Az Est, 1915. április (6. évfolyam, 91-119. szám)
1915-04-04 / 94. szám
Vasárnap, április 1. 0 A Közútinak nem kell a Városi A Városi reformtervei — Az Est tudósítójától — Most, hogy a főváro vezetősége megkezdte a nagy reformmunkát a Városi Villamos Vasútnál, sokat beszélnek arról a lehetőségről is, hogy a főváros emberei a Közúti segítségével igyekeznek majd a Városi ügyet rendbehozni Annak idején Bárczy polgármester a pénzügyi bizottság ismert ülésén kijelentette, hogy Sándor Pál bármikor átveszi a Városi Villamos részvéteit olyan árért, amilyent a város fizetett értük. Sándor Pál azonban ezt a kijelentést ahhoz a feltételbe űzte, hogy előbb át akarja vizsgálni a könyveket. Ez a vizsgálat akkor nem történt meg. Azt beszélik, hogy a Közúti vezetősége a Városi pénzügyi és technikai helyzetét most nem tartja olyan kedvezőnek, hogy a maga részéről valami tranzakció létrejöttét óhajtaná. A Városi Vasút pénztartozása körülbelül 10 — 12 millió, árutartozása körülbelül 3 millió korona. A reorganizáció első feladata lenne ennek az adósságnak a fundálása. Ezenkívül azonban a technikai szükségletek is sok-sok milliót igényelnek. A nagykörúti vonal teljes újjáépítésre szorul. Mai technikai állapotában nagy a fentartási költség és csakúgy mint néhány év előtt a közúti kénytelen volt átépíteni, illetve újra alapozni fővonalait, úgy a nagykörúti vonal átépítése iselengedhetetlen. Erre körülbelül 10 millió korona volna szükséges. A villamostelepek kibővítése és egyéb beruházások is új tőkét igényelnek, úgy hogy a pénzügyi és technikai reform végrehajtásához közel 25 millió korona új tőkére lenne szükség. Ennek a beszerzése természetesen csak részvények, vagy elsőbbségi kötvények kibocsátásával történhetnék. A közük emberei ilyen körülmények között aligha gondolnak valami tranzakcióra. Elvégre a Városi csak addig volt veszedelmes a Közútira, míg attól kellett tartania, hogy a főváros a saját tulajdonában levő közlekedési vállalat érdekéből háttérbe fogja szorítani a Közútit. A gyakorlat, különösen a Kossuth Lajos utcai vonal megépítése, azonban azt mutatta, hogy ettől nem kell tartani. A Közúti mindig meg tudta valósítani azt, amit akart, a város vezetőiben pedig sohasem volt meg az erély és hajlandóság, hogy elsősorban a város tulajdonában levő vasút érdekeit szolgálják. Ezáltal a Városi elterpedt, a Közút gyarapodott és csak természetes, hogy most a Közútinak sem anyagi, sem üzleti érdeke nem az, hogy a Városival kötendő tranzakció bármilyen formában létrejöjjön. És hogy maguk a Közúti részvényesei is mennyire oszták ezt a felfogást, mutatja,ogy az egyik részvényes a Közúti közgyűlésén elő akarta terjeszteni azt furcsán hangzó indítványát, hogy :• közgyűlés mondon köszönetet a Közúti igazgatóságának azért, mert nem vette meg a Vácsi részvényöbbségét, és ezt az indiványt csak a vezetőség közbelépésére volt hajlandó visszavonni. A Városi út vezetőségére tehát mindenképpen nehéz feladat hárul. Nemcsak az általános költségek tetemes csökkentése, hanem a pénzügyi és technikai szükségletek kielégítése is ő reá vár. Olyan feladat, amelynek megoldása a legnagyobb nehézségekbe ütközhetik. * Értesülésünk van arról, hogy a nagy reformmunka első eredménye a már közölt részleteken kívül az, hogy az igazgatóság részére folyósítható összes tankérnek maximális összegét évi 10.090 K-ban és egy-egy igazgatósági tag jutalékát legfeljebb évi 1200 koronában állapították meg. Ezenkívül kiküszöböltek minden fölöslegesnek látszó különkiadást, elsősorban a vállalatnál utóbbi időben gyakorivá vált indokolatlan költségfelszámílásokat. A redukciókon kívül átvizsgálják a pénzügyi helyzet minden részletét és a reformnak legfőbb célja éppen az, hogy ne csak a vezetés joga, hanem a betekintés lehetősége is rendelkezésére álljon a főváros embereinek. Mihelyt tiszta képet nyertek a vállalat pénzügyi helyzetéről, át fogják dolgozni a fejlesztési programot, kidolgozzák a tarifarevízió alapjait és csak ezután fognak hozzá a reorganizálás munkájához, amelytől a vállalat helyzetének megjavítását remélik. A/'wVW^V^V,VWWVV/V/lA/W\ Folytatják a Dardanellák ostromát Róma, április 3. A Daily Mail zenedesi tudósítója felkereste a Suffren fedélzetén Guetratte admirálist, aki a Dardanellák eddigi ostromában kezdettől fogva részt vett. Guetratte kijelentette a tudósító előtt, hogy a Dardanellák ostromának negyedik fázisa következik. Most el akarják távolítani azokat az aknákat, amelyek Csanak erődei előtt elzárják az utat a szorosnak azon a részén, ahol a tenger a legkeskenyebb és ahol a legborzasztóbb erődök vannak. Ha ezzel a munkával végeztek, akkor a Csanak három erődjének és a szemközti parton Kilid Bahr különböző erődeinek és ütegeinek ostroma következik, és ha ezzel is készen lesznek, akkor meg fogják támadni a Márvány-tenger erődeit. Olasz gyárak hadiszereket szállítottak a franciáknak villanó, április 3. /Az Est tudósítójától Az olasz kormány — mint annak idején a lapok is jelentették —vizsgálatot indított több olasz cég ellen, mert kiderült, hogy azok nehéz tüzérséghez való löveg alkatrészeket szállítottak egy hadviselő államnak. A Sera mai jelentése szerint a vizsgálat véget ért. Bebizonyosodott, hogy több olasz gyár foglalkozott ilyen lövegalkatrészek készítésével, így a milánói, bresciai, bergamói bolognai, turini, forlii, anconai és más gyárak is. A megrendelő majdnem kivétel nélkül turini cég volt, tehát a gyárak joggal hihették, hogy e turini cég az olasz hadügyi kormány megbízottja. Valamennyi gyár igazolta, hogy óhiszeműen járt el és abban a hitben volt, hogy a megrendelések az olasz tüzérségnek szólnak. Tényleg azonban az olasz gyárakban előállított závarrészek a 75 milliméteres shrapnellekhez valók, amelyeket a francia tüzérség használ. A kész gyártmányokat egyrészt St.-Pierre d’ Arenába, másrészt az apuliai Traniba egy hajósvállalkozó címére szállították. A kormány közbelépésére nagyon sok kész gyártmányt koboztak el. A legtöbb adat derült ki az Officine Ifiatto turini cégre és a Fernere di Voltri-ra, amelynek gyárai Génua mellett vannak. Elfogytak a vegyiszerek Oroszországban Kopenhága, április 3. /Az Lst tudósítótából) Egész Oroszországban alig van ma vegyiszer. Pétervárról táviratozzák , hogy a jódkák teljesen elfogyott, krómkák, foszfátok és más vegyszerek ára 100—150 százalékkal megdrágult, Szünetelt a közlekedés Amerika és Anglia között Newyork, március 20. (Levélben érkezett) Százkét esztendő óta, az 1812-iki Mboru óta nem volt Amerika életében példa arra, ami az elmúlt hetekben történt. Február 20-ika óta nem érkezett Angliából postahajó Amerikába és március 6-ikától a mai napig nem indult hajó Angliába. Az amerikai hajókat ugyanis a dél-amerikai járatokra kötötték le, Anglia kikötői pedig telve vannak olyan hajókkal, amelyek a matrózok sztrájkja miatt nem hagyhatják el a kikötőt. Az American Line (Newyork) hajója volt az utolsó, amely Amerikából elindult Anglia felé, azután március 11-én kísérletet tettek, hogy a svéd nUnited States vállalja a postát Anglia számára, de a társaság igazgatósága a német tengeralattjárók veszedelmére való tekintettel ezt megtagadta. Végre ma az angol tulajdonban lévő »Arabic« útnak indult Anglia felé. Az Amerika és Anglia közötti közlekedés eme zavara óriási izgatottságot és nagy zavart okozott egész Amerikában. A kikötők tele vannak árukkal, amelyek nem indulhatnak el s a vasutak raktáraiban annyira felszaporodott a feladott, de nem továbbított áru, hogy a pályaudvarokon már a nyílt ég alatt, az időjárás viszontagságainak kitéve fekszik. 7. oldal Radoszlav kiábrándította Franciaországot Genf, április 3. (Az Est mdósupjától) A francia lapok nem titkolják, hogy kínos hatást keltett Radoszlavov miniszterelnök legutolsó nyilatkozata, amelyben ismételten és a leghatározottbban ama álláspontra helyezkedett, hogy Bulgáriának meg kell őriznie nemlegességét. A Temps igyir. A bolgár miniszterelnök nyilatkozata hideg zuhanyként hatott, mert még legutóbb is olyan hírek jöttek Rófiából, hogy azokat az entente irányában barátságosnak lehetett tekinteni. Angliából csapatokat szállítanak Indába Stockholm, április 3. A Dagbladed tudósítója kerülőutón jelenti Londonból, hogy az angol hadügyminisztérium európai katonákat küldött kilenc csapatszállító gőzösön Indiába. Úgy látszik, Indiában nagy a veszedelem. Ezt bizonyítja az is, hogy a legnagyobb londoni kereskedőcégek tíz nap óta nem kaptak sem táviratot, sem levelet Indiából. Tábornokok nyugdíjazása Bécs, április 3. (Az Est tudósítójától) Ha délben jelent meg a közös hadsereg rendeleti közlönye, amely az első oldalon a következő királyi kéziratot közli: Bosznia-Hercegovina parancsnokló tábornokának is megadom a jogot, hogy vitézségi bronzérmeket adományozhasson. Bécs, 1915. március 24. Ferenc József, s. k. Egy másik kézirat Schemua Balázsnak szól: Kedves Schemua gyalogsági tábornok! Midőn őszinte sajnálkozással értesültem róla, hogy ők nem érzi magát többé szolgálatképesnek, teljesítem nyugalomba helyezésére irányuló kérelmét. A legfontosabb állásokban úgy béke, mint háború idején mindig a legodaadóbb módon teljesített kiváló szolgálataiért ismételten köszönetemet és teljes elismerésemet fejezem ki önnek. Wien, 1915. március 28. Ferenc József, s. ki Elrendeli továbbá ő felsége Csanády Frigyes altábornagynak beosztását a magyar királyi honvédelmi minisztérium 3. osztályfőnökségének és a magyar honvédelmi intendantura főnökségének ideiglenes ellátására. Braun József altábornagyot, a 40. honvéd gyaloghadosztály parancsnokát tovább szolgálatainak fentartása mellett egészségi okokból ettől az állásától felmentette a király és kinevezte a 40. honvéd hadosztály parancsnokává Plank Ede altábornagyot, a 102. népfölkelő dandár eddigi parancsnokát. Snjaric Lukács altábornagyot ő felsége felmentette a bosznia-hercegovinai csendőrség parancsnoki állása alól és kinevezte az 59. gyalog hadosztály parancsnokává. Gradics Lemarda Károly vezérőrnagyot és Mark József vezérőrnagyot, a 30. gyalogdandár parancsnokai. egészség okokból előterjesztett kéresére nugalomba helyezte Közli továbbá a hadsereg rendeleti közlönye, hogy a király Fischer Ede ezredest, a bukovinai országos csendőrség parancsnokát az ellenséggel szemben tanúsított vitéz és eredményes magatartásának elismeréséül a hadiékítményes Lipót-rend lovagkeresztjével tüntette ki.