Trabant Limousin és Trabant Combi komplett karosszéria típusok­ból azonnal ki tudjuk elégíteni az igé­nyeket. Ami az „indulatoktól fűtött” tele­fonhívást illeti, nem egészen érthető, hogy miért irritálja az illetőt, hogy végre van karosszéria és ezért azt sem értem, hogy a vonatkozó szabályokat megkerülve önök az én hozájárulásom nélkül miért jártak a szelepen, illetve miért fotóztak. Ami a hiánycikkeket illeti, szeret­nénk több pénzt befektetni, de egyet­len autógyár sem tudja kielégíteni teljes körű igényeinket.­­ Amióta híre ment, hogy VW erő­forrással fogják szerelni a Wartbur­gokat, Trabantokat, vagyis léyegesen — karosszériáját tekintve is — változik majd mindkét típus, sokat veszítettek népszerűségükből. A szervizek szerint most inkább toldozzák-foldozzák a ko­csikat, minél kevesebbet költenek olyan típusra, amelyik ki fog futni. — Meggyőződésem, hogy a Trabant és Wartburg autók népszerűsége visz­­szatér. Az igaz viszont, hogy míg ko­rábban e típusok forgalmi értéke meghaladta a műszaki értéket, most fordított a helyzet. Bizony amíg nem lesz elegendő új autó és ilyen sorban­­állás marad, addig a régi autókat ja­vítani, csinosítani fogják az üzemel­tetők és a javítók; a javítás viszont nem mindig alkatrészcserét kell hogy jelentsen, mert így indokolatlanul pa­zarló gyakorlatot folytatunk. — Nem lehetett volna addig keve­sebb karosszériát rendelni? — Ha mindenféle híresztelések nem kelnek szárnyra, akkor ez a mennyi­ség már elfogyott volna. Mi nagyon fontosnak tartjuk a gyári kapcsola­tokat, ügyelünk rá, hogy megfelelően legyenek. Ezeknek köszönhetjük, hogy karosszériában az NDK relációban jó a szállítási készségük. — Csakhogy nem mindegy, mi­lyen kasznit kap újként a szerviz és főképp a vevő. Sok sérült karosszé­riát láttunk a telepen és persze az idő múlása is észrevehető rajtuk. A szer­vizek 4 kaszniból legalább egyet sé­rülten kapnak, van ahol az arány en­nél is rosszabb. A hibákat többnyire saját költségükre, maguk javítják ki.­­ A sérüléseknek mi sem örülünk. Mindent elkövetünk, hogy ne legye­nek. Sajnos, a sok sérülés a gyártól telephelyünkig való szállítás közben, a rakodáskor, a vonaton, a lerakásnál, a szervizbe szállítás során történik. Mi a vasúttól úgynevezett tételes szemrevételezéssel vesszük át mind­egyiket, s akár a szállító, akár a gyár hibájából következett be a sérülés, a kárt visszaterheljük az okozóra. Mi is tudjuk, hogy nem teljes értékű a sé­rült, régebben álló karosszéria. Most dolgozunk egy számítógépes progra­mon, amelynek segítségével már ez évben megvalósítjuk az automatikus árcsökkentést. Vagyis a számítógép nyilvántartja majd minden egyes ka­rosszéria állapotát, korát, esetleges sé­rülését , és ennek megfelelően szá­mítja ki az értékét. A vevő meg fog­ja érezni tehát a minőségi különbsé­geket. A vandalizmus, a rongálás sem is­meretlen számunkra. A múltkoriban a vonaton út közben kővel dobáltak meg és törtek össze egy szállítmány VK 350-es elárusítókocsit. — Visszatérve a kész karosszériák­ra, úgy tűnik, a Trabant és a Wart­burg fontos igazán az Autótechniká­nak. — A magyar gépkocsipark mintegy kb. 30 százaléka kétütemű. Ezeket az autókat nemcsak most, de a gyártá­suk befejezését követő további nyolc éven át üzemeltetni kell, ellátásukat meg kell oldanunk. Az autó értéké­nek közel 45 százalékát teszi ki a ka­rosszéria, vagyis ez a kocsi legérté­kesebb alkatrésze, ugyanakkor ez kor­rodál a legjobban, az idő múlásával még garázsban tárolás esetén is tönk­remegy. Nemcsak a gyártása, de a ja­vítása, cseréje is nagyon munkaigé­nyes. Ha a kocsi többi szerkezeti egysége jó, akkor a karosszériacserével való­jában újjá varázsolható az autó. Úgy látom, kevesen tudják, hogy abban az esetben, ha a karosszériát (alvázat) és még két fődarabot kicserélnek új­ra, akkor a kocsiban ismét „nullától ketyeg az óra”. Vagyis úgynevezett évjáratmódosítást hajtanak végre a műszaki vizsgán, persze csak ha meg­felel minden követelménynek. Régen Trabant és Wartburg esetén a „két rendszám közé” építettek egy „új” kocsit — alkatrészekből. Most más a helyzet. — Szívesen megtennék ezt ma is, más típusokkal. Például a Ladákkal, Volgákkal. Azokhoz viszont nemhogy kaszni, de elem sem igen van. — Sajnos, ezeknél a gyáraknál egy­re inkáb­b késztermék-orientáltság kerül előtérbe, vagyis: a gyár szerint KASZNI ELADÓ!

Next