Az Est, 1918. július (9. évfolyam, 151-176. szám)
1918-07-05 / 154. szám
c. oldal Ötven munkás kapta meg ma a spanyol betegséget — Az Est tudósítójától — A spanyol-járvány ugyan Budapesten csökkenőfélben van, Pest vármalme területén azonban tömegesen fellépett. Dr. Szabó Sándor tiszti főorvos munkatársunknak a spanyol-járvány mai állásáról a következőképpen nyilatkozott . A fővárosban tegnap óta nem jelentettek újabb esetet. Csupán szórványosan fordult elő, összesen öt, vagy hat esetben. Ez még járványnak nem nevezhető, annál kevésbé, mert hiszen a betegség tüneteit még pontosan nem tudtuk megállapítani. Pest vármegye területén azonban fellépett a járvány és a mai nap folyamán az istvántelki főműhelyben, Pestújhely mellett, ötven munkás kapta meg egyszerre az új betegséget. Mégegyszer ismétlem, aggodalomra semmi ok nincsen, a betegség enyhe jellegű és lefolyása az influenza és a spanyolnátha . Az Est által már tert — tünetei között ingadozik. Krisztiánia és Manchester Stockholm, julius 3. (Az Est rendes tudósítójának távirata) A Sociáldemokraten jelenti Krisztiániából, hogy a spanyol betegség Krisztiániába is eljutott A betegség fészke egy áruház, ahol körülbelül húsz személy betegedett meg. Onnan a betegség egy bank hivatalnokaira terjedt át Az egészségügyi hatóságok véleménye szerint a betegség szimptómái ugyanazok, mint a nürnbergi járványéi: nehéz influenza, magas láz, amely öt-hat nap alatt elmúlik. A betegség fertőző, azonban veszélytelen. Bryk, Rotterdam, Július 3. (Az Est rendes tudósítójának távirata) A Manchester Guardian jelenti, hogy Manchesterben a legtöbb iskolát bezárták. Az irodai munkások nagy része beteg és a villamos közlekedést is csökkentették a személyzet betegsége miatt V.D. Megtörtént lemllva, a rettenetes vermet égtől a földig lesújtva jelentjük, hogy a legjobb férj, az áldott jó apa, a szerető gondos nagyapa Kohlt Arnold az Unió biztosító alelnöka tang vazérigazgatója a szegények letezője, özvegyek, árvák, elhagyottak fáradhatatlan gyámolitója, a németlelkű emberbarát, aki egész életet önzetlen áldott latszséggel a mások szenvedésének, bánatának, nyomorának enyhitésére szentelte, a Mindenható kifírkezhetetlen rendeléséből Julina hó 2-án életének 69-ik, holdog házasságinak 45-ik évében szeretetteinek mérhetetlen fájdalmára váratlanul elhunyt Hült hamvait a rokonkeresztúri ui izr. temető halott Denizából pénteken, julius hó 5-én délután 3 órakor fogjuk örök nyugalomra kitérni. Emléküt a szeretet, amely nemis szivéből sugérzikt, fenn tagja tartani. Az or adta, az Úr elvette, áldott legyen neve miedürikké. Budapest, 1918 julius 3-án. (VI., Teréz-körut 40.) Kohn Arnoldné szül. Rohm Nine neje, fsza. dr. Somogyi lajosné szül. Kohn Berta, Kovács Róbert, Witter Emikné szül. Kohn Irén, Kovács Imre, dr Dóczi Imráné szül. Kohlt John gyermekei. Witter Errol, dr. Ooezl Imre vejei. Kovács Róbertná szül. Kálmán Margit, Kovács Imráná szül. Bőhn Iván menyei, valamint unokái és a kiterjedt rokonság. Koszorúk mellőzését kérjük ! A kormány új cipőárakat állapít meg — Az Est tudósítójától . Értesülésünk szerint a legközelebbi időben új rendelet fog megjelenni az éves bőrárak emeléséről. Az áremelés célja, hogy a lanyha bőrtermelést fokozza. A bőranyagok árának emelkedésével kapcsolatban a cipők is drágábbak lesznek, különösen emelni fogják a cipőtalpalás és sarokkészítés árát és ilyen módon akarják a cipészipar panaszait orvosolni. A rendelet megjelenése csak néhány hét múlva várható, a szakkörök tanácskozása még folyik, és a kérdés végleges rendezése csak akkor következhet be, ha Szterényi kereskedelmi miniszter az osztrák kereskedelmi miniszterrel és a hadvezetőséggel ez irányban folytatott tárgyalásait befejezte. A Piave torkolatnál még tartanak a harcok A mai hivatalos jelentés A tüzérségi hereg délnyugati front számos szakaszán rendkívül élénk. Asiagónál és a Monte Sisemolon angol rohamcsapat-vállalkozások meghiúsultak. A Fiave-torkolat vidékén a harcok tovább tartanak. A vezérkar főnöke. Olasz hivatalos jelentés ellenállottunk. A San Lorenzovölgy felső végénél a 9. hadtest csapatai berendezkedtek a tegnap bravúros támadással hódított állásokban. A foglyok száma 25 tisztre és 596 közemberre emelkedett. Ezen felül 22 gépfegyvert és jelentős tömeg hadiszert zsákmányoltunk. Az asiagói fensikon francia osztagok Zocci vidékéről fényes rajtaütés után visszatértek állásaikba. A Val Bellán az utóbbi napok harcaiban a 9. és 10. „Királyné” dandárénak újból alkalma volt, hogy megingathatlan ellentállási erejét és nagy vitézségét megmutassa. — július S. A Piave alsó folyásinál tesznap egész sor erőteljes előretörést hajtottunk végre és területet nyertünk az ellenség szívós ellenállása ellenére, aki arra igyekezett, hogy a részben elöntött terület minden előnyét kiaknázza. Körülbelül 1900 foglyot szállítottunk be, köztük 45 tisztet, továbbá számos gépfegyvert, lövészárokmozsarat és rindenféle hadianyagot. A Grappától északnyugatra levő vidéken egy ellenséges ellentámadásnak vitézül 'vvv**s,vv^^ .............— ‘■rr.wwvnnmmiw Elindult Bécsbe az első repülőposta Ünnepélyes felszállás a Mátyásföldön — Az Est tudósítójától — Ma reggel háromnegyed kilenc órakor a főposta Városház utcai kapuján kigördült a 156-os számú zöld postai automobil. A soffőr mellett egy őszbajuszú civil ür ült — szokatlan kisérő — Földessy postafőfelügyelő, a főposta vezetője. Ez az automobil az első budapest-bécsi repülőpostajáratnak szánt küldeményeket vitte. Papírfonatból készült postazsákban — a Julazsákokat már rég elnyelte a háború — 520 közönséges és ajánlott levelet, továbbá 1300 táviratot szállított ez az automobil és hogy egészen pontosak legyünk, a levelek repülődíjaként öszszesen, 840 koronát szedett be a posta. Harminc perc alatt az automobil kiért Mátyásföldre,, a Magyar Általános Gépgyár repülőterére, ahol akkor már hosszú sorban állottak az indulásra kész, francia mintára szabálytalan széles szürke-fehér csikókkal befestett repülőgépek. Élükön egy nagyobb, újonnan festett kétfedelű, Brandenburg-típusú felderítő repülőgép állott, a 36.909 számú, Ms borút kiszolgált biplán. Ez a gép az, mely az első magyar repülő postajárat megtételére ki volt szemelve. Az első postapróta Az automobil bekanyarodott a repülőtérre, kivették belőle a postazsákot és odavitték a 36.909-eshez. Fényképészek, mozioperatőrök zsongták körül a készüléket és fényképezték le azt a jelenetet, amikor a magyar királyi posta átadja az első levélzsákot a császári éskirályi katonai repülőpostának. A repülőpostát ez alkalommal Vargha Emil, repülőkhöz beosztott honvédfőhadnagy képviselte, aki az első után a megfigyelő szerepét játszotta. Holnap ő hozza vissza egyedül a bécsi postát, ma az ünnepélyes megnyitórepülésen a gépet Rafft-Marville Ágoston kapitány, a monarchia összes légi forgalmi járműveinek parancsnoka, kormányozta. Ez a Raffl-Marville Ágoston ulánuskapitány, 27 esztendejével, kedves, fiatalos borotvált arcával, a monarchia egyik legkiválóbb, legvakmerőbb repülője. A Lipót-rendtől kezdve minden kitüntetése megvan, még a tisztek számára adományozott ezüst vitézségi érem is. Másfél esztendeig harcolt az Isonzo felett, kétszer lőtték le gépestől az olaszok, többször sebesült, legutóbb négy haslövést kapott, amikor gépével két rajvonal közé zuhant. Röviden, simán, minden emóció nélkül mondotta el ezt, szinte látszott rajta, hogy rosszul esik beszélnie. Szívesebben szólt inkább a gépéről, a gépekről általában. A repülőposta szolgálatába olyan gépeket állítanak, melyek a harctéren már megtették kötelességüket. A ma elindult gép 160 lóerős, csendes, szélmentes levegőben 120 kilométeres sebességgel halad órámként. Mátyásföldtől Aspernig — ahol a bécsi repülőposta állomása van — két órára tervezik az utat. A géppel lehet menni egyhuzamban öt óra hosszat is, a benzintartány 100 liternyi tartalma elegendő ennyi időre. Rafft kapitány leghosszabb útja kilenc óra hosszat tartott, Kiev és Krakó közt, kétszeri rövid leszállással. Az ünnepi vendégek közben a repülőtér környéke megtelt közönséggel. A gépgyár tetején. Péntek, 1918. júnus 1. hevenyészett tribünökön, a zöld gyepen mindenütt kiváncsi közönség ült. Megérkezett a gödöllői vicinális különvonata, amely a vendégeket hozta, automobilon egymás után érkeztek magasrangú katonák, tábornokok, vezérkari tisztek. Csak úgy szürkéllett a rét a vezérkari sapkáktól és élénken piroslottaklv a tábornoki nadrágok sávjai. Kijött Bogát altábornagy, Buda,pest katonai parancsnoka, Dáni Béla vezérőrnagy, a hadügyminisztérium osztályfőnöke, Uzelac vezérőrnagy, a repülőcsapatok parancsnoka, Posch postai vezérigazgató, a tábori főposta helyettes parancsnoka és más magasrangú tisztek. Háromnegyed tíz óra tájban megérkezett Szterényi József kereskedelemügyi miniszter, Unkerhauser horvát miniszter, Simontsits Elemér, a képviselőház alelnöke, Fellért államtitkár, a posta vezérigazgatója, Nagy Ferenc közélelmezési államtitkár és más, előkelő közönség. A fényképészeknek és mozioperatőröknek csak úgy égett kezük alatt a munka: minden oldalról körülfogták a notabilitásokat és lekapták őket mozogva és mozdulatlanul. Külön tisztelet jutott osztályrészül egy szakálas bécsi úrnak, az osztrák kereskedelemügyi miniszter képviselőjének és két török notabilitásnak, aki most a fővárosban tartózkodik és akiket szintén bemutattak Szterényinek-Tíz óra volt, mikor az indulásra kész postarepülőgép mellett kis csoport képződött. Odahívták Raffl- Marcille kapitányt és Vargha Emil főhadnagyot, akik már úti dresztben voltak: vízmentes, testhez álló zubbonyban, fejükön a pilótafőkötő. Arad felé la lesz repülő posta Dáni Béla vezérőrnagy, a hadügyminisztérium képviselője, kezdett beszélni. Szavait a kereskedelemügyi miniszterhez és a közönséghez intézte. Jogos büszkeséggel hangsúlyozta, hogy katonai vezetőségünk az elsők között törekszik a légi járművek háborús fejlődését békés gyakorlati célokra kihasználni. Az ukrán békekötés után nyomban megindította Bécs és Kiev között a repülőjáratokat és tervbe vette Budapest és Odessza között a második vonal létesítését is. Bár e vonalnak inkább politikái mint műszaki nehézségei vannak, a Budapest—Arad közti szakasz rövid idő múlva megnyílik. A közlekedés ez új terén tapasztalatokat óhajt gyűjteni a katonai vezetőség a két kormány számára, hogy a háború befejezése után a légi közlekedő vállalatok hasznát vehessék, legyőzött a katonai vezetőség minden közjogi, politikai és üzleti aggályt, hogy tervét megvalósíthassa. Köszönet illeti támogatásáért a két kormányt, de különösen a két kereskedelmi minisztériumot és a postaigazgatóságokat is. A most megnyíló budapesti bécsi repülőjárat egyrészt katonai szempontból összeköttetést létesít az Odesszába és Kievbe induló két ukrán vonal kiinduló pontja között, másrészt a két székesfőváros postai és távirdai közlekedését nagyon előmozdítja most, mikor a vasút és a táviró túlságosan meg van terhelve. Az új vonal naponta alig két óra alatt több ezer levelet és táviratot fog mindkét irányban továbbítani, végül azt kívánta pilótának és repülőnek, hogy szerencsésen földet érjenek. Szterényi beszéde A beszédre Szterényi József kereskedelemügyi miniszter válaszolt. A magyar közlekedési politika — úgymond — a mai nappal új határállomáshoz ért, amelynél a szárazföldi és vízi közlekedés mellé a polgári értelemben vett légi közlekedés