Autó-Motor, 2000. január-június (52. évfolyam 1-13. szám)
2000-02-29 / 5. szám
J.uviummi A francia-olasz kézfogóból született egyterű család egyik itáliai tagja, a Fiat Ulysse a kor követelményeit követve nemcsak formailag változott a közelmúltban, hanem a motorterében is alapvető módosítás történt, ugyanis JTD jelzés alatt egy új HDI dízel erőforrás teljesít szolgálatot a „nagyszabású” kisbuszban. Játék a betűkkel Mielőtt többen zavarba jönnének, le kell szögezni, hogy a buszcsaládban eddig is a PSA-csoport turbódízel motorjai teljesítettek szolgálatot, és ezután sem várható ez másként. Az Ulyssében tehát nem a Fiat új fejlesztésű JTD-je ketyeg, hanem a Peugeot-kból és Citroenekből már ismert kétliteres, 109 lóerős, common-rail befecskendezési rendszerrel felvértezett, HDI névre keresztelt olajos, amely több szempontból is kedvezőbb, mint az eddigi variációk, hiszen a régi 2,1 literes aggregát teljesítményét produkálja a biztosítási szempontokból kedvezőbb, 2000 köbcentis kategóriában. A vezető szempontjából a leginkább észrevehető változás, hogy a dízel Ulysse már alacsony fordulaton is hihetetlenül nyomatékos, így szinte már a megmozdítás után rettentően virgonc. A műszerfalon elhelyezett rövid váltókarral kényelmesen és gyorsan végigkapcsolható az előremeneti fokozatállomány, és jóformán szinte mindegy, melyikben állapodik meg a pilóta, az olasz kisbusz egyikben sem okoz csalódást. Egyaránt partner a lendületes, illetve a nyugodt stílusú közlekedésben, miközben étvágya kifejezetten szerénynek nevezhető. Hatalmas, praktikusan variálható bendőjének és olajos erőforrásának köszön Fiat Ulysse 2.0 JTD EL hetően kiváló utazóautó. Igaz, a gyors autópálya-szakaszokon némileg veszít pajkosságából, de a 130-140 km/órás tempót gond nélkül produkálja, mialatt a motor még nem akar kiszakadni a helyéről, ráadásul a futómű-, illetve szélzajok sem teszik elviselhetetlenné a kalandozást. BP Fotó: Balogh Róbert Ötletes megoldás, hogy a hátsó traktus fűtéséről, illetve hűtéséről az első ajtók kartámaszaiban elrejtett lélegeztető csatornák gondoskodnak A turbófeltöltővel és töltőlevegő-visszahűtővel is felvértezett dízel aggregát roppant dinamikus, emellett „vérében van” a takarékosság MŰSZAKI ADATOK Fiat Ulysse 2.0 JTD EL TESZTNAPLÓ A tesztautó szállítója: FIAT Autó Magyarország Kft., 1086 Budapest, Szeszgyár u. 4. Telefon: 459-1000. Ápolás, tisztítás: Shell Hungary Rt. 16. Töltőállomás, 1016 Budapest, Mészáros u. 56. Telefon: 375-2858. A tesztúthossza: 1356 km. A teszt során mért átlagfogyasztás: 8,71/100 km. A tesztben szereplő autóhoz az üzemanyagot a TOTAL Olajtársaság biztosította. A tesztelt modell alapára: 7 795 000 Ft. Összlökettérfogat: 1997 cm 3. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE) 4000/min. Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1750/min. Hosszúság/szélesség/magasság: 4455/1830/1710 mm. Tengelytáv: 2825 mm. Saját tömeg: 1615 kg. Megengedett össztömeg: 2385 kg. Csomagtér: 340-30001. Üzemanyagtartály: 801. Max. sebesség: 175 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h: 13,3 s. Fogyasztás (EU-szabvány) város/városon kívül: 8,3/5,51/100 km. Autó-Motor 2000/5 • www.automotor.hu 21