Autó-Motor, 1999. január-június (51. évfolyam 1-13. szám)
Autó-Motor Különszám - Autóhifi
A 14 futamos rali-világbajnokság ötödik versenye, Spanyolország (F/F) Citroen Xsara Kit Car, 4 óra 13'45,6", □ (F/F) Toyota Corolla WRC, + 31 8" (FIN/FIN) Mitsubishi Lancer Evő., + 2'21,1", (B/B) Mitsubishi Lancer Evő., + állása az ötödik forduló után szélyt és kockázatot jelentett a gumikra, a felnikre és a futóművekre. Szinte kivétel nélkül pórul is járt mindenki az élmenők közül, hiába bíztak a defektmentes gumibetétek mindenhatóságában. A rali első különpróbáját a pályát elözönlő nézők serege miatt leellett fújni, a következéstől kezdve aztán kezdett kibontakozni az eleinte nem is olyan döbbenetes meglepetés: a helybéli Jesus Puras magabiztosan tartotta az első helyet a Citroen Xsara Kit Carral, nyomában pedig Philippe Bugalski lopakodott levakarhatatlanul a másik gyári Citroennel. Morogtak is néhányan valamit a bajszuk alatt arról, hogy a Citroen csapat valószínűleg jóval többet tréningezhetett a vb-menőknek megengedett három kurta napocskánál, de hát éppen ez volt a franciák trükkje. Ők nem állandó, benevezett résztvevői a vb-nek, ezért rájuk nem vonatkoztak a különösen szigorú megkötések. A citroënes legények magabiztos dominanciájánál is meglepőbb volt azonban, hogy Auriol és Carlos Sainz kivételével senki nem bírta a Xsarák által diktált öldöklő tempót. Sem az elején, sem később. Az erőviszonyokat mi sem jellemezte jobban, mint az, hogy Bugalski 5, Puras 4 gyorsasági szakaszt nyert, rajtuk kívül az őket legeredményesebben üldöző Auriolnak jutott 2 szakaszgyőzelem, később pedig csak Tommy Makinen és Colin McRae tudott háromszor, illetve kétszer az első helyen végezni. Az első nap legérdekesebb szenzációja a skodás Armin Schwarz tündöklése volt, aki Octaviájával simán sakkban tudta tartani a két SEAT WRC ördögöt, sőt, a második napon egészen a 6. helyig előretört. Rá is fért szegény csehekre egy csipetnyi sikerélmény, hiszen két eddigi csúfos kudarcukkal komoly erkölcsi válságba sodródhattak. Még akkor is, ha időközben kiderült: egyik esetben sem ők, hanem az erőátvitelt szállító Prodrive cég lelkén száradt a balhé. Az angolok égre-földre megesküdtek, hogy még egy ilyen baki nem következhet be. Söprögetők De nem csupán a csehekre járt rá a rúd, hanem a Citroen és a Toyota csapat kivétel ________________ jével a többieknek sem ez volt az a kimondottan sikeres hétvégéjük. A Subaru egyik legénysége sem tudott beleszólni az elsőségért, de még csak a dobogós helyezésekért vívott küzdelembe. Egyre inkább látszikérződik, hogy McRae távozása és a főszponzor „lelépése" után a kékek sehogyan sem bírnak magukra találni. A SEAT ezúttal hazai pályán, a lelkes hazai közönség biztatása ellenére vallott csúfos kudarcot. Hiába érkezett mindkét kocsijuk célba, Piero Liatti 10. helyezéséért éppen úgy nem járt egyetlen pont sem, mint Harri Rovanpera 14. pozíciójáért. Jaime Puig csapatvezető nem igazán értette a dolgokat: „Az előzetes tesztek során remek beállításokat kísérleteztünk ki, amelyek aztán a verseny során sehogyan sem akartak jól működni!" A Ford szép reményeket fűzött az alaposan megkönnyített Focusokhoz, de ezúttal semmi sem jött be. McRae motorja végelgyengüléssel küszködött, s az első napot a kiábrándító 39. helyen fejezte be. A kocsi aktív, „harci viszonyok" közötti tesztelése érdekében azért másnap is elindult a skót, hogy legalább menet közben, élesben derüljön fény az esetleges hibákra. A 15. gyorsaságin aztán végleg feladni kényszerült a csodapilóta, miközben például a különösen hosszú, 45 km-es 13. gyorsasági célja előtt is meg kellett állnia egy defekt miatt, ez pedig további időveszteségbe került. Csapattársának kocsiját a teljesen kitikkadt akkumulátor bénította meg a második nap legutolsó gyorsaságiján. Látszólag simábban alakultak a Mitsubishi istálló dolgai. Remek formában tért vissza az afrikai rajt előtt elszenvedett buta sérülése miatti többheti kényszerpihenőjéből a belga Freddy Loix, számára legfeljebb a gumidefektek sora okozhatott a szokottnál valamivel több gondot. Makinen világbajnokhoz méltóan igyekezett nem teljesen elveszíteni a csatlakozást a citroënes és toyotás duókhoz, ám a második nap egyik gyorsaságijának rajtjánál kínos incidens részesévé vált, nem kevesebb, mint négy pilótána - köztük Tomminak - szabtak egy büntetőpercet a korai rajta miatt. Phil Short, a gyémántesői menedzsere nem akarta védeni pilótáját és a többi „bűnöst", de szerinte is elgondolkodtató azért, hogy egy vb-futamon ilyen nagy számban bakiznak egyidejűleg a sztárok, méghozzá éppen azon a helyen. Magyarán tehát gyanúba keveredett azért a berendezés is. Míg Richard Burns és Roványa esetében nem sokat osztott Stabat Kft. Üllői út 309. Tel: 28 -2797. ▼ VARTA DIE BATTERIE EXPERTEN könnyebbülhettek meg egy picit, midőn mindkét Skoda újfent kiesett a második napon, ám ezúttal egészen más jellegű gondok miatt. Schwarz autójában a generátor mondta fel a szolgálatot, illetve Pavel Sibera kocsijában a kilyukadt üzemanyag-vezetékből kispriccelő benzin borította lángba a motort... Makinen csak az utolsó pillanatokban jutott csapattársa elé, igaz, egy büntetést is le kellett dolgoznia Auriol jobb lábbal fékezte magát és a Toyotát a dobogó második fokáig Szerény vigasz, hogy ameddig ment, bizony meglepte a társakat Schwarz és a Skoda