Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-01-06 / 1. szám

A beépített OS Magamtól aligha jöttem volna rá, hogy egy tetőléc előállításához csúcstechnológia szükséges. Pedig — a Pemü Purpack gyárának fő­mérnöke, Bereczki Péter szerint — a kettő közé egyenlőségjelet kell ten­ni. Mert az a cég, amelyik a Volks­­wagen-gyár szállítója akar lenni, az csak kifogástalan és mindig azonos minőségű alkatrészekkel tud csak versenyre kelni. S mert a szóban forgó tetőléc gyártása igencsak komplikált eljárást igé­nyel, ehhez csúcstechnológiát kel­lett a Pemüben meghonosítani. A műanyagiparban járatos szakember­­bizonyára másképp nézi, illetve látja a terméket is, az üzemet is. Bevallom, én némi ijedelemmel fürkésztem mind­kettőt — vajon mit lehet róluk írni? A tetőléc formára hajlított, egyszerű gumicsíknak, az üzemcsarnok és ben­ne a gépiek pedig amolyan átlagosnak tűntek. De a tény, hogy VW Golfokhoz és Jet­­tákhoz, azaz egy neves nyugat-euró­pai autógyár két keresett típusához Solymáron készítenek alkatrészt, a látszat ellenére mégiscsak érdekes. És azért is az, mert a Pemü nagy gyorsan nyélbeütött valamit, amiről másutt csak hosszasan tárgyalnak. És most a megállap­odás előzményei­ről, amit a főmérnök így foglal össze: — Amikor 1986 őszén Magyarorszá­gon járt Weitzsäcker, az NSZK állam­elnöke, akkor ellátogatott a Pemü és a BASF közös vállalatához, a soly­mári Kemipurhoz is. Itt poliuretán­­alapanyagot állítanak elő a felhasz­nálási igényeknek megfelelő receptú­­rák szerint, BASF-komponensekkel — igen jó minőségben. A delegációnak tagja volt a VW egyik vezető­je is. Már a látogatás ide­jén felvetődött az a gondolat, hogy ebből a kiváló helybeli alapanyagból járműipari alkatrészeket is gyárthat­na a Pemü. Ám a VW közvetlen szállítója sen­ki sem lehet egyik pillanatról a má­sikra. Ehhez egy több éves „ugróisko­lát” kell végigjárni. Ezért a szerző­dés egy is­mert — az autóiparban csúcstechnikát képviselő — nyugat­német cég közreműködésével szüle­tett. A neve Alfréd Tévés GmbH, rö­viden Ate. — Mi az együttműködés lényege? — A teljes technológiát, a speciá­lis gyártóberendezéseket és a termék­hez szükséges olyan alkatrészeket, amelyek magyar cégektől nem szerez­hetők be, az Ate bocsátja rendelke­zésünkre. A többit — például az alap­anyagot, bizonyos gépeket, az üzem­csarnokot — a Pemü saját költségé­re szerzi be, illetve építi fel. Az üz­leti konstrukció lényege, hogy mi ter­mékkel fizetünk az Ate cégnek. Vál­lalkozásunk bérmunka, meglehetősen szigorú feltételekkel. — A Pemü más feltételek mellett kötött szerződést, mint mondjuk egy osztrák cég? — Nem. A Nyugat-európai Autó­gyártók Egyesületének van egy szer­ződési formulája, ez érvényes minde­nütt a világon az összes szállítóra, így a Pemüre is. — Önök csak az Ate céggel vannak kapcsolatban, a VW-vel nem? — A szerződés szerint az Ate cég­gel, de a VW munkatársai is megfor­dulnak nálu­uk, ellenőrzik a munkán­kat. Az Ate már a gyártelepí­tés kez­detén küldött hozzánk egy-két szak­embert, akik most is velünk vannak, ők segítenek nekünk, és a minőségre vigyáznak. Mi­ az Atenak szállítjuk a tetőléce­ket, ezeket ők szuperellenőrzés után küldik tovább a VW valamelyik üze­mébe. — És mennyit küldenek vissza? — Semennyit — csak kifogástalan termék hagyhatja el a gyárat. Ez a qualität sicherungnak — röviden a QS-nek — köszönhető. Ami azt jelen­ti, hogy a gyártás valamennyi műve­leti fázisába be van építve a minő­ségellenőrzés. Így hibás dara­b nem­hogy a gyárból nem juthat ki, de már a következő munkafázisig sem ér el. Mindenkinek azonosító jele van, ezzel jelöld meg a hibátlan terméket. Ha a végső meó mégiscsak talál hibás darabot, azonnal megállapítható, ki követte el a mulasztást Ez a fajta minőségellenőrzés ez ideig ismeretlen volt nálunk, és bi­zony nem volt egyszerű megszokni, betartatni. A dolgozók fizetése telje­sítménytől függ, a normák rendkívül feszesek. Egyébként ugyanolyanok, mint az NSZK-ban. A ha hősi tó szerszám — ezen készítik a Golf egyik tetőlécét Hegoczki Ferenc felvételei Egy másik munkafázis: a ragasztófelhordás

Next