Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)

1987-11-15 / 22. szám

Az M1-es ma Az autópálya veszélyei A modern közúti közlekedés egyik legfontosabb eleme, a tömeges gép­kocsiforgalmat levezető autópálya nél­kül néhány frekventált útirányban ma már elképzelhetetlen lenne a for­galom biztonságos feltételeit fenntar­tani. Az osztottpályás közlekedés biz­tonsági és forgalomtechnikai követel­ményeit a tervező és kivitelező a pá­lya megépítésekor biztosította, így alapvetően rendelkezésre állnak a balesetmentes közlekedés tárgyi fel­tételei. Ezt még segíti az a nem el­hanyagolható körülmény, hogy az autópálya műszaki paraméterei lehe­tővé teszik a közlekedés szabályainak leegyszerűsödését is, ezért a pályán utazóknak csak néhány, alapvetően fontos szabályt kell betartaniuk. Eb­ből következtetve azt hinné az olvasó, hogy az autópályán a balesetmen­tes, biztonságos közlekedés minden feltétele adva is van. Hogy ez mégsincs így, az ismeretes a napilapok hírrovatából és eseten­ként a televízió képernyőjéről. Az el­múlt 13 év autópályás közlekedésének összegyűjtött rendőri tapasztalataiból szeretnék néhányat közreadni. Mert az autópálya egyfelől amilyen szelíd, nyugodt képet mutat, betöltve cél­ját, másfelől emberi mulasztásra, gondatlanságra, esetenként tudatos szabályszegésre visszavezethető tragé­diák helyszínévé is válhat. Ilyen dráma játszódott le 1987. jú­lius 6-án 12 óra 37 perckor, az M7-es 81-es kilométerénél is. A baleset kö­vetkeztében, a Budapest felé vezető pályarészen életét vesztette hat sze­mély. Hárman a csodával határos mó­don életben maradtak , de súlyos, kezdetben még életveszélyes sérülé­sekkel, sokáig ápolják még őket. Végül is ez a tragédia adott okot az írásra, mert ha ritkán is fordul­nak elő hasonló esetek, az indokolat­lanul véget ért emberi életek minden­kinek a lelkiismeretét fel kell hogy ébresszék. Az emberi tényezők a közlekedésben Az M7-es autópálya Fejér megyei szakaszán 1974. évi teljes megnyitása óta 104 halálos baleset történt. (Ez a megyében az összes halálos balese­tek közel tíz százaléka.) Megállapítható, hogy visszatérő, sa­játos jegyei voltak a bekövetkezett bal­eseteknek, s e jegyek között a közleke­dő ember szándékos vagy gondatlan viselkedése, az autópályás közlekedés­hez való tudatos alkalmazkodás hiá­nya gyakorta fordult elő. Az alkal­mazkodási hiány legveszélyesebb faj­tája közé sorolható a gépkocsivezető agresszivitása. Az agresszív vezetés a közlekedés minden területén potenciá­lis veszélyforrás, amit az autópályán a nagy sebesség megsokszoroz. Az agresszív vezető messziről­­elis­merhető: ha nagy teljesítményű jár­műve van, villogtatással, mutogatással követel magának helyet, s a gyorsabb előrehaladás érdeké­ben nagy sebes­séggel szlalomoz a járművek között. Ez a viselkedés különösen a kevésbé gyakorlott vezetőkre veszélyes, aki­ket legtöbbször megriaszt az erősza­kosság. Az ütközéstől való félelmük­ben elrontják a kormányt, aminek egyenes következménye, hogy elvesz­tik uralmukat a járművük felett. Az erőszakosok másik fajtája a mű­szaki menekülésre kínálkozó leálló­­sávot használja előzésre. Könnyen be­látható, hogy a sávot joggal használó hibás gépkocsi feltűnésekor az előző­nek rendszerint már nincs módja, ide­je és helye a gépkocsiját biztonságo­san megállítani. Kirívó formája az agresszivitásnak a „bosszúállás”, amely szándékos aka­dályozásban nyilvánul meg: a meg­előzendő gépkocsi gyorsít, majd las­sít, ezzel megzavarja és akaratát rá­erőszakolja a mögötte jövőre. Gyak­ran anyagi kárral járó koccanás kö­vetkezik be az ilyen „akciók” végén. A legerőszakosabbak attól sem riad­nak vissza, hogy a pályákat elválasz­tó zöld sávon előzzenek. Megállapítható, hogy az agresszivi­tás minden formájának forrása a tü­relmetlenség, amely a mindenáron való gyorsabb célhoz érésre sietteti a vezetőt. Holott, ha a vezető számol­na, könnyen megérthetné, hogy az autópályán minden szabálytalankodás nélkül is harminc-negyven percnyi menetidőt nyer, hiszen települések, lámpás kereszteződések nélkül juthat el céljához. A gyakorlat hiánya Nem kevés gondot okoz a gyakor­latlan vezetők jelenléte az autópá­lyán. Az oktatás során a sztrádán va­ló közlekedést nem sajátítják el. A jogosítvány megszerzését követően megpróbálnak „rutinosan” beillesz-­ i.

Next