Autó-Motor, 1989. július-december (42. évfolyam, 13-24. szám)
1989-07-01 / 13. szám
az energiatakarékosság és talán mindenekelőtt a vezetésbiztonság valamennyi, ma ismert adóját szériatartozékként magában foglaló, nem mindennapi autó iránt nem szűnik, sőt egyre nő az érdeklődés. Ez a felismerés okkal biztatás is számunkra, hogy a Scorpiókkal - s kiváltképpen most e legutóbbi, környezetbarát erőforrású változattal szerzett tapasztalataink lényegét (hiszen benyomásainkról a korábbi modellek benntartásakor már részletesen szóltunk) olvasóinkkal is megoszszuk. Az ABS Itt van például az automatikus blokkolásgátló (ABS) berendezés, amelyet születése pillanatától valamennyi Scorpióba szériatartozékként beépítenek. Ez a szinte felbecsülhetetlen értékű technikai megoldás - mint ismeretes - fékezéskor a kerekek blokkolását, a kocsi kitörését, kipördülését eleve megakadályozza. Mégpedig egészen gyors, vagyis hirtelen fékezéskor a legkülönfélébb csúszósúrlódási együtthatót mutató pályafelületeken, kanyarokban, manőverezések közben. Erre utal a 3. oldalon e cikk bevezetését illusztráló érdekes gyári felvétel. A kétkörös fékrendszer négy nagyméretű, elöl belülről szellőztetett tárcsafékkel és azbesztmentes (környezetbarát) betéttel rendelkezik, ami az összes keréken a lehető legjobb teljesítményi erőt, ugyanakkor biztonsági tartalékot is eredményez. Biztonsági tartalékot olyan értelemben is, hogy a két független fékkör felépítése révén az egyik kör váratlan kiesésekor is szavatolja a biztonságos megálláshoz szükséges fékerőt mindkét kerékre. Külön is nagyra értékelhető tulajdonsága a rendszernek, hogy az ABS elektronikus vezérlőegysége nemcsak a kerekek blokkolási hajlamát ellenőrzi, hanem azt is, hogy a szerkezet valóban - minden eshetőségre készen - jól működik-e. S ha netán hiba lép fel a rendszerben, akkor az ABS automatikusan kikapcsol és erről a szerelvényfalon jól szembetűnő fényjelzés figyelmezteti a vezetőt. Ugyanakkor a hagyományos fékberendezés azért természetesen működőképes marad. A szóban forgó három Scorpióval gyűjtött tesztutak során egyetlenegyszer sem fordult elő ilyen hiba. Jóllehet a legutóbbi Scorpio Ghia 4 x 4-essel szinte mindig és mindenütt ideálisnak mondható útviszonyok között gyűjtöttük a kilométereket, a korábbi tapasztalatok alapján arra itt újra emlékeztetünk: a négy kerékhajtással párosult ABS jó együttműködése sem mentesíthet attól, hogy a szélsőségesen csúszós útviszonyok közötti gyors manőverezéskor kínos meglepetések ne érhessék a vezetőt. Ám ha nem élezzük ki a helyzeteket, ez a rendszer valóban felbecsülhetetlen előnyt jelent. Mindenekelőtt azzal, hogy a jármű szélsőséges fékezési folyamatok alatt, a különböző felületű pályákon és kanyarokban is kormányozható és iránytartó marad. A rendszer elektronikus szabályozója például 130 km/h tempónál 8000 információt dolgoz fel egy másodperc alatt és szabályozza a hidraulikus féknyomást a blokkolásveszélynél oly módon, hogy a kerekek „beállása” nem jöhet létre. A féknyomást ugyanis úgy modulálja, hogy minden pályaminőség mellett a fékerő a lehető legkedvezőbben érvényesülhessen. Maga az ABS berendezés egyébként a következő építőelemekből, szelvénycsoportokból tevődik össze. 1. Minden kereket szenzorral (érzékelővel) kötnek össze, amely a kerék fordulatszámát méri. 2. Ez a fordulatszám-információ a minikomputerbe jut. Ha a kerék blokkolási határhelyzetbe kerül, fordulatszáma roppantul lecsökken. Az érzékelő tájékoztatását a számítógép felismeri és: állj, blokkolási veszély van! figyelmeztetést közvetít. 3. Ezt az „állj ”-t a számítógép elektromos impulzus formájában a hidraulikus egységnek továbbítja, amely mind a négy kerékhez telepített, elektronikusan vezérelt egyenirányú csoportból tevődik össze. Blokkolási veszély bekövetkezésekor ennek vezérlése szerint csökken a féknyomás, a kerekek tehát akadálytalanul gördülnek tovább. 4. A kevésbé fékezett kereket a blokkolás veszélye már nem fenyegeti. Sőt, ellenkezőleg, annak fordulatszáma újra nő. A szenzor ezt is számításba veszi és erre ismét válaszol az elektronika: a kerék több féknyomást tud elviselni. Tehát a komputer adja az utasítást a féknyomás növelésére. 5. A fékfolyadék kiegyenlítődését egy szivattyú hozza létre. Érdekes élmény, amikor a fékpedál csúszós úton fékezés közben úgymond „dobol” a talpunk alatt. Ez jó jel, ugyanis éppen annak a bizonyítéka, hogy a blokkolásgátló rendszer jól működik. Csak az ABS tud ez idő szerint - olykor kis percegéseket is hallatva - ilyen gyorsan, szakaszosan („pumpálva”) fékezni. A legbravúrosabb technikájú vezető sem tudna ilyen gyorsan és jól, kitörés nélkül csúszós felületen fékezni és irányban tartani a kocsit. Nos, a Scorpio erre - vagyis a kerék megállítására és újraindítására - másodpercenként tizenkétszer is képes! Okkal időztünk el ezúttal a Scorpiókon megismert blokko- Ford Scorpio 4x4. ___Ghia 2,Bi Mérete miatt a mosó és a szárító „alagútján” csak centizve lehet előre haladni .