Az Út, 1950. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1950-06-04 / 23. szám

2 lek tesz bizonyságot. De a há­rom egy. Nem arról van szó, hogy nem elég a „régi Isten“ és most már Krisztushoz is, vagy a Szentlé­­lekhez is imádkozunk. Hanem arról van szó, h­ogy tetszett Is­tennek magát mint Szenthárom­ság Istent kijelenteni. Ezzel az ő belső munkáját, életműködé­sét feltárta előttünk. Az ismeri Istent mint Atyát, aki a Fiút megismeri, elhiszi és befogadja. Isten csak Krisztus által Atya, mert ő a Fiú Atyja. Mindezt a Szentlélek világosítja meg előt­tünk. Szentháromság vasárnapján azt kell meglátnunk, hogy ige­hirdetőinknek, gyülekezetünk tagjainak még többet kell tudni, még buzgóbban kell imádkozni , még engedelmesebb hittel kell a Szentháromság Istent vallani, dicsőíteni és magasztalni. így kell elindulnunk az ünneptelen félévben, mint az ő megváltot­­­tai dolgozni! Óhásunk Az imádkozásról Nem annak van ereje, hogy mi kérünk, hanem az nagyon hatalmas, akitől kérjük: az Isten. Amikor az ige arra figyelmeztet, hogy „buzgó­­ságosan“ imádkozzunk, akkor nem azt akarja mondani, hogy feszítsük meg az akaraterőnket, összpontosít­suk a figyelmünket, érezzük át minél bensőségesebben az imádságot. Mind­ezzel nem sokra mennénk. (Evangélikus Élet) A Szentlekről Egyházunk létét csak a Szentlélek biztosíthatja. Amikor ezt mondjuk, nem az egyház hívei iránt vagyunk bizalmatlanok, nem azt mondjuk, hogy mit sem számít az, ha ők tö­megekben élnek a templomaink kö­rül. Nem azt mondjuk, hogy hí­veink hűségére nem lehet számítani. Hanem olyat mondunk, amit nekik hinniök kell, hiszen vasárnaponként megvallják az istentiszteleten, az apostoli hitvallásban. A „híveink­nek“ nem lehet hitük, ha nem a Szentlélek adta nekik és nem ma­radhatnak meg a hitben, ha nem a Szentlélek tartja meg őket benne. (Evangélikus Élet) Szántátok­ odda magatokat Isten szolgálatára! Pünkösdkor diakonissza-szentelés volt Budapesten Ki ne találkozott volna a diako­nisszák névtelen, csendes és áldott szolgálatával? ők azok, akik a beteg fölé hajolva, végtelen türelemmel és szelídséggel osztják meg a nehéz órá­kat, békítik ki Istennel és önmaguk­kal a legnagyobb útra készülőket, ők azok, akik gyámoltalan gyerme­kek és tehetetlen öregek gondját magukra veszik. Könnyet törölnek, gyászban vígasztalnak, hogy ízelítőt adjanak Krisztus e világ iránt való szereldéből. tük áll Bereczky Albert. Válla kissé meghajlik a palást alatt, mintha az egész magyar református egyház minden gondja ránehezedne. De hangja tisztán cseng, mint az öröm­­mondóké, szeméből fény árad. A vi­lágosságról beszél. — Nincs titokban való világosság. A fénynek az a tulajdonsága, hogy sugárzik, terjed. Mindegy, hogy gyer­tya, vagy többszáz wattos villanyégő, a lényege az, hogy világít. Dickens bű­bájos karácsonyi története jut eszem­be. Szeles, havas, hideg úton, át­fázva, szinte dermedten hajtja lovát a kocsis. Egyszercsak meglát messzi­ről egy szentjánosbogárnyi fényt. És ettől a parányi fénytől egyszerre eszébe jut az étel íze, a kalács illata, a tűzhely melege, mert az ablakon át az otthona ragyog felé, ahol meleg szoba és szeretet várja őt. — A világosságnak semmiféle erői-Most itt állnak félkörben huszon­­ketten a fasori templom szószéke előtt. A háború miatt több mint tíz éve nem volt dia­konisszaszentelés a dunam­elléki egyházkerület Filadelfia Anya­­házában. A szószék fehér csipketerítőjén, kö­zépen a Filadelfia Diakonissza Anya­ház kék zászlója, fehér galamb­bal. Szájában olajág. Kétoldalt fehér és kék virágok. A béke színei. Élőz­ködésre nincs szüksége, hogy világít­son. Csak, ha tűzijátékká akar ala­kulni, akkor van szüksége erőfeszí­tésre. De a gyertyának nem kell tűzijáté­kot játszani. A tűzijáték fényénél nem lehet ruhát varrni, beteget kötözni. Sziporkázó keresztyé­nekre nincs szüksége ennek a vi­lágnak. De szüksége van olyanokra, akik egy­szerűen azért világítanak, mert ben­nük világosság van. A diakonisszák sötét ruhájukban, fehér főkötőjükkel, úgy állnak fél­körben, mint megannyi világító gyer­tya. Mögöttük szolgálatban megfá­radt, őszülőhajú idősebb testvérek, kétoldalt fehérgalléros testvérjelöl­tek, hajadonfővel. — A világosságnak az a tulajdon­sága — hangzik tovább az igehirde­tés —, hogy nem árt neki a sötétség, sőt egyenesen életfeltétel számára. El tudsz képzelni csillagot, amely pa­naszkodik, hogy nem tud világítani, mert sötét van? Minden világosságnak élettörvé­nye, hogy önmagát emészti. In­gyen nincs fény, ingyen nem le­het világítani. A porszem nem fogy, mert vak. Ben­nem világosság jan, mert Isten köl­tözött életembe. A belőlünk k­iragyogó fény Krisztus arcának fénye. Ha te világítasz, végbe kell menjen benned valami a mi Urunk áldozatá­ból. S mikor odaszenteljük magun­kat hálaáldozatul, nem lehet más utunk, mint az ő útja. — Jézus úgy világított, hogy el­égett a szolgálatban. Az ő ke­resztjének fénye a világ végéig sugárzik éjen, poklon és halá­lon át. Rabja lettél ennek a fénynek? Mert a mi fényforrá­sunk az ő keresztje. Ha igen, nem parancsolnak, hanem drága biztatásnak fogod hallani a szavát: „Úgy rémüljék a ti világosságo­tok az emberek előtt...“ A gyülekezet érzi, hogy az igehir­detés nemcsak a felszentelendő dia­konisszákhoz szól: _ Azt mondja Jézus: ti vagytok a világ világosságai Ti együtt! Nem egy keresztyénnek, egy tanítványnak szól, hanem azt mondja: ti. Ez a „ti": az egyház. Közösen, akik ezt a drága hitet kaptátok, akik ugyanan­nak az Úrnak szolgáltak, ugyanan­nak az áldozatából megéltek földön és halálon át, egyébként szánjátok oda tagjaitokat az ő szolgálatára. A gyülekezetét egy kévébe kötözte az ige. A fejek meghajlanak és közö­sen elmondják az „Apostoli Hitval­lás“-t. Majd Bodolai Richárd, a Filadelfia Anyaház igazgató-lelkésze áll a diakonisszák elé és sorban szó­lítja őket, bizonyságul felsorolja mellettük a gyülekezeteket és Intéz­ményeket, amelyekben eddig szolgál­tak. — Pataky Ella testvér, szolgálatá­nak bizonysága a Bethesda-kórház, a tatai, derecskei és Kálvin-téri gyü­lekezet ... — Vízvári Lenke testvér... Szűcs­ius testvér... És megemlékezik arról a négy test­vérről, akik együtt indultak, de köz­ben hazaszólította őket mindnyájunk Gazdája. Aztán a huszonkét testvér tisztén és örvendező hangon mondja a püspök után a fogadalom szövegét: — Nem a magamé, hanem a Jé­zus Krisztus tulajdona vagyok. Kije­lentem, hogy iránta való engedelmes­ségből szántam magamat arra, hogy mint magyar református diakonissza, testvér, az ő dicsőségét szolgáljam... Fogadalomtétel után felhangzik a 134. zsoltár: Úrnak szolgái mindnyájan Áldjátok az Urat vígan, Kik az ő házában éjjel Vigyázván vagytok hűséggel... Rácz B. Erzsébet RÉGI PÜSPÖKÖK (I.) (A régi református püspökök histó­riáját sokan megírták már. Itt csak néhány érdekes, vagy derűs történe­tet mondunk el róluk): CD Tefeus Mihály erdélyi püspök­e(­ 1684) egyszerű családból szár­mazott, állítólag dobos volt az apja, s innen származna a neve is, mert a dob zsidóul TÓF. Kem­énybeszédű ember volt, akit rettegve hallgattak, főként a fő­rendek, mert kíméletlenül tudta „mosogatni“ őket, önérzetes em­ber is volt. Egyszer, udvari pap korában a fejedelemasszony „pró­bára“ nem arany, hanem folyó ezüst pénzben kiddé el neki hol­­mesterével az évi „sallariumot“. Rettentő dühbe gurult Tefeus. Nádpálcát ragadott, levere az ezüs­töket az asztalról s ezt kiállá a hofmesternek: „mond meg Asszo­nyunknak, hogy az én prédiká­­czióm nem ezüstös, hanem ara­­nyas‘‘. Harcos írásainak nagyrésze nem látott nyomdafestéket, kéziratban maradt, s ezek az írások, mint Bod Péter mondja: „veszekednek az egerekkel és molyokkal“. CD A magyar református püspökök között kétségkívül a legérdeke­sebb egyéniség volt Szilágyi Sa­mud tiszántúli püspök (+ 1785). „A Természet Remekeinek ne­vezi életírója és méltán. Csudála­tos szellemi tehetségei voltak. Pünkösd hetiben fog hozzá a zsidó nyelv tanulásához és karácsonyra bárhol fordítani tudja a zsidó bib­liát. Mint berni­­diák bemutat­ja az ámuló svájciak előtt, hogy szokta elfogni a magyar huszár az ellen­séges lovast. A berni Mars-mezőn maga előtt engedi a lovaskatonát, aztán kardját szájába kapja és utána rágtatva „úgy kikapja nyer­géből, mintha ott sem lett volna“. A legjobb pisztolylövő az ország­ban. Hollandiában úgy megtanul korcsolyázni, hogy idehaza a be­fagyott Hortobágy jegén „pohár borokat rakatott le messze egy­mástól, s ő a Kortsoján megindul­ván, a parton pedig egy jó Pari­pát futtatván, ez vele el nem ér­kezett, ö, pedig abba a sebes fu­tásba kapkodta fel a pohár boro­kat és kiiván megint letette leg­sebesebben való mentében ... Olly ereje volt azonban, hogy próbából vágott annyi fát egy pár óra alatt, mint a napi számossá egész nap“. Folyékonyan beszélte a deák, görög, zsidó, arab, olasz, francia és német nyelvet. Deák és görög nyelven szép költeményeket is írt. Sokoldalúságára jellemző az, amit Kazinczy Ferenc jegyez fel róla, hogy Debrecen katonai pa­rancsnokának ebédjein, aki őt gyakorta híva magához, a bámuló generálisnak és tisztjeinek Szilágyi tart előadást a nagyfrigyesi takti­káról, s ebéd után testmozgás cél­jából vívni hívja a legügyesebb katonatiszteket és egymásután veri ki markaikból a kardot. A generá­lis könyörögve kéri, hogy változ­tasson pályát és legyen­­­azora, ahol ragyogó jövő várná, de Szi­lágyi csak mosolyogva legyint. Mikor II. József Debrecenbe lá­togat, őt is annyira elbűvöli ez a nagyszerű ember, s annyira meg­kedveli, hogy találtsa gombjait fogdossa, s kéri, hogy míg Debre­cenben lesz, milylen idejétt töltse vele. A császár az ő kíséretében láto­gatja meg a debreceni kollégiu­mot „A Bibliothecába érvén — írja Tóth Ferenc —.Calvinusnak Institutiones Religionis Christiana nevű könyvét parancsolta a Tsá­­szár elő adattatni, mellyet midőn a Theologien Thecának egy szeg­letéből elő adtak volna, azt kérdte a Felség, hogy: miért tartják azt oly alacsony és félre való helyen, azt felelte Szilágyi Sámuel: azért, mert az, mint valami szegeletkő, fundamentuma annak a Vallásbéli tudománynak, melyet azon Refor­­mátum Colégiumbéli Ifjúság ta­nul.“ Kazinczy Ferenc egyszer egy éjszakát átbeszélget ezzel a „ritka emberrel“. Mégpedig úgy, hogy a beszéd hevében (irodalmi dolgok­ról lévén szó) még leülni is elfe­lejtenek, s „talpon állva ért ben­nünket mindkettőnket a reggel“. Ezzel a Jókai hőseire emlékez­tető érdekes emberrel még a halál sem bír egyszerre,­­s csak akkor halálozik el 1785-ben, mikor a guta másodszor is megüti. CD Köztudomású, hogy „aki püspök­séget kíván, jó dolgot kíván“. De van példa arra, hogy volt, aki semmi áron nem akarta ezt a „jó dolgot“, nem akart püspök lenni, s megható szavakkal azon „kor­teskedett“, hogy semmiképpen ne válasszák őt püspöknek. Ez a csudálatos és valóban ritka eset pedig Tiszántúlon történt, Szatmári Paksi Is­várinál (ti 791), aki, mikor Szilágyi Sámuel halála után püspökké választották, azt semmiképpen el nem akarta fo­gadni, mondván: ,.Negyven esz­tendeje, hogy a Publicum szolgá­latában, mint a gyertya elenyész­tem, hogy mondjak hát én akkor Beköszöntő Oratiót, mikor Butsu­­zóra vagyon szükségemé ... Ne­kem pihenésre van szükségem!“ És több más hathatós tiltakozó szavakat is mondott, de nagy­­hiába. Püspökké kellett lennie, s viselte is a püspöki tisztet 1791 március 2-ig. Még tovább is viselte volna, de aznap hús volt ebédre, s egy inas húsdarab a torkán meg­akadván „világból kimúlik“ ezen szavakkal: „Consumatum esti“ (Elvégeztetett i­­s Népével egybeforrott lelkületű s a nép közt forgolódva a népi hasonlatokat kedvvel használó püspök volt Bodola Sámuel, er­délyi szuperintendens. Állítólag vele történt meg az alábbi eset. Egy kicsiny székely falu kül­döttsége mindenáron azt akarta, hogy a püspök lelkészt rendeljen hozzájuk, mégpedig tüstént. Bodola kipuhatolván, hogy a faluban még alkalmas parókiális épület sincsen a leendő lelkész számára, népszerűen meg akarva magyarázni, hogy míg paplak nincs, addig a kérés nem teljesít­hető, így szólt: — Hej, atyafiak, ha jószágot akarunk szerezni, ugye előbb is­tállót szoktunk építeni neki?! Mire az egyik góbé, megértvén a példázatot, bizodalmasan így fe­lelt: — Hisz építünk mi istállót is instáztom, csak kigyelmed adja előbb a — jószágot! Zoványi György tiszántúli püspök 1757-ben halt meg, s máig utol­­érhetetlenü­l tartja a rekordot: ő volt a leghosszabb életű magyar református püspök. 101 és féléves korában halt meg. Ez a püspök-Matuzsálem ,mivel illy­­én ember volt, nem tsoda, hogy a régi módihoz tartván ma­gát, mind holtáig Török-Magyaro­­san járt, nagy kést hordozván az öve mellett, sinoron, vagy lántzon‘‘. Azóta se hordott ilyet református püspök, az bizonyos. CD Való ami való, de Torkos Jakab soha nem lett volna dunántúli püspök, ha Kenesei István főkurá­­tor „hathatósan nem támogatja való“ az 1745-i püspökválasztáson, így aztán püspök lett belőle, s a bosszús ellenpárt tagjai egyönte­tűen megállapították, hogy: „most nem Isten, hanem az István (Ke­nesei) tett Püspököt“. Azonban semmi kár nem érte a dunántúli szuperintendenciát, m­ert Torkos Jakabról fel van jegyezve, hogy 40 hosszú éven át igen alkalma­tos, igen hű, jó és gondos püs­pöke lett a dunántúli egyházkerü­letnek.­­ Szókimondó ember volt Abacs János erdélyi püspök (­ 1815). Egy gőgös arisztokrata egyszer azt kö­vetelte tőle, hogy azonnal fossza meg állásától a folosmartonosi lelkészt, mert az véletlűségből és szórakozottságból kollegának nézve a mágnást, így köszönt neki: „Alászszolgája a tisztelendő ur­nak“! Abacs végignézett a mágná­son s kis gondolkodás után így­ felelt: „Soha se szégyenelte a Te­kintetes úr a tisztelendő czimet, bár volnának a Tekintetes urak mindnyájan■ tisztelen­­d­ő­k!“ (Folytatása következik.) Szabó Lajos 1990 JÚNIUS 4—10. Balogh Jenő konventi elnökről Többször találkoztunk az ősz pá­triárkával különböző felekezetközi összejöveteleken, és minden alakalom­mal az volt a benyomásunk, hogy kö­zöttünk ő a legfiatalabb ... Mert csupa hit, csupa tűz, és izzó optimiz­mus volt az egész ember. A legjel­lemzőbb e nagytudású és ugyanak­kor igen alázatos férfiúra az az eset, melynek szem- és fültanúi voltunk a főváros nagy forgatagában. A Kál­­vin-téren két vidéki földmívesasszony­­nyal láttuk beszélgetni Balogh Jenőt. Az asszonyok egyik utca iránt érdek­lődtek. A főgondnok nagy szeretettel magyarázta nekik, merre, hova men­jenek. S mikor látta, hogy a felvilá­gosítás ellenére csak tétován és hely­telen irányba indulnak el a falusiak, melléjük csatlakozott és (utánuk osontunk és láttuk!) három utcán át ballagott velük s megmutatta a há­zat, ahová eljutni akartak. Balogh Jenő ekkor 85 éves volt... (Lelki Élet)

Next