Autó-Motor, 2007. július-december (59. évfolyam, 14-26. szám)
2007-09-19 / 19. szám
A Sporty Rali-világbajnokság: Új-Zéland Micsoda különbség! Néha tényleg óriási csaták dúlnak a ralisportban, de olyan csemegére, mint ami a sorozat új-zélandi fordulóján zajlott, senki nem számított: Marcus Grönholm minden idők legszorosabb befutójával győzött a világ túlsó végére vezető sokórás repülőút alatt volt ideje mindenkinek elgondolkozni azon, hogy mennyiben is hasonlít egymásra a jellegében azért jócskán eltérő két autós csúcsszakág: a Formula-1 és a rali. Sem ott, sem itt nem lehet megjósolni, hogy ki lesz a világbajnok, s azt sem, hogy ki hol fog jövőre „szolgálni”. Különösen ez az utóbbi dilemma fontos kérdés sokak számára, mert ahogy az F- 1-ben Fernando Alonso döntésétől függ sok minden, úgy a rali-vb cirkuszában Grönholm és Petter Solberg a két kulcsfigura. Ha a kétszeres világbajnok finn pilóta valóban visszavonul - ahogy ezt a döntést már hónapok óta lebegteti -, jócskán megváltozhat a jövő évi rajtfelállás. Grönholmtól függetlenül persze a jelenlegi helyzetével érhetően elégedetlen Solberg mozdulása vagy éppen maradása is felkavarhatja az állóvizet, mint ahogy az a kérdés is, hogy végül kik kapnak lehetőséget a WRC-mezőnyben újoncként induló Suzuki-csapatnál? Félelem és tisztelet Új-Zélandon a versenyútvonal szinte méterre megegyezett a tavalyi variációval. Egyedül Loeb nem érezhette magát túlságosan nyeregben, mivel tavaly sérülése miatt itt még nem indult, csupán a pályabejáráson ismerkedett a tájjal. A Citroennél azonban nem ez az apróság késztette aggódásra a csapatot, hanem a korábbi két motorhiba: Stohl Xsarájak németországi és Sordo C 4-esének finnországi „kipukkanása”. Mivel a motor a két típusnál nagyjából azonos, a hiba is ugyanaz volt, és ez különös fejtörésre adott okot a jövőt illetően. Bennfentesek szerint nincs nagy baj, valószínűleg az előzetes minőségvizsgálatok nem voltak kellően alaposak, és fokozott odafigyeléssel meg lehet akadályozni a kellemetlen esetek ismétlődését. Egyébként új autót csupán a fordos Grönholm kapott erre a versenyre, a citroënesek csak új motort élvezhettek. Függetlenül minden gondtól, problémától, a verseny rendezői és résztvevői nem mulasztották el az alkalmat, hogy megemlékezzenek az új-zélandi ralisport legnagyobb figurájáról, a tragikus baleset áldozataként elhunyt Possum Bourne-ről, aki itt lakott és élt a környéken, s róla nevezték el azt a 7. gyorsaságit, ami szinte szülővárosa, Pukekohe ablakai alatt vezetett. Stopperháború! A kemény kezdést Grönholm vészelte át legjobban, bár már ekkor érződött, hogy a szo ultínai 5 krrchebnel szemben a két gigász, Grönholm és Loeb parádés küzdelmet vívott Új-Zélandon: a finn három nap, 18 gyorsasági szakasz és 353,56 kilométer után mindössze három tizedmásodperccel, a világbajnokság történetének eddigi legkisebb különbségével győzött! A másik gyári Focus WRC-vel Hirvonen harmadikként végzett, így a Ford előnye biztos, immár 46 pont a Citroennel