Az Ujság, 1905. november/1 (3. évfolyam, 304-318. szám)

1905-11-01 / 304. szám

e­ mokratikus haladásnak, a néptömegek fölemelésének, a nemzeti reformnak és az európai intézmények megigérésének ekkora jelenségét frázisokkal elütni fri­­volitás. Kivált a­mikor mindenki tudja, hogy azokban a király szava is benne van. Sajátszerű és jellemző, hogy ezt a kötelességet Tisza István gróf sietett elsőnek teljesíteni. Az egykori többség összezsugorodott csapatában, a további letöredezés biztos előrelátásával, az ábrándokba merült miniszterek egykori személyes barátai ítélték el komoly érveléssel Fejérváry báró programraját. Ez az ítélet sem a mienk. Az általános szavazatjog nagy reformját visszaszólí­tani nem akarjuk, a­mint akarja Tisza István gróf és a szabadelvű párt. A távol jövőn nyugszik tekintetünk és elérkezett­nek tudjuk az időt arra, hogy Magyar­­országot — lehetőleg kár nélkül — túlsegítsük a rendi világ visszamaradt omladékain, Európa népeinek ország­útijára. Ám be kell vallani, hogy Tisza gróf kritikája államférfiához illő módon komoly és hazafiasan tiszteletreméltó. De mit mondjon akár a komoly politikai tudás, akár a beszámítás alá eső hazafias ösztön, ha államférfi a kri­tika helyett azt a frivol férelművet olvassa, a­melylyel a koalíc­ió jóléti bizottsága az irányok szétválásának ebben a nagy órájában előáll? Sőt mit szóljon akárki is, a­ki legalább a vezéremberek­nél a logikus fejet nélkülözhetetlen kellék­nek tudja? A kibocsájtványnak legnagyobb »slá­gere«, szinte vezérmotívuma csak annyi, hogy a kormány programmja mindazt ellopta, összehordta és összerótta, a­mit csak az ellenzéki pártok évtizedek óta követeltek. Az pedig, a­ki eszét még nem vágta egészen zsebre, — ezek is megfogytak már — álmélkodva kérdezi: hogyan, tehát rossz, káros és veszedel­mes volt mindaz, a­mit az ellenzéki pár­tok eddig követeltek? És merő imposz­túra, népámitás, kegyes csalás volt az a sok demokratikus és nemzeti eszme, a­mivel a koalíc­ió január 26-dika előtt s azóta is az országot lóvá tette? Mert itt középút nem lehet. Ha a nemzeti erő kibontásának a kormány által megígért demokratikus intézményei nem volnának ugyanazok, a­milyeneket az ellenzék és a koalíc­ió követelt, akkor talán­­igazsága lehetne a vezérlő­­bizottságnak, a­mikor azokat kritika helyett a krajczáros újságok szólamai­val pocskolja össze. Igen, de az irat éppen ennek az ellenkezőjét mondja, tehát a konklúzió hazug. Ellenben való­ban úgy van, hogy az ellenzéki pártok s velük a koalíczió leltárából »lopta el« a kormány mindazokat az irányelveket és intézmény­terveket, úgy a mint a koalíczió mondja. Ekkor azonban a koalíczió vezérbizottsága magát ítéli el. És brutális árulást követ el a népen is, a­mikor ugyanazokat a nagy és nép­szerű elveket megpiszkolja. Még­pedig abban a válságos pillanatban, a­mikor azok megvalósítására a királyi hatalom maga adja­­ meg a rég eredett reális alkalmat. És mennyi álnokság a részletkérdé­sekben is. Hogyan kerülik meg az ál­talános választási jogot ugyanazok, a­kik annak ígéretében fogantattak. Milyen műt­ utálat a 24 éves korhatár és az irni­­olvasni tudás legkisebb értelmi czenzusa iránt is! Nekik ez is nagy czenzus. Oh, de micsoda hipokrita elkerülése annak most is, hogy ugyan kell-e nekik tehát egyáltalán az általános választási jog? Hogyan is sérthetné meg a koalíczió Andrássy Gyula grófot és a kebelébe menekült hitbizományos hatalmasságo­kat? Hic et ubique — a nép miliomjai hiába lesik, hogy a koaliczió szint vall­jon érettük. A koaliczió egyszerűen kép­telen reakcziós tartalma miatt az álta­lános választójogot, sőt a választójog minden jelentékenyebb kiterjesztését is vallani. Ez neki csak éppen olyan kor­teskedési eszköz, tanit a borovicska, semmivel se több. Az édes vármegye azonban dicsér­tetik és sajnáltatik a könyhullajtásig. Hogyne! A »magyar szabadság« kortes­szólama nevében olyan könnyű volt eddig is a népet elbolondítani. És olyan édesen naiv most is azt mondani, hogy a vármegyét államosítani a »magyar szabadság« miatt nem szabad. Hogy a nép, sőt mindenki mit szenved ezért a képmutatásért, az isten tudja csak. Egyetlen morzsányi haladó eszme, egyetlen demokratikus gondolat s a nép szeretetének egyetlen nyoma sincs ebben a polemikus iratban. És egyetlen komoly c­áfolata sem a radikális kormány­­programm progresszív ígéreteinek. De véges-végig vonul rajta az a törekvés, hogy diszkreditálva, meggyalázva, ne­vetségessé téve legyen minden, a­mit a­ ők maguk vallottak eddig. A bőven dobált sár és gyanúsítás nem a mi gondunk. A kormány köte­lessége bebizonyítani és nem a mienk, hogy a nemzetet nem akarja a gyökeres reformokkal megvesztegetni. És hogy azok valóban komolyak. Mi a megvaló­sítás alkotmányos lehetőségében nem hiszünk. Sőt olykor mi is egy nagyobb katasztrófa sötét magvát keressük aggódva a kormány mesés ígéreteiben.. H. József sokszor eszébe jut most ön­kéntelenül is az embernek. De utszéli, frivol szólamokkal túlesni egy oly kor­szakos reformprogrammon, a­melyen a királyi szó pecsétje is rajta van, az mégis csak az elzüllött politikai lelki­ismeret kiváltsága. Van ennek próbája is. Mily siralom, kétségbeesés, fuldoklás és összerogyás! törne be például a koaliczió szent ter­meibe, ha egy napon a nép arra virradna­, hogy a kormány csakugyan képes minde­n azt alkotmányos úton megvalósítani, a­mit a népnek a koaliczió — ő maga vallja így — már előbb szentül megígért, önfeláldozás, szép minden jócselekedet, de a halál pillanatában mindez a múlthoz tartozik. A múlthoz tartozik, ha a halálom előtt húsz évvel gyakoroltam valakivel jótékonyságot, épp úgy a múlthoz tartozik, ha halálom előtt fél pillanattal barrikádokon ugráltam, s a múlthoz, az élethez tartozik minden kínos agóniám, mit a halál pillanatáig ki kell állnora. Szép és rut, gyönyörrel teljes és kínnal teljes vagy időnként, vagy a halál pillanatáig az élet; de maga a halál, az abszolút halál mind egyforma, s a morgueban kitett kadáver­­nek, vagy a fölravatalozott milliomos holttes­tének teljesen mindegy, hogy milyen élete volt azelőtt. Az életben tudniillik. De ha így van, ha majdan keményre fagyva, némán kereng a föld az űrben, s lég­körét tönkrement remények, kudarc­ot vallott tervek, a rég elporladt emberiség kisded röpke örömei és bánatai fogják képezni, mirevaló akkor minden gyönyörűség és kínszenvedés, mirevaló az önfeláldozás, a hazafias fölbuzdu­­lás, a jótékonyság, szóval mirevaló a szép élet, mikor a halál pillanatában úgyis múlttá válik minden s az elmúlás után közönyös nekünk az életben elkövetett minden tülekedésünk ? Mirevaló ez életben fölöslegesn törni a testün­ket és lelkünket, mirevaló megrabolni éjsza­káinkat, hogy szépet és nagyot gondoljunk ki, mikor ihletünket s töprengéseinket úgy sem vihetjük át a másvilágba ? Nem volt-e Epikur a világ legnagyobb bölcse, ki álmatlan éjsza­kákon, sanyarú gondolkodás után jött rá arra, hogy az ember czélja, ha ugyan egyáltalában van Czélja, nem lehet más, mint hogy lehető nagy testi és szellemi kényelemben élje le az életét s ne törődjék a halálon túl való dol­gokkal s egyáltalában a végokokkal, mert meg­fejteni úgy sem tudja soha ? Rettenetesen nagy kérdés, melyet soha meg nem oldhatunk a magunk emberi szem­pontjából, mert ez alapon megoldhatatlan. Hátha van egy borzalmas fenség. Világ­szellem, hátha a miriád csillagok, a tejúton innen és túl lévő szerves és szervetlen anya­gok, élő lények és élettelen atomok egyetlen nagy öntudatos Lényt képeznek, a kinek mi öntudatlan játékszerei vagyunk, s a kinek megvan a maga abszolút esztétikája, mely a mi emberi szempontunknak nem felel meg ? Mert ennek a Lénynek játéka bizonyára töké­letesen szép s esztétikája bizonyára hiba nélküli. Vagyis abszolút szempontból szép minden, a­mi a világegyetemben van és tör­ténik : szép két óriás égitestnek az összerop­panása s atomokká robbanása ; szép minden nagy földi katasztrófa; szép az embereknek nemcsak öröme, de minden tragikuma, testi és lelki baja. Szép nem nekünk, hanem Neki, a­ki a mi szenvedéseinket talán nem is látja, talán nem is tudja, talán nem is törődik vele. Mint a­hogy mi nem tudjuk s nem törődünk vele, hogy a fehér vérsejtjeink megeszik a vörös vérsejtjeinket, hogy a szérum milliárd ártatlan baczillust megöl bennünk, hogy szer­vezetünkben talán naponként millió kis lé­nyeknek van a hekatombája ug­ristákkor, mikor mi gondtalanul játszunk s fii’ ÓM' ’ örömeiben fürdünk. A baczillus rakásra hull, mikor mi játszunk, s mi rakásra hullunk kínunkban, mikor a Világszellem isteni játék­kal szórakozik. Hát akkor miért akarunk magunknak szép halált, mikor öntudatosan tudjuk, — nem úgy mint a baczillus — hogy minden hiábavaló és múlandó ? Miért akarunk a hazáért meghalni, miért óhajtunk vértanuk lenni, miért teszszük ki magunkat szellemi s testi katasztrófáknak, mikor ez az emberi fölfogás szempontjából fö­lösleges, mert mind az élethez tartozik s abban a pillanatban, hogy a halál beáll, mint múlt le van tárgyalva ? Miért ? Tudom is én. Lehet­séges (sőt könnyen lelkesülő emberek határo­zottan állítják­, hogy Dezső hősi önfeláldozása s a szentek vértanúhalála nem hiábavaló. Nekem igen, mert nem tudnám követni a pél­dájukat, de másoknak a lelkét megterméke­nyíti. Lehetséges, hogy minden bűn, minden gyalázat, minden gyötrelem, minden testi és lelki kin látványul szolgálván az életben ma­radt embereknek, egy-egy lökést ad az embe­riség természetének, s erre esztétikailag kiala­­kitólag hat. Most még van halál s most még van élet. * Az önfeláldozó meghaló a példájával meg­­nemesiti a visszamaradtak életét s egy-egy szép halálnak a példája talán egészen új útra irá­nyítja az emberiség nagy részének az életét. De — ismét csak azt kérdezzük — mirevaló mindez, mikor az élet teljesen meg fog szűnni e földön s egyéb csillagokon is azért fog kez­dődni s fejlődni élet, hogy valamikor ott is megszűnjék ? Tudom is én. Lehet, hogy ez végzet, mely­nek titkait hiába feszegetjük. Lehet, hogy ez is a Világszellem isteni játékaihoz, a minden­­ség abszolút esztétikájához tartozik, melynek fátyolát e földön föl nem lebbenthetjük, rend­szerét meg nem sejthetjük soha. _________AZ ÚJSÁG_________ Szerda, november 1.

Next