Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)
1988-01-06 / 1. szám
A müncheni Chetra cég képviselője utalt arra, hogy jóllehet a Hungagent Rt. magyar vezérképviselete révén immár Magyarországgal is jó ideje ápolják kölcsönösen gyümölcsöző kapcsolataikat, azonban ennek az együttműködésnek energiaínséges világunkban, kiváltképpen a magyar partner javára még nagyon sok a kiaknázatlan aranytartaléka. Csupán egy rövid részletet idézünk fel ezúttal a szóban forgó rendezvénysorozaton szakmánkat közelebbről is érintő, s tanulmányozásra közelebbről is méltán érdemesíthető témakörről. A CJC mellékáramú szűrőberendezések nem csupán a gépi állásidőt, a karbantartási, javítási és személyi költségeket csökkentik: az energiatakarékosság oldaláról éppen az olajcsere-intervallumok meghosszabbításával korszerűen szolgálják a mérsékeltebb olajfelhasználásra irányuló törekvéseket. A kenő- és présolajokat nemcsak azért cserélik időszakonként, mert kenőhatásuk csökkent, illetve a vízrész túl nagy, hanem azért is, hogy a szennyrészecskék ne lehessenek kopás és üzemzavar okozói. A prés- és kenőolaj rendszerek vizsgálata, folyamatos megfigyelése révén bebizonyították, hogy a javítási-karbantartási költségek mintegy 80%-a az elszennyeződött folyadékokra vezethető vissza. Bebizonyították ugyanakkor azt is, hogy a Chetra CJC mellékáramú szűrőberendezések hívhatók segítségül a rohamos kopások megakadályozására. Alkalmazásukkor számottevően csökkenthetők a karbantartásra fordított gépi és állásidők, a termeléskiesés veszteségei, a drága ásványolajok, illetve hidraulikus folyó Az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt vezető szakembereinek véleménye szerint: „...A téli és nyári üzemre egyaránt kitűnően alkalmas motorkenő olajokból gazdag a választék a hazai benzinkutaknál, és aligha vitatható, hogy a magyar motorolajok egyenrangúak az ismert külföldi márkákkal. Több nagy világcéggel kötöttünk együttműködést a különféle termékek gyártására. Így legrégebben az AGIP-pal, legutóbb az angol Castrollal. Ezek a közös munkák tették lehetővé azt, hogy a hazánkban gyártott motorolajoknak már neve van a világpiacon. Már nemcsak palackozunk márkás külföldi kenőanyagokat, de alapolajjal, sőt adalékokkal is hozzájárulunk a termeléshez. Távlati elképzeléseink szerint a benzinmotoros kocsikhoz a legmagasabb szintet jelentő API-SF normájú olajat is gyártani fogjuk. A többfokozatú kenőanyagok családjában pedig kifejlesztjük az alacsonyabb viszkozitású, például 10 W'30-as, vagy 5 VV/30-as termékeket. A dízelmotorolajoknál az úgynevezett CD és CD teljesítményszint és a többfokozatúság elérése a cél. Kőolajfinomítóink tényleges értéket teremtő kapacitásainak kihasználása és fejlesztése nem függhet az átmeneti krízishelyzettől, az előrelépést piaci pozícióink megőrzése érdekében is vállalnunk kell. Évtizedes léptékkel összeállított terveink műszaki realitásokra és sürgető környezetvédelmi elvárásokra épülnek, de számolunk a népgazdaság szempontjából fontos exporttal is ...” MINDEN CSEPRIK ARANYAI ÉR