Autó-Motor, 2005. január-június (57. évfolyam 1-13. szám)

2005-03-09 / 5. szám

N­agyon hatásos, amikor egy autómárka reklámjában egykerekű biciklin billegő ember mutatja be, mennyire előnytelen ugyanazon a keréken egyesíteni haj­tási és kormányzási funkciókat. Még kevésbé hatásos viszont az ily módon propagált hátsó­kerék-hajtás, amikor lehullik néhány centi hó... Ilyenkor a müncheniek eldugják a szekrény mélyére az artistakelléket, s 4x4-es autóikkal vonulnak ki Lappföld eljegesedett útjaira, be­fagyott tavaira és vastagon behavazott terepei­re, hogy egy ugyanannyira, ám más körülmé­nyek között érvényes igazság mellett tegyenek hitet: nincs jobb az összkerék-hajtásnál, külö­nösen annak a BMW által kifejlesztett és alkal­mazott xDrive nevű megoldásánál. Egyébként, ami azt illeti, ez csakugyan nagyon jó... Ötösbe hatol A BMW 5-ös sorozatának választékát három új soros hathengeres motor bővíti, az ezekkel el­látott modellek megjelölése 5231, 5251 és 5301. Ebben az abszolút műszaki élvonalat képviselő erőforrásban sok mindent felhasználnak az új M5 részére létrehozott megoldások (lásd: AM 2004/16.) közül. A forgattyúsház, a csapágylét­ra és a hengerfej a nagy sorozatú motorgyártás­ban elsőként alkalmazott magnézium-alumini­­um kompozit öntvényként készül, a blokk sú­lya csupán 57 százaléka az öntöttvasénak, de még az alumíniumötvözethez képest is megta­karít 24 százalékot. Darabonként 600 grammal könnyítették a vezérműtengelyeket, amelyek hidroformáit csövére helyezik fel a nagy szi­lárdságú, rozsdamentes acél bütyökprofilokat. A maga kategóriájában ez a világ legkönnyebb motorja, 161 kilót nyom, s nagyon jól illik az 5- ösbe, amelynek karosszériája az A oszlopig könnyűfémből áll. Az áramlási ellenállást csökkentő VAL­­VETRONIC vezérlés második generációja szi­lárdabb konstrukció az előzőnél, 600-zal na­gyobb fordulatszámot bír, ennek megfelelően nőtt a maximális teljesítményhez tartozó, illet­ve a leszabályozási fordulatszám - az utóbbi a személyautó-motorok körében meglehetősen extrémnek számító 7000-re. Ezek után nem csoda, hogy az 530i fajlagos teljesítménye a ka­tegória legjobbja, 86 lóerő/liter. A meglehető­sen „bikás” nyomaték széles sávban áll rendel­kezésre, a fogyasztás pedig átlagosan 7 száza­lékkal csökkent a típuselődhöz képest. Finomított összkerék-hajtás A két nagyobb teljesítményű motorvariánshoz rendelhető az 5-ös limuzin és Touring (kombi) részére kissé áttervezett xDrive összkerék-haj­tás. A vezérlő szoftveren finomítottak, s mivel kisebb a rendelkezésre álló hely, fogaskerék-át­tétellel helyettesítették az osztómű lánchajtá­sát. A kinyomtatott és a gyári mérnökök által buzgón hangoztatott sajtószöveg szerint „vég­telenül variálható” a nyomatékelosztás a két tengely között, a metszetmodell tanulmányo­zása és néhány keresztkérdés után azonban ki­derül, hogy ezúttal sem nőnek égig a fák. Való­jában egy nagyon gyors működésű többtárcsás kikapcsolt elektronikus segédeszközökkel igazi élvezet a jégvezetés, ha van közben elegendő hely... A vezetőhely a BMW-től megszokott színvonalat képviseli, a sebességváltó hatfokozatú

Next