Az Ujság, 1907. október (5. évfolyam, 233-244. szám)

1907-10-01 / 233. szám

2 koalíc­ió­val javában folyt a hazug test­véri ölelkezés, tehát a dolog nem volt népszerű. Bár igaznak akkor is éppen olyan igaz volt, mint a­milyen igaz —­ fájdalom — ma is. A dunántúli egyházkerület nagynevű főgondnoka ma még kényesebb kérdéssel találta magát szemközt az őszi közgyű­lésen. És most sem a népszerűség gé­niuszával tanácskozott előbb arról, hogy milyen álláspontot kell elfoglalnia a sze­­kularizáczió, vagyis a róm. kát. egyházi vagyon állami bevonása kérdésében. Mint mindig, most is az igazság és a magyar nemzeti érdek volt a két tanácsadója. Ezek pedig azt parancsolták neki, hogy a szekularizácziós mozgalom ellen kell állást foglalnia. Paradoxon ugyan, hogy ebben például Rakovszky István is egyet­ért vele, de indokaik közt bizonyosan van akkora, távolság, mint az északi és déli sark között. Mindenki meghiheti, hogy azért Tisza István grófot a néppárt és a katolikus magas klérus csak éppen úgy fogja tovább is szeretni, mint a­hogyan eddig szerette. Személyére nézve tehát ebben az állásfoglalásban is csak hátrányt szer­zett magának, mint a­hogyan az úgy­nevezett szabadgondolkodók nyelvöltöge­­tését is élvezhette tavaszi beszéde után, a­mikor a nemzeti egybeforrás kárára elburjánzott kozmopolita törekvések és a gondolat nélkül való vallástalanság ellen kivonult. Pedig az igazság és a nemzeti érdek akkor is világosan mellette volt. Ezúttal látszólagos vesztesége talán annyival nagyobb, hogy az ev. ref. pap­ság nagy részét, meglehet többségét, tehát a szivéhez legközelebb állókat kedvetle­nítette el. Azonban éppen ebből ítélheti meg mindenki, hogy vezette-e őt most is valami más tekintet, mint a­mi mindig vezette : a törhetetlen hazafias meggyő­ződés. Ellenfelei közt a legerősebb is­kolhatunk, a­melyet nem tett még sűrűvé a hagyományok nyálkás oldala és utakat tör­­hetünk irtatlan bozótokon át és gyömöszölhet­jük egymást boldog, fiatal, ficzánkoló, pezsgő, játékos kedvünkben. Az emberiség (istenem, milyen semmit sem jelent ez a szó) sohasem fog egységes faj­tává nivellálódni. Az intellektuális szervezet gyökeres különbözőségei folytán egészen zárt és külön való csoportok válnak ki, hasonló módon diszponált emberek csoportjai, a­me­lyek közepette ott áll a prófétájuk, egy mű­vész, egy tudós, egy demagóg vagy egy pap, a­ki vágyaikat pozitív formákba foglalja és realitásokat ad nekik megnyugtatásul a dol­gok homályosan és félelmek között sejtett misztériuma helyett. A hagyományok ennek a természetes tagolódásnak ellentálló tenden­­cziát, bizonyos nivelláló tendencziát fejtenek ki és igazán csak a jó mindenható tudja, mi van azon sírni való, hogy a mi fiatal társadal­munkban akadálytalanul fejlődhetnek ki ezek a termékeny csoportok és Hippi-Rónai éppen úgy megzavarja a vizeket, mint Innocent és minden gondolat teljesen kifejtheti magát, mert egy kis publikuma mindig akad és egy kis kavarodás mindig támad a nyomában. A franczia publikum óriási egységes közvéle­ményt fordít az új jelenséggel szembe, a mi publikumunkban kis csoportok mozdulnak meg pro és contra, és ha nálunk nincsen intranzi­­gens közvélemény, az nem szomorú ügy, ha­nem igenis vidám és szeretetreméltó, mert azt jelenti, hogy a publikum nem kiszáradt for­mák és merev dogmák odúiban tanyázik, hanem mozgalmasan és elevenen csoportosul élő, aktív egyéniségek közé. Az megint más lapra tartozik, hogy mekkora egyéniségek bukkannak itt fel (én úgy érzem, hogy dicső boldognak érezhetné magát, ha a köz­életben ilyesmivel­­ gyanúsíthatnák. Maga­ az álláspont pedig nem más, mint a magyar liberalizmus régi, komoly álláspontja. Nem átfutó politikai izgal­mak és taktikai számítások terméke volt az. Korszakos megfontolások, nagy állam­­férfiúi elmék ítélete egyesült abban, hogy a szekularizáczió kérdését a vallásfeleke­zeti élet terén a nemzeti béke felforga­tása nélkül tárgyalni nem lehet, kiküz­­deni pedig még ezen a borzasztó áron sem. Hogy ez az álláspont a nemzeti meggyőződés erejére emelkedett, — tehát nemcsak a régi liberális párt álláspontja volt — arról ötven éven át valamennyi ellenzéki párt tanúságot tehet. Maguk a protestáns egyházak is, a­melyek e meg­oldatlan történeti kérdést szűkölködésük nehezebb napjaiban is pihentették. Tisza gróf újat és többet nem is mondott. A szekularizácziós mozgalmat egyéb­iránt az új politikai helyzet idézte fel, mint mindent, a mi nemzetünk békéjét és egységét veszélyezteti. Az élet egyre terjedő drágasága, a klerikalizmus várat­lan sikerei és a református papságnak szinte le sem irható gazdasági ínsége, minden biztatás nélkül is felszínre jut­tatta az óriási katolikus egyházi javak kérdését, a mi egyébiránt a katolikus értelmiségnek is állandó nagy kérdése. Hogy helyesen választották-e meg ehhez az 1848 : XX. törvényc­ikk végre­hajtásának jelszavát, kérdés maradhat, mivel nem ez az, a­mi dönt. A mozgal­mat az ország kétségbeejtő állapota és a nemzeti egységek mindenáron való kí­mélése tiltja le. Igaz, hogy ez a nagy hazafias szempont a koalíc­iótól is köve­telne megfelelő áldozatokat, de a haza és a nemzet iránt való kötelességek tel­jesítését a koalíc­iótól bizonyosan nem is várja senki. Ott kell tehát azt teljesí­teni, a­hol a nemzeti erények még meg­egyéniségek, a­kik a mi idegen és hozzáfér­hetetlen turáni voltunk nélkül bátran lehet­nének világhírűek­, de az bizonyos, hogy egy produktív egyéniség itt sokkal könnyebben és sokkal teljesebben produkálhat, mint az úgy­nevezett nagy kultúrákban. Hogy minálunk sokan a priori meg vannak igézve mindentől, a­mi franczia, az úgy érthető, ha észrevesz­­szük, hogy a gallomaniákusok nemcsak a je­lenséget, hanem az értékelő formákat is a franczia kultúrából veszik, míg ha a mi ma­gunk életformáin át értékelünk egynémely franczia fenomént, bizony nem leszünk túl­ságosan megigézve. Jó és kedves dolog az, hogy olyan sze­szélyes, lármás, erős kis zuhatagok indulnak meg ebben a mozgalmasnak ígérkező szezon­ban. Habzó, szabad vizek ezek, a­melyek a magas fensíkok tetején nyargalnak láthatóan és akadálytalan rendetlenséggel és vidám kis kankádokban buknak le a platók pereméről és ujjongva tördelik a köveket gáttalan medreik­ben. A geológusok ismerik ezt a jelenséget : a zuhatag egyre tördeli a platók peremét, s mindjobban hátravési magát a plató töme­gébe, mígnem mély kanyonvölgyet vés ki ma­gának, s annak a fenekén nivellált ffiedra, egyenletes, öreg folyóvá higgadva, tipeg az óczeán felé. A geológusok hátráló eróziónak nevezik ezt a jelenséget, a­melynek folyamán megvénülnek és megcsendesednek a zuhata­gok. Dió mio, végre is temperamentum dolga, hogy mit szeret az ember jobban : a zuha­­tagot-e, vagy az öreg vizeket, a­melyek enge­delmesen, szenvedély nélkül húzódnak meg mély kanyonjaikban, az örökkévaló kövek konzervatívságától megszabott, szabályos, pa­rallel vonalak között­ vannak. Lennie kell a nemzetben olyan fertőzetlen erőtartaléknak, a­miből újjá­szülessék, ha egyszer a szerencsétlenség ideje beteljesedik. Tudhatja mindenki, kivált a hata­lom és bőség tulajdonosai, hogy micsoda keserves az a lemondás, a melynek h­aza­­fiai kénytelenségét Tisza gróf a szegény református papságnak annyira érthetővé tette. Annál keservesebb, mivel a koali­­cziós uralom ideje alatt e papság le­mondásának nemhogy némi jutalmára, de erkölcsi elismerésére sem tarthat szá­mot. Ellenkezőleg. A protestáns hitélet­nek e magasztos intermezzóját a koalí­­czió kosztosai gúnyolódás tárgyává te­szik. Azonban a református egyház meg fogja annak a módját találni, hogy több mint kínos helyzetbe jutott papságának helyzetét a múló megpróbáltatások alatt legalább elviselhetővé teszi. A­mi pedig a hazafias tartózkodás nagy erkölcsi érté­két illeti, annak élete bizonyosan túl fogja élni a koalíc­ió garázdálkodásait és mindazt a reakc­iót, a­melyet nemzetünk életébe korszakos csalásaival becsempé­szett. A magyar nemzet »nagy problémái­nak« megoldására mindenesetre rákerül a sor. Lehet, előbb mint hiszszük, mivel a korszellem rohamos változásában ellen­állhatatlan kényszerítő erő rejlik. És ha Tisza gróf a »magyar felvilágosodottság« erejében még mindig erősen bízik, bizo­nyosan ebben is igazsága van. A­mi politikai haszon van egyébiránt ebben a legmagasabb értelemben vett hazafiasságban, azt csak vágja zsebre bátran a koalíc­ió, mint a többit is. Műveit az irigység éppen úgy ne kisérje, mint a­hogyan nem fogja kisérni pusz­tulását a szánalom, AS UJSÁG Kedd, október 1. 1ELFULIL­ T A miniszterelnök útja. Szombaton az a hír volt elterjedve, hogy Wekerle Sándor miniszter­elnök Bécsben járt. A hír, a­mint jeleztük, tévét volt. Wekerle Komáromban volt Pfeifer Nándor földbirtokosnál látogatóban. Popovics Sándor pénz­ügyi államtitkárt is Bécsbe utaztatták némelyek. Popovics azonban a Balaton mellett járt. .. A házszabályok módosítása. A kormány lapjai, a képviselőház tanácskozási szabályainak közeli módosítását emlegetik. Vitabezárás har­­minc­-negyven képviselő indítványára, az elnöki hatáskör kiterjesztése a házszabályokkal szemben renitens képviselők ellen, — ezek volnának a ház­szabály-reform c­éljai, azzal a föltétellel, hogy az egész módosítás csak ideiglenes, csak erre az ország­gyűlésre érvényes. A reform szükséges voltát a várható nemzetiségi és horvát obstrukczióval okol­ják meg. A nemzetiségi párt azonban — a­mint hirdeti — obstrukcziót nem tervez. A horvátok még nem tudják, mikor nyílik nekik tér a saját ízlésükhöz illő szerepléshez. A kormány pártjai közül csak a függetlenségi táborban akad híve a házszabályrevízió sürgős voltának s a kormány, mint teljesen beavatott helyről értesülünk, még egyáltalán nem foglalkozott a házszabályrevízió kérdésével, miniszteri tanácskozásokban még csak nem is érintette. A reformot egyelőre pusztán a függetlenségi párt némely része portálja. — A horvát bán Budapesten. Bab­odczay hor­vát bán a jövő héten Budapestre jön, hogy pro­­grammjának végleges szövegezését a kormánynyal és a koalíczió vezéreivel letárgyalja s megállapítsa.

Next