Autó-Motor, 2000. január-június (52. évfolyam 1-13. szám)

2000-02-29 / 5. szám

J.­­­­uviummi A francia-olasz kézfo­góból született egyterű család egyik itáliai tagja, a Fiat Ulysse a kor követel­ményeit követve nemcsak formailag változott a közelmúltban, hanem a motorterében is alapvető módosítás történt, ugyanis JTD jel­zés alatt egy új HDI dízel erőforrás teljesít szolgálatot a „nagyszabású” kisbuszban. Játék a betűkkel Mielőtt többen zavarba jönnének, le kell szögezni, hogy a buszcsalád­ban eddig is a PSA-csoport turbódí­zel motorjai teljesítettek szolgála­tot, és ezután sem várható ez más­ként. Az Ulyssében tehát nem a Fiat új fejlesztésű JTD-je ketyeg, hanem a Peugeot-kból és Citroenekből már ismert kétliteres, 109 lóerős, common-rail befecskendezési rendszerrel felvértezett, HDI névre keresztelt olajos, amely több szem­pontból is kedvezőbb, mint az eddi­gi variációk, hiszen a régi 2,1 literes aggregát teljesítményét produkálja a biztosítási szempontokból ked­vezőbb, 2000 köbcentis kategóriá­ban. A vezető szempontjából a leg­inkább észrevehető változás, hogy a dízel Ulysse már alacsony fordula­ton is hihetetlenül nyomatékos, így szinte már a megmozdítás után ret­tentően virgonc. A műszerfalon el­helyezett rövid váltókarral kényel­mesen és gyorsan végigkapcsolha­tó az előremeneti fokozatállomány, és jóformán szinte mindegy, me­lyikben állapodik meg a pilóta, az olasz kisbusz egyikben sem okoz csalódást. Egyaránt partner a lendületes, illet­ve a nyugodt stílusú közlekedésben, mi­közben étvágya ki­fejezetten sze­rénynek nevez­hető. Hatalmas, praktikusan variálható bendőjének és olajos erőforrásá­nak köszön­ Fiat Ulysse 2.0 JTD EL­ hetően kiváló utazóautó. Igaz, a gyors autópálya-szakaszokon né­mileg veszít pajkosságából, de a 130-140 km/órás tempót gond nél­kül produkálja, mialatt a motor még nem akar kiszakadni a he­lyéről, ráadásul a futómű-, illetve szélzajok sem teszik elviselhetet­lenné a kalandozást. BP Fotó: Balogh Róbert Ötletes megoldás, hogy a hátsó trak­tus fűtéséről, illetve hűtéséről az első ajtók kartámaszaiban elrejtett lélegez­tető csatornák gondoskodnak A turbófeltöltővel és töltőlevegő-visszahűtővel is felvértezett dízel aggregát rop­pant dinamikus, emellett „vérében van” a takarékosság MŰSZAKI ADATOK Fiat Ulysse 2.0 JTD EL TESZTNAPLÓ A tesztautó szállítója: FIAT Autó Magyarország Kft., 1086 Budapest, Szeszgyár u. 4. Telefon: 459-1000. Ápolás, tisztítás: Shell Hungary Rt. 16. Töltőállomás, 1016 Bu­dapest, Mészáros u. 56. Telefon: 375-2858. A tesztúthossza: 1356 km. A teszt so­rán mért átlagfogyasztás: 8,71/100 km. A tesztben szereplő autóhoz az üzemanya­got a TOTAL Olajtársaság biztosította. A tesztelt modell alapára: 7 795 000 Ft. Összlökettérfogat: 1997 cm 3. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE) 4000/min. Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1750/min. Hosszúság/szélesség/magasság: 4455/1830/1710 mm. Tengelytáv: 2825 mm. Saját tömeg: 1615 kg. Megengedett össztömeg: 2385 kg. Csomagtér: 340-30001. Üzemanyagtartály: 801. Max. sebesség: 175 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h: 13,3 s. Fogyasztás (EU-szabvány) város/városon kívül: 8,3/5,51/100 km. Autó-Motor 2000/5 • www.automotor.hu 21

Next