Az Ujság, 1920. október (18. évfolyam, 232-258. szám)

1920-10-01 / 232. szám

fiva egy korona. Budapest, 1920. —­­ XVIII. évfolyam, 232. szám.­­ Péntek, október 1. f ............................- ---------------— “ i ■--| n i i __j- . - - --................................ .......1------------1 1------1-———i—~~~——-. .................. ■■ 11*’ Előfizetési árak: SZERKESZTŐSÉG: Egész évre..—« 280 K — |­Wr ____ Budapest, Rákóczi­ út 54. sx. Félévre............. 140­0—» BSMk fS| f&8 g® BSBSE jffllll Telefon: József 13-36, József 122-58 Negyedévre «... 70­0 — » BemSA Igl Kg MErTM** BsKm ,— ! Egy hóra......... 25 . Jgf'l| Jgf M fg§ ||g SE. mWf £gr KIADÓHIVATAL: Egyes szára ára Budapesten, 111 Jlg Bi Igl ti|| JiB­wB Sf AH Budapest, Rákóczi­ út 54. sz. vidéken és a pályaudvarokon &SW |||| ||| jS|| BS ®g| Telefon: József LS­^. József 16-25 Megjelenik ün^Tp nUnt napok JTfl mJI fUi BTwi FIÓKKIAD­ÓHIVATAL: kivételével minden nap. WIULM MBiM Bf­M Budapest, Erzsébet-korut 43. ROVÁS. Jelsqres harmadik Rovás­unkat a czenzura törölte. f * / Nekünk borsódzott a hátunk, mikor azt az örvendetes hirt kaptuk, hogy a bolsevista béke­bizottságot minden föltétel elfogadására uta­sította a kormánya. Ez történt Breszt- Litovszkban és igy azóta ismerjük a bolse­vista elvet: aláírni \ Mindent* Megtartani ? Semmit. Toll­at szerszám. JrTM ^k°r ^amas' JF Tizre egy! ^f^rómi félelemmel irom a következőket. Na­gyon nehéz meggyőzni valakit olyanról, a­mi­ről az illető azt hiszi, hogy érdeke ellen vét, ha elismeri. Még nehezebb a már szinte meg­kövülten elhelyezkedett fogalmakat másképp csoportosítani. Szépen kérem az olvasót, várja be ennek a fejtegetésnek a második részét is, csak azután vitatkozzék velem. Kevés papirost kapok, két részletben kell most megírnom azt, a­­mi boldogabb időben egy süzetben sem volt hosszú czikknek mondható. Kétszázötvenezer tisztviselő van, a­mi megfelel háromnegyed millió nem produktív embernek, a­kit hat és fél millió kénytelen el­tartani. Minden tíz emberre jut egy tisztviselő! Mikor a kormány ezt konstatálta, nem kel­lett bizonyítania, hogy ez tarthatatlan. Az or­szágot ez a tény fejbevágta,­­ nyilvánvaló az abnormitása, erről szót sem lehet vesztegetni. Maguk a tisztviselők is lesújtva érzik: lehetet­lenség. S most elhinnék nekem, hogy nem lehetet­lenség! Hogy ez az arány nem is szörnyűséges, nem is ijesztő. Magam is kételkedem benne, nem is merem állítani, éppen csak próbálom revideálni a tényt s a tartalmával tisztába jutni. Elképzelek egy közepes jómódú polgári családot. Szülő és három gyerek, öt ember, a­ki között egy a kereső, a produktív. Nem pa­zarlás, ha két cselédet tartanak. Nem túlzás, ha az apa minden nap borbélyhoz jár, az egyik gyereket nyelvre taníttatja, a másikat muzsi­kára. Egy produktív ember tehát eltart négy improduktív családtagot, két improduktív cse­lédet egészben, borbélyt, tanárt, háziorvost részben. Ha, mint a miniszter, a produktív em­ber családját is a produktív osztályhoz soro­lom, akkor öt ember eltart kettőt, vagyis az országos tétellel közös nevezőre hozva s a rész­ben eltartottakat egészben mellőzve, tíz pro­duktív emberre jut négy — a polgári életben. A miniszteri kijelentés egy kosárba veszi produktív osztálynak a földesgazdát és az ipa­rost, a kereskedőt és a munkást, gazdagot, sze­gényt. A másik kosárba pedig szintén válogat­­lanul a miniszteri tisztviselőt, a tanárt, tanítót, rendőrt, orvost, mérnököt stb. és ezeket mind megteszi improduktíveknek, a­kiket „el kell tartani“. Úgy látom, a tévedés itt is onnan való, hogy a dolgot a másik oldalról nézik. El kell tartania a nagyságos urnak a két cselédjét! Nem azért szaladgál utánuk helyszerzőtől helyszerzőhöz. Meddő kiadás-e neki a borbély, a tiszta gallér? Improduktívnek érzi-e a zene­­tanító költségét? S örülne-e, ha nem akadna tanár, a­ki fiának franczia lec­két adna? Úgy rémlik, az államháztartásban sem­­tartja el a produktív társadalom az improduktív tisztviselőket, hanem a saját élete teljességé­hez tartozik, hogy ezek legyenek és kiszolgál­nák. S az állami funkcziók sokaságát tekintve s az élet természetszerűségét, mely nemcsak produktív igényeket ismer, tiz polgárnak nem lehet sok egy tisztviselő, ha tiz családtagnak éppen a jólétéhez tartozik a minimális négy eltartott. Az adminisztráczióban rend kell, az adókezelésben preczizitás, különben többet vesztene a polgár, mint megtakarít a tiszt­viselő elbocsátásával. A vasúthoz kalauz és bakter kell, az utcza sarkára rendőr, a kerü­letbe és a járásba orvos, az iskolába tanár, ta­nító. Azoknak kell a­kik nem bakterkednek, tisztviselősködnek, adót szednek, posztot áll­nak stb. Az ő igényük a modern állam- és kul­­túréletben oly nagy, hogy nekik lenne baj, ha tízre még kevesebb jutna állami alkalmazott, mint egy, a­hogy a családnak is baj, ha nem kap cselédet. Azt hiszem, másképp és igazabbul látjuk a ’tisztviselőkérdést, ha­nem mint tehertételt tekintjük. A tisztviselőt ebben az esetben nem lehet improduktívnek vallani, mert a munka alól, a­mit ő végez, fölszabadítja a többit, a­ki produktív hivatásában többet tud * elérni, mintha nem folyna tisztviselőmunka. De hát ebben az esetben is több lehet a tisztviselő, mint az elvégzendő munka. Lehet, de várjon úgy van-e ? A­kinek hatósággal dolga van, annak ki­­vétel nélkül várnia kell! A ki tisztviselő, an­nak már restancziája van. A falu jegyzőjén­­ek a feje ma is káptalan s hetvenhétféle funk­­cziót végez. Ellenben orvos ma sincs falun, holott van ott pénz bőven s naphosszat rosto­kolni egy marhapasszusért ma is kell, holott hatvan korona napszám mellett az idő nálunk is pénz. Ha részletezném, hogy a falu meggaz­dagodása következtében mi minden igénye le­het a falunak ma, a melyről csak a szegény­sége mondathatta le s csak az indolenczia miatt nélkülözi ezentúl is, akkor igazán kisülne, hogy tiz ember nemcsak eltarthat egyet, hanem szüksége is van rá, hogy eltartsa. I Panaszbizottságokat sürgetnek a keresztényszocziálisták, (»' x jrx x *x x x x x — Kováts J. István dr. államtitkár lemond.) *x ! A^creresztényszoczialisták legutóbbi értekezle­­tére-íróba került az is, hogy a kormány többszöri sürgetés ellenére sem adta ki a munkásság és az ipari termelés biztosítása szempontjából annyira fontos rendeletét a panaszbizottságok létesítése czéljából. A keresztényszoczialista képviselők és a keresztényszoczialista szakszervezetek vezetői leszögezték azt a tényt, hogy a kormány erre nézve kötelező ígéretet tett s még­sem intézkedett. Úgy döntöttek, hogy sürgősen felkérik Rubinek Gyula kereskedelmi minisztert a kormány ígéretének beváltására.. .Ebben azügyben Frühwirt Mátyás képviselő így nyilatkozott Az úfjság munkatár­sának : "- A panaszbizottságokat minél előbb fel kell ál­lítani. Ez a munkásság érdeke, de érdeke egyúttal az ipari termelésnek is. A kormány elvileg elfogadta már álláspontunkat s csak azzal magyarázhatjuk a rendelet kiadásának elmaradását, hogy idegen befolyá­sok érvényesültek s ezzel a mi óhajunk a háttérbe szorult. Ha működnének már a panaszbizottságok, meg lehetett volna akadályozni a szabóiparosok sztrájkját xxxxxxxxx x x x x Úgy tervezzük a panaszbizottságo­kat, hogy azokban a munkaadók és a munkások delegáltjain kívül hatósági személyek is résztvegye­­nek. (Itt a c­enzúra 19 sort töröli.) Miért mond le a x X x x államtitkár, Kováts J. István dr. x x x államtitkár ma kijelentette munkatársunknak, hogy legkésőbb hétfőn beadja lemondását. Ezt a lépését vasárnap jelenti be választóinak enyingi beszámolójában. Kováts államtitkárt, nagyatádi Szabó István mi­niszter és több képviselő kíséri le kerületébe. A x­xx államtitkár nem óhajtott nyilat­kozni a nyilvánosság részére lemondásának okai­ról. X­X xxxxxxxxx (Itt a c­enzúra 9 sort törölt.) Kávésen igényelnek földet. Az illetékes bizottságok október 14-én tárgyalják részletesen a földbirtokreform-javaslatot. Akkor fog majd eldőlni, mennyire módosulnak majd a javaslat pénzügyi vonatkozásai. Az a felfogás­ van kialakuló­ban, hogy az állam nem nyújthat korlátlan hitelt az igényjogosultaknak, mert ezzel sok-sok milliárdos te­her hárulna az országra. Gaál Gaszton annak a nézeté­nek adott kifejezést ma este a pártkörben, hogy nem­ lesz olyan sok földigénylő, a­mennyiről széltében-hosz­­szában beszélnek, s ezek is inkább a földbérlet-rend­szert tartják kívánatosnak. Bentartják maguknak ugyan a vételjogot, de nem ragaszkodnak a tulajdon­jog sürgős realizálásához. Jellemző tünetként említette meg Gaál Gaszton, hogy a Búza Barna-féle földosztás idején is kevesen jelentkeztek, annyira, hogy a Nagy­kanizsa város határában levő Batthyány-Strattmann­­féle mintegy huszonötezer holdas földbirtokból mind­össze százötven hold került volna kiosztásra Kihallgatások a kormányáénál. A kormányzó ma fogadta M. Dr. Milovevitch Milán dr.-t, a szerb-horvát-szlovén királyság budapesi telj­hatalmú megbízottját, Castagnetto Kajetán herczeget, az olasz királyság képviselőjét, majd a református zsi­nat tagjait, kiknek nevében Dégenfeld József gróf üd­vözölte. A" kormányzó a zsinat tagjainak üdvözlését meleg köszönettel fogadta és a zsinat tagjaival hossza­san elbeszélgetett. Ezután fogadta meg a kormányzó Emich Gusztáv berlini követet, továbbá Balogh Ele­mért, Meskó Pált, Dömötör Lászlót és Pajor Ignácz gazdasági főtanácsosokat, végül Ha­rago Lengquist svéd újságírót. Hatérforgalmi katonai felügyelő. Ma rendelet jelent meg a hivatalos lapban, amely sze­rint a közélelmezésügyi minisztériumban működő meg­hatalmazott tábornok egyúttal a határforgalmi katonai felügyelő czímet is kapja. A tiltott áruforgalom megaka­dályozását czélzó intézkedések végrehajtásával tudvale­vőleg átmenetileg a határvédelmi szolgálatot teljesítő katonai alakulások és a csendőrség is meg van bízva és a határvédelmi katonai felügyelőnek az lesz a feladata, hogy ezek a katonai szervek egységesen és gyorsan hajtsák végre a kormányrendeleteket. Az egyöntetű eljárás biztosítása czéljából a szakminiszterek a HKF mellé szakelőadókat vagy összekötő közegeket is ren­delhetnek ki. A pénzügyőrség munkáját a határfor­galmi katonai felügyelő működése nem érinti.­ ­ Brüsszel a népszövetség főpróbája,, (Lojális kiegyezés. — Teljesülhető feUftele­­ket szabnak Németország­nak^^^% győ­zőknek és legygiSttekykJpfeatot kell hozniok. — Még egy psArenczia Brüsz­­szelbelLl A brüsszeli nemzetközi pénzügyi konferenczia ma­gára vállalta azt, a­mit a versaillesi értekezlet, noha módjában volt, elhárított magáról. A brüsszeli érte­kezleten egymásután merülnek fel azok a javaslatok és tervek, melyek Európa újjáépítésére vonatkoznak. A versaillesi tárgyalások büntetni, védekezni és meg­torolni akartak, mert a tárgyalószékeket politikusok foglalták el. Brüsszelben a gazdasági megbízottak ta­nácskozása tudatában van­ annak, hogy a győzelmi po­litika a győzőkre nézve is veszélylyel jár . Európa újjáépítése csakis a nemzetközi gazdasági életnek sta­bilis alapokra való helyezésével érhető el. A Temps szerint általános politikai szempontból el kell ismerni, hogy ez a nemzetközi összejövetel, mint a népszövetség kezdeményezése, igen nagy jelentőségű. Feltétlenül érdeme a népszövetségnek, hogy már a háborút követő nap ilyen, összejövetelt tudott szervezni, a­melyen a tegnap még hadviselőkre és semlegesekre oszló államok képviselői most egymás mellett fog-­­­lalhatnak helyet és mindenféle szenvedélytől mentes atmoszférában tár­gyalhatnak az általános közérdekkel kapcsolatban ál­­lamaik külön érdekeiről. A brüsszeli értekezlet fő fon­tossága abban rejlik, hogy szabatosan megállapítja, milyen a pénzügyi helyzete mindegyik államnak. A Matin szerint, ha a békeszerződésben olyan­ szankc­iókat mondtak volna neki, mint a minőt Spadba, a szénszállításokra vonatkozólag megállapítottak, akkor Németország már többet teljesített volna. Aoaaban megfenyegették Németországot. Ha így jártak volna­ el­­más jóvátételek dolgában is, akkor Németország egyéb kárpótlásokba is belement volna. A békeszerződésben mindenekelőtt megfeledkez­tek a szankc­iókról és ezeket most egymásután, kell ■megáUapitanie’

Next