Az Est, 1918. július (9. évfolyam, 151-176. szám)

1918-07-05 / 154. szám

c. oldal Ötven munkás kapta meg ma a spanyol betegséget — Az Est tudósítójától — A spanyol-járvány ugyan Bu­dapesten csökkenőfélben van, Pest vármalme területén azonban töme­gesen fellépett. Dr. Szabó Sándor tiszti főorvos munkatársunknak a spanyol-jár­vány mai állásáról a következő­képpen nyilatkozott . A fővárosban tegnap óta nem jelentettek újabb esetet. Csupán szórványosan fordult elő, összesen öt, vagy hat esetben. Ez még jár­ványnak nem nevezhető, annál ke­vésbé, mert hiszen a betegség tü­neteit még pontosan nem tudtuk megállapítani. Pest vármegye te­rületén azonban fellépett a járvány és a mai nap folyamán az istván­­telki főműhelyben, Pestújhely mel­lett, ötven munkás kapta meg egy­szerre az új betegséget. Mégegy­­szer ismétlem, aggodalomra sem­mi ok nincsen, a betegség enyhe jellegű és lefolyása az influenza és a spanyol­nátha . Az Est által már te­rt — tünetei között ingado­zik. Krisztiánia és Manchester Stockholm, julius 3. (Az Est rendes tudósítójának távirata) A Sociáldemokraten jelenti Krisztiániából, hogy a spanyol be­tegség Krisztiániába is eljutott A betegség fészke egy áruház, a­hol körülbelül húsz személy betegedett meg. Onnan a betegség egy bank hivatalnokaira terjedt át Az egész­ségügyi hatóságok véleménye sze­rint a betegség szimptómái ugyan­azok, mint a nürnbergi járványéi: nehéz influenza, magas láz, a­mely öt-hat nap alatt elmúlik. A beteg­ség fertőző, azonban veszélytelen. Bryk, Rotterdam, Július 3. (Az Est rendes tudósítójának távirata) A Manchester Guardian jelenti, hogy Manchesterben a legtöbb is­kolát bezárták. Az irodai munká­sok nagy része beteg és a villamos közlekedést is csökkentették a sze­mélyzet betegsége miatt V.D. Megtörtén­­t lemllva, a rettenetes verm­­et égtől a földig lesújtva jelentjük, hogy a legjobb férj, az áldott jó apa, a szerető gondos nagyapa Kohlt Arnold az Unió biztosító alelnöka ta­ng­ vazérigazgatója a szegények letezője, özvegyek, árvák, el­hagyottak fáradhatatlan gyám­olitója, a németlelkű emberbarát, aki egész életet önzetlen áldott latszséggel a mások szen­­vedésének, bánatának, nyomorának eny­hitésére szentelte, a Mindenható kifírk­ez­­hetetlen rendeléséből Julina hó 2-án életé­nek 69-ik, holdog házass­áginak 45-ik évé­­ben szeretetteinek mérhetetlen fájdalmára­­ váratlanul elhunyt Hült hamvait a rokonkeresztúri ui izr. temető halott Denizából pénteken, julius hó 5-én délután 3 órakor fogjuk örök nyuga­lomra kitérni. Emléküt a szeretet, amely nemis szivé­ből sugérzikt, fenn tagja tartani. Az or adta, az Úr elvette, áldott legyen neve miedürikké. Budapest, 1918 julius 3-án. (VI., Teréz-körut 40.) Kohn Arnoldné szül. Rohm Nine neje, fsza. dr. Somogyi lajosné szül. Kohn Berta, Kovács Róbert, Witter Emik­né szül. Kohn Irén, Kovács Imre, dr Dóczi Imráné szül. Kohlt John gyermekei. Witter Errol, dr. Ooezl Imre vejei. Kovács Róbertná szül. Kálmán Margit, Kovács Imráná szül. Bőhn Iván menyei, valamint unokái és a kiterjedt rokonság. Koszorúk mellőzését kérjük ! A kormány új cipő­árakat állapít meg — Az Est tudósítójától . Értesülésünk szerint a legközelebbi időben új rendelet fog megjelenni az éves bőrárak emeléséről. Az ár­emelés célja, hogy­ a lanyha bőr­termelést fokozza. A bőranyagok árá­nak emelkedésével kapcsolatban a cipők is drágábbak lesznek, különö­sen emelni fogják a cipőtalpalás és sarokkészítés árát és ilyen módon akarják a cipészipar panaszait orvo­solni. A rendelet megjelenése csak né­hány hét múlva várható, a szak­körök tanácskozása még folyik, és a kérdés végleges rendezése csak akkor következhet be, ha Szterényi kereskedelmi miniszter az osztrák kereskedelmi miniszterrel és a hadvezetőséggel ez irányban foly­tatott tárgyalásait befejezte. A Piave torkolatnál még tartanak a harcok A mai hivatalos jelentés A tüzérségi here­g délnyugati front számos szakaszán rendkívül élénk. Asiagónál és a Monte Sisemolon angol rohamcsapat-vállalko­­zások meghiúsultak. A Fia­ve-torkola­t vidékén a harcok tovább tartanak. A vezérkar főnöke. Olasz hivatalos jelentés ellenállottunk. A San Lorenzo­­völgy felső végénél a 9. hadtest csapatai berendezkedtek a tegnap bravúros támadással hódított állá­sokban. A foglyok száma 25 tisztre és 596 közemberre emelkedett. Ezen felül 22 gépfegyvert és jelen­tős tömeg hadiszert zsákmányol­tunk. Az asiagói fensikon francia osztagok Zocci vidékéről fényes rajtaütés után visszatértek állá­saikba. A Val Bellán az utóbbi na­pok harcaiban a 9. és 10. „Királyné” dandárénak újból alkalma volt, hogy megingathatlan ellentállási erejét és nagy vitézségét megmu­tassa. — július S. A Piave alsó folyásinál tesznap egész sor erőteljes előretörést haj­tottunk végre és területet nyertünk az ellenség szívós ellenállása elle­nére, a­ki arra igyekezett, hogy a részben elöntött terület minden előnyét kiaknázza. Körülbelül 1900 foglyot szállítottunk be, köztük 45 tisztet, továbbá számos gépfegy­vert, lövészárokmozsarat és r­in­­denféle hadianyagot. A Grappától északnyugatra levő vidéken egy ellenséges ellentámadásnak vitézül 'vvv**s,vv^^ .............— ‘■rr.wwvnnmm­iw Elindult Bécsbe az első repülőposta Ünnepélyes felszállás a Mátyásföldön — Az Est tudósítójától — Ma reggel háromnegyed kilenc órakor a főposta Városház­ utcai ka­puján kigördült a 156-os számú zöld postai automobil. A soffőr mellett egy őszbajuszú civil ür ült — szo­katlan kisérő — Földessy postafőfel­ügyelő, a főposta vezetője. Ez az automobil az első budapest-bécsi repülőpostajáratnak szánt küldemé­nyeket vitte. Papírfonatból készült postazsákban —­ a Julazsákokat már rég elnyelte a háború — 520 közön­séges és ajánlott levelet, továbbá 1300 táviratot szállított ez az auto­mobil és hogy egészen pontosak le­gyünk, a levelek repülődíjaként ösz­­szesen, 840 koronát szedett be a posta. Harminc perc alatt az automobil kiért Mátyásföldre,, a Magyar Álta­lános Gépgyár repülőterére, a­hol akkor már hosszú sorban állottak az indulásra kész, francia mintára sza­bálytalan széles szürke-fehér csikók­kal befestett repülőgépek. Élükön egy nagyobb, újonnan festett két­fedelű, Brandenburg-típusú felderítő repülőgép állott, a 36.909 számú, Ms borút kiszolgált biplán. Ez a gép az, mely az első magyar repülő postajá­rat megtételére ki volt szemelve. Az első postapróta Az automobil bekanyarodott a repülőtérre, kivették belőle a posta­zsákot és odavitték a 36.909-eshez. Fényképészek, mozioper­atőrök zsong­ták körül a készüléket és fényképezték le azt a jelenetet, a­mikor a magyar királyi posta átadja az első levél­zsákot a császári és­­királyi katonai repülőpostának. A repülőpostát ez alkalommal Vargha Emil, repülőkhöz beosztott honvédfőhadnagy képvi­selte, a­ki az első után a megfigyelő szerepét játszotta. Holnap ő hozza vissza egyedül a bécsi postát, ma az ünnepélyes megnyitórepülésen a gé­pet Rafft-Marville Ágoston kapitány, a monarchia összes légi forgalmi jár­­műveinek parancsnoka, kormányozta. Ez a Raffl-Marville Ágoston ulánus­­kapitány, 27 esztendejével, kedves, fiatalos borotvált arcával, a monar­chia egyik legkiválóbb, legvakmerőbb repülője. A Lipót-rendtől kezdve minden kitüntetése megvan, még a tisztek számára adományozott ezüst vitézségi érem is. Másfél esztendeig harcolt az Isonzo felett, kétszer lőt­ték le gépestől az olaszok, többször sebesült, legutóbb négy haslövést kapott, a­mikor gépével két rajvonal közé zuhant. Röviden, simán, minden emóció nélkül mondotta el ezt, szinte látszott rajta, hogy rosszul esik beszélnie. Szívesebben szólt inkább a gépéről, a gépekről általában. A repülőposta szolgálatába olyan gépeket állítanak, melyek a harctéren már megtették kötelességüket. A ma elindult gép 160 lóerős, csendes, szélmentes levegőben 120 kilométeres sebességgel halad órám­ként. Mátyásföldtől Aspernig — a­hol a bécsi repülőposta állomása van — két órára tervezik az utat. A géppel lehet menni egyhuzamban öt óra hosszat is, a benzintartány 100 liternyi tart­alma elegendő ennyi időre. Rafft kapitány leghosszabb útja kilenc óra hosszat tartott, Kiev és Krakó közt, kétszeri rövid leszállással. Az ünnepi vendégek közben a repülőtér környéke meg­telt közönséggel. A gépgyár tetején. Péntek, 1918. júnus 1. hevenyészett tribünökön, a zöld gye­­pen mindenütt kiváncsi közönség ült. Megérkezett a gödöllői vicinális különvonata, a­mely a vendégeket hozta, automobilon egymás után ér­­keztek magasrangú katonák, tábor­­nokok, vezérkari tisztek. Csak úgy szürkéllett a rét a vezérkari sapkák­tól és élénken piroslottaklv a tábornoki nadrágok sávjai. Kijött Bogát altábornagy, Buda­,­pest katonai parancsnoka, Dáni Béla vezérőrnagy, a hadügyminisztérium osztályfőnöke, Uzelac vezérőrnagy, a repülőcsapatok parancsnoka, Posch postai vezérigazgató, a tábori fő­posta helyettes parancsnoka és más magasrangú tisztek. Háromnegyed tíz óra tájban megérkezett Szterényi József kereskedelemügyi miniszter, Unkerhauser horvát miniszter, Si­mont­sits Elemér, a képviselőház al­­elnöke, Fellért államtitkár, a posta vezérigazgatója, Nagy Ferenc köz­­élelmezési államtitkár és más, előkelő közönség. A fényképészeknek és mozioperatő­röknek csak úgy égett kezük alatt a munka: minden oldalról körülfogták a notabilitásokat és lekapták őket mozogva és mozdulatlanul. Külön tisztelet jutott osztályrészül egy sza­­kálas bécsi úrnak, az osztrák keres­kedelemügyi miniszter képviselőjé­nek és két török notabilitásnak, a­ki most a fővárosban tartózkodik és a­kiket szintén bemutattak Szterényi­­nek-Tíz óra volt, mikor az indulásra kész postarepülőgép mellett kis cso­­port képződött. Odahívták Raffl- Marcille kapitányt és Vargha Emil főhadnagyot, a­kik már úti dreszt­ben voltak: vízmentes, testhez álló zubbonyban, fejükön a pilótafőkötő. Arad felé la lesz repülő posta Dáni Béla vezérőrnagy, a hadügy­­minisztérium képviselője, kezdett be­szélni. Szavait a kereskedelemügyi miniszterhez és a közönséghez intézte. Jogos büszkeséggel hangsúlyozta, hogy katonai vezetőségünk az elsők között törekszik a légi járművek háborús fejlődését békés gyakorlati célokra kihasználni. Az ukrán béke­kötés után nyomban megindította Bécs és Kiev között a repülőjárato­kat és tervbe vette Budapest és Odessza között a második vonal létesítését is. Bár e vonalnak inkább politiká­i mint műszaki nehézségei vannak, a Budapest—Arad közti szakasz rö­vid idő múlva megnyílik. A közle­kedés ez új terén tapasztalatokat óhajt gyűjteni a katonai vezetőség a két kormány számára, hogy a háború befejezése után a légi közle­kedő vállalatok hasznát vehessék, legyőzött a katonai vezetőség min­den közjogi, politikai és üzleti ag­gályt, hogy tervét megvalósíthassa. Köszönet illeti támogatásáért a két kormányt, de különösen a két ker­­eskedelmi minisztériumot és a posta­­igazgatóságokat is. A most megnyíló budapesti bécsi repülőjárat egyrészt katonai szem­pontból összeköttetést létesít az Odesszába és Kievbe induló két ukrán vonal kiinduló pontja között, más­részt a két székesfőváros postai és távirdai közlekedését nagyon elő­mozdítja most, mikor a vasút és a táviró túlságosan meg van terhelve. Az új vonal naponta alig két óra alatt több ezer levelet és táviratot fog mindkét irányban továbbítani, végül azt kívánta pilótának és re­pülőnek, hogy szerencsésen földet érjenek. Szterényi beszéde A beszédre Szterényi József keres­kedelemügyi miniszter válaszolt.­­ A magyar közlekedési politika — úgymond — a mai nappal új határ­­állomáshoz ért, a­melynél a száraz­földi és vízi közlekedés mellé a pol­gári­ értelemben vett légi közlekedés

Next