Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-02-06 / 3. szám

Egy új termék — egyelőre a gyártmányfejlesztési csoport egyik rajzasztalán A kárpitosműhelyben egy szövetbevonatú files támlája készül Percek alatt kész az ülés a ponoretán habosító berendezésen — épp egy szil­­vettel társított ülő részt emelnek ki a formából 12 Egy autóbuszt több mint 12 ezer alkatrészből építenek össze. Ez a mennyi­ség önmagában sem kevés — ötven-ötvenkétszerese pedig egyszerűen ren­geteg. És mindezt egyetlen nap alatt „fogyasztja el” az Ikarus — ez a nagy étvágy a félszáz kocsit meghaladó napi átlagtermelés ára. Az eredménye pedig, hogy Európa legnagyobb autóbuszgyárainak egyike i s ez nem túl­zás, hanem tény. Mint ahogy az is, hogy a vállalatnak sem az élbolyba jut­ni, sem ott megmaradni nem volt, illetve nem lesz könnyű. A Mercedes, a Vol­vo például csak egy-egy erősség a nagy hírű versenytársak sorából. De lehet­séges kooperációs partner is — mint legutóbb az Isuzu —, ha a közös üzleti érdek úgy kívánja. Nem „akárkikkel” dolgozik együtt az Ikarus, ezt a közö­sen gyártott járművek igazolják. Ugyanakkor saját fejlesztésű autóbuszait is jegyzik és díjazzák a nemzetközi szakmai fórumokon e­ gy-egy figyelemre mél­tó Ikarus újszülöttet mi is bemutat­tunk — talán emlékeznek olvasóink a guruló tárgyalóra, vagy az Isuzu-al­­vázra készített mikrobuszra. Jól sike­rült belső berendezéseik tervezése, ki­vitelezése miatt megemlítettük a gyár móri üzemét. Csakhogy az IMAG — teljes nevén Ikarus Móri Alkatrész­­gyár Leányvállalat — nemcsak kiállí­tásokon bemutatott, vagy külföldre eladott autóbuszok „lakberendezője” —, hanem családtól, típustól függet­lenül majdnem mindegyiké. Egy-egy busz 12 ezernyi építőele­méből 900-féle Móron készül. Mégpe­dig a legtöbb úgy, hogy a gyártócsar­nokok egyik végén bemegy az alap­anyag, a másikon meg kijön a kész termék. Vagyis majdnem mindent maguk készítenek, úgynevezett zárt ciklusban, a kooperációs gyártás mi­nimális. Ez az önállóság minden téren jel­lemző a gyárra: közel egy évtizede maguk tervezik és fejlesztik a termé­keiket, a technológiát, gépeik egy ré­szét, sőt, az üzemcsarnoképítést sem bízzák újabban másra. De ezúttal ma­radjunk csak az alaptevékenységük­nél, amelyről Katona Sándor igazgató­val beszélgetünk. — Nemcsak a személykocsi-, de az autóbuszgyártók között is szédületes a verseny a világpiacon. Nagy a vá­laszték, sok a busz, nehéz velük kon­kurálni. Mi arra törekszünk, hogy több lábon álljunk, hogy a piac előre nem látható változásait kompenzálni tudjuk. Termékválasztékunkat igyek­szünk bővíteni, elsősorban a profilun­kon belül. A lehetséges vevőkör nagy, hiszen az autóbuszok sokfélék, s az igények gyorsan változnak. Megpróbá­lunk a piaci kereslet elé menni, s elő­relátni, hogy milyen lehetőségeket le­het és érdemes megragadni. Leányvállalat lévén, elsősorban az Ikarus buszok gyártásához kapcsolódik a munkánk, de lehetőségünk van alaptevékenységünk 30 százalékáig, mással is foglalkozni. Egy-egy jó üz­let reményében pedig — az egészsé­ges kockázatvállalás határain belül — az Ikarus vezetőségének hozzájárulá­sával ez az arány lehet nagyobb is. — Egy-egy buszhoz több száz alkat­részt, egységet szállítanak — milye­neket? — Néhány főbb csoportba besorol­ható termékeket: üléseket, burkolatot, kábelköteget, úgynevezett ládaajtókat és más egyebeket. Az utolsóba tar­toznak például a különféle fröccsön­tött fogantyúk, alátétek, szellőzőrá­csok, a poliuretánból habosított nap­ellenzők, sebességváltógombok, utas­védelmi burkolatok —, hogy csak né­hányat említsek. Évente mintegy félmillió ülést szál­lítunk autóbuszokhoz. Négy üléscsa­ládunk van, variációs lehetőségeik — a habkeménységtől, szövettől, szín­től, komfortfokozattól, szerelvények­től és más szempontoktól függően — majdhogynem korlátlanok. Készítünk egyedi üléseket is, ilyenek voltak pél­dául a konferenciabuszban. A nyugat­német Vogel cégtől vettünk licencet városi és távolsági üléscsaládra — természetesen ezek is sokféleképpen variálhatók. — Az a hír járja, hogy műanyag belső burkolati rendszerük újdonság­nak számít az autóbuszgyártásban. — Frankfurtban szép sikert aratott a 365-ös távolsági Ikarus busz, ame­lyet már ezzel a burkolattal szerel­tek. Ez a műanyag burkolati rendszer — hasonlót a járműgyártók inkább csak személyautókban alkalmaznak — a gyárak, az üzemeltetők és az uta­sok szempontjából is előnyösebb a hagyományosaknál. A burkolati elemek alapanyaga üvegszál-erősítésű habosított poliure­­tán, amelyet a gyártás során műbőr­rel, vagy különleges szövettel társí­tanak. Az elmúlt évet arra fordítot­tuk, hogy előkészítsük a sorozatgyár­tást. Az év végéig felkészültünk az

Next