Az Ujság, 1910. március/2 (8. évfolyam, 63-76. szám)

1910-03-16 / 63. szám

Szerda, márczius 16. Budapest, 1910. Vill. árfolyam. 63. szám. E1őfix*téal iraki Egész évre____28 k. —­­ Félévre_____14 » — » Negyedévre _ „* 7 » — » Egy hón _ „ _ 2 * 40 « Egyes szám ára helyben és vidéken 10 fillér.A­Z UJSÁG SZERKESZTŐSÉG: Budapest, Bük­es­dt 54. SS. Telefon 66—1«. KIADÓHIVATAL, Budapest, Rákóczi­ út 54. sz. Telelőn 162—63 is 68—03. Megjelen hétfő kivételivel minden nap, Ünnep után is. ROVÁS. Meg van immár állapítva, hogy az ország­gyűlést márczius huszonkettedikén oszlatják föl, nem Fabricziussal, hanem József királyi herczeg közreműködésével, a­ki a király sze­mélyét helyettesíteni fogja. Tehát itt sem lehet darabontságról beszélni. A koalicziós urak fölroboghatnak a várba s meghallgathat­ják a királyi trónbeszédet. Elvük már nem tiltja, mert már ismételten robogtak föl a királyi várba, hol trónbeszédet hallgatni, hol pezsgőzni. De tehetik azt is, hogy elvből nem mennek föl s a királyi trónbeszédet nem hall­gatják meg. Ebben az esetben az ideális pro­gramainak hódolnak. Mihelyt a hatalom ki­siklik az ujjaik közül, a hazafiak rögtön idealis­tákká lesznek.» Kár vett negyvennyolczban annyira lel­kesülni a sajtószabadságért, melynek védel­mében most a legjobbakat a sárba rántják alávaló rágalmazók. Ezt a gyönyörű nézetet fejtette ki na Apponyi Albert s mi nem kriti­kával, hanem csak kommentárral akarunk a kultúra e nyugalmazott lángbajnokának meg­nyilatkozásához szolgálni. Tetszik, sőt illik tudni, hogy a legjobbak, a kikre c­éloz, ő, s az alávalók, a­kik a legjobbakat bántják, mi vagyunk. Ezt elhibázták 1848 márczius tizen­ötödikén és sajnos, ezt Apponyi többé meg nem korrigálhatja 1910 márczius tizenötödikén. Hála Istennek, sóhajtjuk mi alávaló önzéssel, mert nagyon meg vagyunk elégedve, ha alá­valóknak néz bennünket az a lángitélet, mely a legjobbakat az Apponyiakban ismeri föl. * Justh Gyula lehet gyönge politikus, szen­­vedelmes demagóg, de okvetetlenül szava­hihető ember. Ha tehát Zomborban ő kijelenti, hogy a Khuen-rezsim máris meghalt és ki­szenvedett, nem szabad és nem illik tőle erre becsületszavát venni. Ő mondja, ő tudja: így van. Ezek után akárcsak ne is nézzünk a miniszterelnöki palota felé, ne is érdeklődjünk, mit mivel Khuen Bécsben s mit Tisza Aradon. Nem mivelnek semmit. Végük, nincsenek. S ha választásokat imnák ki, az csak az ő nevet­séges fontoskodásuk, de nem igaz. S ha munka­párti többség kerekedik ki a választásokból, az is fantom, jelentőség nélkül való, mert hiszen Khuen már nincsen s a munkapárt meghalt, mielőtt megszületett. A zombori ki­jelentés után voltaképpen Justhnak már csak két dolga volna : kijelenteni, hogy ő győzött, s megcsinálni az önálló bankot és szétverni a szoczialistákat, a­kik a győzelem után már nem keltenek. Kezdjük elől. írta Kálnoki Izidor. Hiszen szép az élet alapjában. Mondhat­nám, nagyon szép. De azért nem hibátlan, nem tökéletes, nem végig harmónia. Olyan­forma, mint egy kirándulás. Néha hosszabb, néha rövidebb, az egyiknél járt utakon visz végig, a másiknál rengetegben. Megyünk, já­runk, kelünk, egyszer fölfelé, máskor lefelé, síkon is végig, pihenőt is tartunk. Néha fázunk, máskor izzadunk, egyszer kaczagunk, egyszer sírunk, élvezünk virágillatot, hallgatunk ma­dárdalt. Közbe néha megcsíp a szúnyog, meg­mar a kígyó, véresre harap a sors veszett kutyája. A végén elázik minden kirándulás, csak hamarább az egyik, később a másik. Már ez szerencse dolga. Apró kellemetlensége sok van, de nagy, komoly hibája csak egy van az életnek. Hogy se az egészet, se az apró részleteit nem lehet újra kezdeni, élülről. Ha az úgy volna, hogy az ember mindent kipróbál, mindent meg­kísérel, mindenbe belefog, s a­mi nem sikerül, azt szépen elölről kezdi, akkor minden jól volna. Nem lehet a dolgokat újra kezdeni, ez az élet hibája. Ismertem egy embert, a­ki nagyon bol­dogtalannak hitte magát. Mert semmi dolga se sikerült egészen. Én mégis azt hiszem, hogy ő volt a legboldogabb ember a világon. Mert mindent újra kezdett, élülről. Kicsi gyerek­korunkban együtt jártunk a kis iskolába. A fiú volt a legszebb valamennyi között, a legjobban öltözött, a leggondosab­ban fésült. Csokorba kötött nyakkendője is volt, s olyan esze, mint a tűz. A tanító az első sorba ültette, s mindig neki magyarázott. Mégis megbukott a fiú, mert mindig máson járt az esze, mint a­mi körülötte történt. Végig ötöse volt a bizonyítványban. Más gyerek ilyenkor keservesen sír, ő hangosan kacsagol­t. — És mit, hát baj is az ? Elölről kezdem az iskolát. Vas konzekvencziával folytatta ezután a tanulmányait. Vas konzekvencziával annyiban, hogy tudniillik minden osztályban megbukott és mindeniket élőbről kellett kezdenie. Valamikor az iskolának mégis vége lett. Az emberek, már nagy általánosságban, úgy húsz esztendős korukig tanulnak és iskoláz­tatják magukat. S aztán lesz mindenikből valami, már a szerint, hogy mi ment bele ez alatt a húsz esztendő alatt a fejébe. Az egyik­ből fiskális lesz, a másikból csizmadia, a har­madikból földesúr. Az én legényemből nem lett semmi. Illetőleg lett belőle egy nagy darab kamasz, erős, széles, nagyszemű, sim­aképű, hangos szavú. Azt gondolta, legjobb lesz a színészettel próbálkozni. A színészet az valami különös dolog, se nem mesterség, se nem tudomány, se nem művészet. Valaki tanulhatja az élete végéig és sohase tanulja meg. Más meg nem is próbálja tanulni, mégis tudja. Egy igen nagy művésznőt ismertem, a­ki nem tudott se írni, se olvasni. A szobalánya addig sila­­bizálta előtte a szerepeit, a­míg megtanulta a szavakat. S úgy játszott, mint egy istennő. Mondom, komédiás lett a fiú. Rossz komé­diás. Irgalmatlanul rossz komédiás. Még inas­szerepekben is kifütyülték. Egy szép napon kilökte a direktora. Addig tartogatta, a­míg a publikum mulat­ságot talált benne, hogy valakit kifütyülhes­sen, de a­mikor alaposan ráuntak, akkor ki­dobta a derék direktor. — A hagymaszezon elmúlt, öcskös, most már csakugyan nem tarthatom magát. A fiú egykedvűen fogadta a sorscsapást. — No semmi. Majd elölről kezdem az életet. Felcsapott rajzolónak és festőnek. Eleinte egészen jól ment a dolga. Senki se tudta, hogy mi legyen a képe, hát azt mondták rá, hogy jó dolog. De a jó dolgait senki se vette meg, miáltal neki lett rossz dolga. ’ Új életet kezdett, író lett. Újságíró és költő. Ezen a pályán nagyon sokáig maradt. Ezen a pályán nehezen jönnek rá, hogy ki mennyit ér. Ezen a pályán a kicsinyek néha többet mutatnak, mint a nagyok. Olyan jó dolga kezdett lenni, hogy meg­házasodott. Mondom, szép fiú volt, erős, tagba­szakadt. Kapott asszonyt is, meg pénzt is. Más embernél ilyenkor elfogy a pénz és megmarad az asszony. Nála az asszony ment el, a pénz maradt meg. Az asszony egy tüzér­­tiszttel ment el. — Kellemetlen a dolog — mondta a fiú másnap a redukc­ióban. — Nagyon kellemet­len. Újra kell kezdenem az életemet. És újra kezdte. Tudniillik elvált az asz­­szonytól,­­ még egyszer megnősült. Az alko­holról és a házasságról igen nehéz leszokni. A második felesége másmilyen volt, mint az első. Tudniillik nem szökött meg tüzér­tisztekkel. Itthon maradt huszártisztekkel. Szó­val ő is nagy súlyt fektetett a fegyvernemre. Letört ideálok. Az ideálok még élnek, úgy a­hogy. De az idealisták nem láthatók sehol. Ezt a benyomást kapja az ember, ha az utóbbi évek szabadságünnepeit látó szemmel nézi. Márczius tizenötödikére még min­dig emlékszünk, a tizenkét pont se ment még feledésbe, s az a hősi korszak is kegyeletes emlékünkben van, a mely a szabadság születése napját követte. Csak a hangulat nincs meg ez ünnephez, s nincsenek meg a hozzávaló emberek. A »szokásos lelkesedésből«, a­melylyel ré­gebben megünnepelték Magyarországon márczius tizenötödikét, csak a »szokás« maradt meg, a lelkesedés bizony nagyob­­bára elpárolgott. S ha mélyére megyünk e jelenségnek, s kutatjuk valódi okait, rá kell jönnünk arra, hogy a márczius tizenötödiki ideálo­kat az újabb idők folyamán sokszorosan kiforgatták való tartalmukból. Uj és gyakran fonák értelmezést adtak azok­nak a politikai divatok, a pártérdekek és az osztályfelfogások. Az 1848-iki his­tóriai emlékű márczius tizenötödikének tartalmát és fogalomkörét egységesen érezte s egyformán értette meg annak a korszaknak egész nemzedéke. A kik lel­kesedtek érte, tudták, miért lelkesednek, s a­kik féltek tőle, tudták, miért félnek. Ma, a­hány politikus és politikai iskola, annyiféle az értelmezése, a magyarázata a márcziusi eszméknek. Innét van, hogy a legreakc­iósabb szárnytól a legradiká­­lisabbig, minden párt és minden osztály magáénak vallja és hirdeti azokat, csak bele- vagy kimagyaráz mindent, a­mi neki tetszik, vagy nem tetszik. Hol van ma egységes felfogás, egyértelmű állás­­foglalás a márcziusi pontozatokról ? A népképviselet, a­miről 1848-ban apáink és dédapáink ábrándoztak, mivé lett az utóbbi évtizedben ? Ma, a­hány párt és érdek, annyifelé magyarázza a népkép­viselet elvét, s csinálja hozzá a maga választói reformprogrammját. Maga a parlamentarizmus halálos sebeket kapott a másfél évtizedes obstrukc­iótól. A par­lamentáris rendszer kinövései, intézmé­nyekben és személyekben, mennyire le- Lapunk mai száma 32 oldal

Next