Autó-Motor, 1989. július-december (42. évfolyam, 13-24. szám)

1989-07-01 / 13. szám

az energiatakarékosság és talán mindenekelőtt a vezetésbizton­ság valamennyi, ma ismert adó­ját szériatartozékként magában foglaló, nem mindennapi autó iránt nem szűnik, sőt egyre nő az érdeklődés. Ez a felismerés okkal biztatás is számunkra, hogy a Scorpiókkal - s kivált­képpen most e legutóbbi, kör­nyezetbarát erőforrású változat­tal­­ szerzett tapasztalataink lé­nyegét (hiszen benyomásaink­ról a korábbi modellek benntar­­tásakor már részletesen szól­tunk) olvasóinkkal is megosz­­szuk. Az ABS Itt van például az automatikus blokkolásgátló (ABS) berende­zés, amelyet születése pillanatá­tól valamennyi Scorpióba szé­riatartozékként beépítenek. Ez a szinte felbecsülhetetlen érté­kű technikai megoldás - mint ismeretes - fékezéskor a kere­kek blokkolását, a kocsi kitöré­sét, kipördülését eleve megaka­dályozza. Mégpedig egészen gyors, vagyis hirtelen fékezés­kor a legkülönfélébb csúszósúr­lódási együtthatót mutató pá­lyafelületeken, kanyarokban, manőverezések közben. Erre utal a 3. oldalon e cikk beveze­tését illusztráló érdekes gyári felvétel. A kétkörös fékrendszer négy nagyméretű, elöl belülről szel­lőztetett tárcsafékkel és azbeszt­­mentes (környezetbarát) betét­tel rendelkezik, ami az összes keréken a lehető legjobb telje­sítményi erőt, ugyanakkor biz­tonsági tartalékot is eredmé­nyez. Biztonsági tartalékot olyan értelemben is, hogy a két független fékkör felépítése ré­vén az egyik kör váratlan kiesé­sekor is szavatolja a biztonságos megálláshoz szükséges fékerőt mindkét kerékre. Külön is nagyra értékelhető tulajdonsága a rendszernek, hogy az ABS elektronikus ve­zérlőegysége nemcsak a kere­kek blokkolási hajlamát ellenőr­zi, hanem azt is, hogy a szerke­zet valóban - minden eshető­ségre készen - jól működik-e. S ha netán hiba lép fel a rendszer­ben, akkor az ABS automatiku­san kikapcsol és erről a szerel­vényfalon jól szembetűnő fény­jelzés figyelmezteti a vezetőt. Ugyanakkor a hagyományos fékberendezés azért természete­sen működőképes marad. A szó­ban forgó három Scorpióval gyűjtött tesztutak során egyet­lenegyszer sem fordult elő ilyen hiba. Jóllehet a legutóbbi Scorpio Ghia 4 x 4-essel szinte mindig és mindenütt ideálisnak mond­ható útviszonyok között gyűjtöt­tük a kilométereket, a korábbi tapasztalatok alapján arra itt új­ra emlékeztetünk: a négy kerék­hajtással párosult ABS jó együttműködése sem mentesít­het attól, hogy a szélsőségesen csúszós útviszonyok közötti gyors manőverezéskor kínos meglepetések ne érhessék a ve­zetőt. Ám ha nem élezzük ki a helyzeteket, ez a rendszer valóban felbecsülhetetlen előnyt jelent. Mindenekelőtt az­zal, hogy a jármű szélsőséges fékezési folyamatok alatt, a kü­lönböző felületű pályákon és ka­nyarokban is kormányozható és iránytartó marad. A rendszer elektronikus szabályozója pél­dául 130 km/h tempónál 8000 információt dolgoz fel egy má­sodperc alatt és szabályozza a hidraulikus féknyomást a blok­kolásveszélynél oly módon, hogy a kerekek „beállása” nem jöhet létre. A féknyomást ugyanis úgy modulálja, hogy minden pályaminőség mellett a fékerő a lehető legkedvezőbben érvényesülhessen. Maga az ABS berendezés egyébként a következő építőele­mekből, szelvénycsoportokból tevődik össze. 1. Minden kere­ket szenzorral (érzékelővel) köt­nek össze, amely a kerék fordu­latszámát méri. 2. Ez a fordulat­­szám-információ a minikompu­terbe jut. Ha a kerék blokkolási határhelyzetbe kerül, fordulat­száma roppantul lecsökken. Az érzékelő tájékoztatását a számí­tógép felismeri és: állj, blokko­lási veszély van! figyelmeztetést közvetít. 3. Ezt az „állj ”-t a szá­mítógép elektromos impulzus formájában a hidraulikus egy­ségnek továbbítja, amely mind a négy kerékhez telepített, elektronikusan vezérelt egyen­irányú csoportból tevődik össze. Blokkolási veszély bekövetkezé­sekor ennek vezérlése szerint csökken a féknyomás, a kere­kek tehát akadálytalanul gör­dülnek tovább. 4. A kevésbé fé­kezett kereket a blokkolás ve­szélye már nem fenyegeti. Sőt, ellenkezőleg, annak fordulatszá­ma újra nő. A szenzor ezt is szá­mításba veszi és erre ismét vá­laszol az elektronika: a kerék több féknyomást tud elviselni. Tehát a komputer adja az utasí­tást a féknyomás növelésére. 5. A fékfolyadék kiegyenlítődését egy szivattyú hozza létre. Érdekes élmény, amikor a fékpedál csúszós úton fékezés közben úgymond „dobol” a tal­punk alatt. Ez jó jel, ugyanis ép­pen annak a bizonyítéka, hogy a blokkolásgátló rendszer jól működik. Csak az ABS tud ez idő szerint - olykor kis percegé­­seket is hallatva - ilyen gyor­san, szakaszosan („pumpálva”) fékezni. A legbravúrosabb tech­nikájú vezető sem tudna ilyen gyorsan és jól, kitörés nélkül csúszós felületen fékezni és irányban tartani a kocsit. Nos, a Scorpio erre - vagyis a kerék megállítására és újra­indítására - másodpercenként tizenkétszer is képes! Okkal időztünk el ezúttal a Scorpiókon megismert blokko- Ford Scorpio 4x4. ___Ghia 2,Bi Mérete miatt a mosó és a szárító „alagútján” csak centizve lehet előre haladni .

Next