Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)
1987-10-01 / 19. szám
Tisztelt Olvasó! Az Itt közölt interjú második, átdolgozott és kibővített kiadás. Oka, hogy az interjúalany a cikk megírását követően „a teljes körű és korrekt tájékoztatás érdekében” válaszait részben megváltoztatta és ragaszkodott ahhoz, hogy „a cikk e pontosítások szerint jelenjen meg”. Kérését maximálisan tiszteletben tartjuk és az általa átírt interjút javítás nélkül közöljük. Egyetlen apró megjegyzéssel: mi a telepen nem jártunk. Csak körülötte, az utcán — igaz, vezérigazgatói hozzájárulás nélkül. A „vonatkozó szabályokat” ott — mármint a járdán — emlékezetünk szerint nem szegtük meg. A kép csakis azt örökítette meg a kerítésen túlról, amit bárki más is láthatott 1987. augusztus 24- én Budapest XV. kerületében, az Ifjúgárda utcában. Egy olvasónk telefonált: Rákospalotán a szemétégető és a roncstelep közötti területen autókarosszériák százai sorakoznak , és rozsdásodnak. S ami érdekes: a csillaggarázs készlete ahelyett, hogy csökkenne, hónapról hónapra nő. Ugyanakkor karosszéria elemekből, alkatrészekből igencsak szűkében vannak a javítók, javíttatók. Miért nem a hiánycikkek beszerzésére fordítják a karosszériákba fektetett pénzt — kérdezte többek között az olvasó. Az indulatoktól fűtött telefonhívást követően fotóriporter kollégámmal kimentünk a helyszínre. A telepen tényleg meglepően sok Wartburg és Trabant kasznit találtunk. Camptourist utánfutók és feltornyozott Wartburg alvázak társaságában. A kerítésen túlról is láttuk, bizony szép számmal akad horpadt, hiányos karosszéria. Következő utam az Autótechnika Gépjármű és Alkatrész Termelőeszközkereskedelmi Vállalathoz vezetett, hogy megkérdezzem: — Miért van annyi karosszéria? — Néhány évvel ezelőtt nagy hiánycikk volt a Trabant és a Wartburg karosszéria - mondja dr. Halla László vezérigazgató. — A Trabant és Wartburg gyár rendeléseinket az elmúlt években átlagon felül igazolta vissza és teljesítette vállalásait. Időközben a kétütemű motorral szerelt Wartburg gépkocsik iránt a kereslet csökkent. A gyár információja szerint 1995-ig — kis átalakítással — a most futó karosszériával fogják a négyütemű motorral szerelt Wartburg és Trabant gépkocsikat szállítani. Előzőek alapján tehát nem baj, hogy végre van karosszéria. A rendeléseknél természetesen figyelembe kell venni, hogy a gyárak úgynevezett bázisszemlélettel rendelkeznek, hiszen nagyon sok beszállítójuk van és időben kell rendeléseiket feladni. Úgy gondolom, hogy örülni kell, hogy végre a legértékesebb és legbonyolultabb „alkatrészből”, a karosszériából illetve alvázból vállalatunk jelentős készlettel rendelkezik, így ebben az esetben nem eladásról, hanem kereskedelemről beszélünk, mivel Wartburg Limousin, Trabant Limousin és Trabant Combi komplett karosszéria típusokból azonnal ki tudjuk elégíteni az igényeket. Ami az „indulatoktól fűtött” telefonhívást illeti, nem egészen érthető, hogy miért irritálja az illetőt, hogy végre van karosszéria és ezért azt sem értem, hogy a vonatkozó szabályokat megkerülve önök az én hozájárulásom nélkül miért jártak a szelepen, illetve miért fotóztak. Ami a hiánycikkeket illeti, szeretnénk több pénzt befektetni, de egyetlen autógyár sem tudja kielégíteni teljes körű igényeinket. Amióta híre ment, hogy VW erőforrással fogják szerelni a Wartburgokat, Trabantokat, vagyis léyegesen — karosszériáját tekintve is — változik majd mindkét típus, sokat veszítettek népszerűségükből. A szervizek szerint most inkább toldozzák-foldozzák a kocsikat, minél kevesebbet költenek olyan típusra, amelyik ki fog futni. — Meggyőződésem, hogy a Trabant és Wartburg autók népszerűsége viszszatér. Az igaz viszont, hogy míg korábban e típusok forgalmi értéke meghaladta a műszaki értéket, most fordított a helyzet. Bizony amíg nem lesz elegendő új autó és ilyen sorbanállás marad, addig a régi autókat javítani, csinosítani fogják az üzemeltetők és a javítók; a javítás viszont nem mindig alkatrészcserét kell hogy jelentsen, mert így indokolatlanul pazarló gyakorlatot folytatunk. — Nem lehetett volna addig kevesebb karosszériát rendelni? — Ha mindenféle híresztelések nem kelnek szárnyra, akkor ez a mennyiség már elfogyott volna. Mi nagyon fontosnak tartjuk a gyári kapcsolatokat, ügyelünk rá, hogy megfelelően legyenek. Ezeknek köszönhetjük, hogy karosszériában az NDK relációban jó a szállítási készségük. — Csakhogy nem mindegy, milyen kasznit kap újként a szerviz és főképp a vevő. Sok sérült karosszériát láttunk a telepen és persze az idő múlása is észrevehető rajtuk. A szervizek 4 kaszniból legalább egyet sérülten kapnak, van ahol az arány ennél is rosszabb. A hibákat többnyire saját költségükre, maguk javítják ki. A sérüléseknek mi sem örülünk. Mindent elkövetünk, hogy ne legyenek. Sajnos, a sok sérülés a gyártól telephelyünkig való szállítás közben, a rakodáskor, a vonaton, a lerakásnál, a szervizbe szállítás során történik. Mi a vasúttól úgynevezett tételes szemrevételezéssel vesszük át mindegyiket, s akár a szállító, akár a gyár hibájából következett be a sérülés, a kárt visszaterheljük az okozóra. Mi is tudjuk, hogy nem teljes értékű a sérült, régebben álló karosszéria. Most dolgozunk egy számítógépes programon, amelynek segítségével már ez évben megvalósítjuk az automatikus árcsökkentést. Vagyis a számítógép nyilvántartja majd minden egyes karosszéria állapotát, korát, esetleges sérülését , és ennek megfelelően számítja ki az értékét. A vevő meg fogja érezni tehát a minőségi különbségeket. A vandalizmus, a rongálás sem ismeretlen számunkra. A múltkoriban a vonaton út közben kővel dobáltak meg és törtek össze egy szállítmány VK 350-es elárusítókocsit. — Visszatérve a kész karosszériákra, úgy tűnik, a Trabant és a Wartburg fontos igazán az Autótechnikának. — A magyar gépkocsipark mintegy kb. 30 százaléka kétütemű. Ezeket az autókat nemcsak most, de a gyártásuk befejezését követő további nyolc éven át üzemeltetni kell, ellátásukat meg kell oldanunk. Az autó értékének közel 45 százalékát teszi ki a karosszéria, vagyis ez a kocsi legértékesebb alkatrésze, ugyanakkor ez korrodál a legjobban, az idő múlásával még garázsban tárolás esetén is tönkremegy. Nemcsak a gyártása, de a javítása, cseréje is nagyon munkaigényes. Ha a kocsi többi szerkezeti egysége jó, akkor a karosszériacserével valójában újjá varázsolható az autó. Úgy látom, kevesen tudják, hogy abban az esetben, ha a karosszériát (alvázat) és még két fődarabot kicserélnek újra, akkor a kocsiban ismét „nullától ketyeg az óra”. Vagyis úgynevezett évjáratmódosítást hajtanak végre a műszaki vizsgán, persze csak ha megfelel minden követelménynek. Régen Trabant és Wartburg esetén a „két rendszám közé” építettek egy „új” kocsit — alkatrészekből. Most más a helyzet. — Szívesen megtennék ezt ma is, más típusokkal. Például a Ladákkal, Volgákkal. Azokhoz viszont nemhogy kaszni, de elem sem igen van. — Sajnos, ezeknél a gyáraknál egyre inkább késztermék-orientáltság kerül előtérbe, vagyis: a gyár szerint KASZNI ELADÓ!