Autó-Motor, 2005. január-június (57. évfolyam 1-13. szám)
2005-03-09 / 5. szám
Nagyon hatásos, amikor egy autómárka reklámjában egykerekű biciklin billegő ember mutatja be, mennyire előnytelen ugyanazon a keréken egyesíteni hajtási és kormányzási funkciókat. Még kevésbé hatásos viszont az ily módon propagált hátsókerék-hajtás, amikor lehullik néhány centi hó... Ilyenkor a müncheniek eldugják a szekrény mélyére az artistakelléket, s 4x4-es autóikkal vonulnak ki Lappföld eljegesedett útjaira, befagyott tavaira és vastagon behavazott terepeire, hogy egy ugyanannyira, ám más körülmények között érvényes igazság mellett tegyenek hitet: nincs jobb az összkerék-hajtásnál, különösen annak a BMW által kifejlesztett és alkalmazott xDrive nevű megoldásánál. Egyébként, ami azt illeti, ez csakugyan nagyon jó... Ötösbe hatol A BMW 5-ös sorozatának választékát három új soros hathengeres motor bővíti, az ezekkel ellátott modellek megjelölése 5231, 5251 és 5301. Ebben az abszolút műszaki élvonalat képviselő erőforrásban sok mindent felhasználnak az új M5 részére létrehozott megoldások (lásd: AM 2004/16.) közül. A forgattyúsház, a csapágylétra és a hengerfej a nagy sorozatú motorgyártásban elsőként alkalmazott magnézium-aluminium kompozit öntvényként készül, a blokk súlya csupán 57 százaléka az öntöttvasénak, de még az alumíniumötvözethez képest is megtakarít 24 százalékot. Darabonként 600 grammal könnyítették a vezérműtengelyeket, amelyek hidroformáit csövére helyezik fel a nagy szilárdságú, rozsdamentes acél bütyökprofilokat. A maga kategóriájában ez a világ legkönnyebb motorja, 161 kilót nyom, s nagyon jól illik az 5- ösbe, amelynek karosszériája az A oszlopig könnyűfémből áll. Az áramlási ellenállást csökkentő VALVETRONIC vezérlés második generációja szilárdabb konstrukció az előzőnél, 600-zal nagyobb fordulatszámot bír, ennek megfelelően nőtt a maximális teljesítményhez tartozó, illetve a leszabályozási fordulatszám - az utóbbi a személyautó-motorok körében meglehetősen extrémnek számító 7000-re. Ezek után nem csoda, hogy az 530i fajlagos teljesítménye a kategória legjobbja, 86 lóerő/liter. A meglehetősen „bikás” nyomaték széles sávban áll rendelkezésre, a fogyasztás pedig átlagosan 7 százalékkal csökkent a típuselődhöz képest. Finomított összkerék-hajtás A két nagyobb teljesítményű motorvariánshoz rendelhető az 5-ös limuzin és Touring (kombi) részére kissé áttervezett xDrive összkerék-hajtás. A vezérlő szoftveren finomítottak, s mivel kisebb a rendelkezésre álló hely, fogaskerék-áttétellel helyettesítették az osztómű lánchajtását. A kinyomtatott és a gyári mérnökök által buzgón hangoztatott sajtószöveg szerint „végtelenül variálható” a nyomatékelosztás a két tengely között, a metszetmodell tanulmányozása és néhány keresztkérdés után azonban kiderül, hogy ezúttal sem nőnek égig a fák. Valójában egy nagyon gyors működésű többtárcsás kikapcsolt elektronikus segédeszközökkel igazi élvezet a jégvezetés, ha van közben elegendő hely... A vezetőhely a BMW-től megszokott színvonalat képviseli, a sebességváltó hatfokozatú