Autó-Motor, 2010. július-december (62. évfolyam, 14-26. szám)

2010-09-15 / 19. szám

így sem nehezebb hagyományos üzemű vetélytársainál. Külsejét tekintve a hibridhajtású változat jelentősen különbözik a jelenleg forgalmazott jazzektől, hiszen újak a fényszórók, a kékes színe­zetű, áttetsző hátsó lámpatestek, emellett pedig megújult a hűtő­­rács, a lökhárító és a króm kü­szöbvédő díszléc is, sőt még egy új, zöld fényezés is kérhető. A hibridhez bőrkárpit is rendelhető, amire eddig nem volt példa a Jazz európai történetében. A hibridrendszer működési elve azonos az Insightéval Csupa otos! Az Euro-NCAP legújabb törés­tesztsorozatában az összes vizsgált jármű maximális, ötcsil­lagos minősítést szerzett. A rész­­eredményeket illetően persze nagy különbségek akadnak. A Citroen C4-es (1) például remekül vizs­gázott felnőtt- (90%) és gyermek­­utas-védelemben (85%), ám a gya­logosvédelmi értékelésben csak 43%-ot kapott. A Honda CR-7 (2) a Citroennel ellentétben pont az utóbbi területen brillírozott: 71 %-ot ért el a japán sporthibrid, s az első két területen is jól teljesített (93 és 80%). A Hyundai crossovere, az ix35-ös (3) is szépen helytállt, hiszen felnőttutas-védelemben 90, gyermekutas-védelemben 88, míg gyalogosvédelemben 54% került a neve mellé. Az új Suzuki Swift (4) eredményei is azt bizonyítják, hogy az Esztergomban készülő modellnél igen fontos szempont volt a biztonság. A Swift egészen magas értéket, 94%-ot kapott a fel­­nőttutas-védelemre, a további két területen pedig 82 illetve 64%-ot ért el. KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG 19. RÉSZ: A TANÉVKEZDÉS VESZÉLYEI Becsengettek! A minap elkezdődött az új iskolai tanév. Általános és közép­­iskolások tízezrei kezdték meg - vagy éppen folytatták - iskolai tanulmányaikat. Fontos tudni, hogy szeptem­berben az iskoláskorú gyerme­kek veszélyeztetettsége nagyobb az átlagosnál. Ennek fő oka, hogy a gyermekek hosszabb idő után először jelennek meg a min­dennapok közlekedésében, még él bennük a vakációhoz kötődő „felszabadult” állapot, de a tár­sakkal való találkozás öröme is csökkenti az életkoruknál fogva meglehetősen alacsony szintű veszélyérzetüket. Ugyanakkor a nyári szabadságokat követő­en a felnőttek is hirtelen és tömegesen jelennek meg közlekedőként az utakon. A forgalomban részt vevő személygép­kocsik száma ugrásszerűen megemelkedik, zsúfolttá válnak a belterületi utak, s így az autó­sok oldaláról jelentkező közleke­désbiztonsági kockázat is meg­növekszik. Az elmúlt két évtizedben ha­zánk nemzetközi viszonylatban is jelentős sikereket ért el a gyer­mekek közlekedésbiztonsága te­rén. Míg 1990-ben összesen 3740 gyermek sérült meg közlekedési balesetben, addig 2009-ben 46%-kal kevesebb, összesen 2012 gyermekbaleset történt közútja­inkon. Az 1990. évi 107-tel szem­ben tavaly 22 gyermek vesztette életét közúti közlekedési baleset­ben, így a csökkenés mértéke csaknem eléri a 80%-ot. Ugyan­akkor egyetlen gyermekbaleset, egyetlen áldozat is több az elfo­gadhatónál! Mindezekre tekintettel a tan­évkezdet időszakában a rendőr­ség kiemelt feladatának tekinti a legkisebbek és a legvédteleneb­bek, azaz a gyermekek védelmét. Az ilyenkor szokásos kampány - a fokozott figyelemfelhívással, a veszélyek tudatosításával és a rendőri jelenléttel - hozzájárult ahhoz, hogy szeptemberben az iskolák környezetében, a tanítás megkezdése és befejezése idő­szakában hosszú évek óta nem történt halálos ill. súlyos kimene­telű gyermekbaleset, s remélhe­tőleg ez évben sem romlik majd a statisztika. A tanévkezdeti kam­pánnyal egy időben folytatódik a 2008-ban megkezdett ún. „Iskola rendőre” program is. A rendőrség többfajta szolgál­tatást is kínál, amelyek közül az egyes iskolák a célcsoport és a téma alapján szabadon válogat­hatnak. Az iskola rendőre olyan, hivatásos szolgálatot ellátó egyenruhás rendőr, akinek vala­milyen kötődése van az iskolához (pl. gyermeke odajár, a közelben lakik, vagy a kerületben teljesít szolgálatot). Ebből adódóan az iskola rendőre jól ismeri az adott tanintézet és közvetlen környeze­tének közbiztonsági, közlekedési és bűnügyi helyzetét. Az „iskola­rendőrök” az osztályfőnöki órák keretében a diákokat, míg a szü­lői értekezleteken, fogadóórákon a pedagógusokat és a szülőket tá­jékoztatják a programról, annak főbb feladatairól. www.baleset-megelozes.eu 2010/19 www.automotor.hu 11

Next