Csia Lajos: Utolsó napok. A Biblia apokaliptikus részeinek, különösen a Jelenések Könyvének rövid magyarázata (Budapest, 1940)

egy lépést sem tettek megfelelőbb szavak keresésére s bűnös nemtörődömséggel a régi rosszat tartották meg. Ezzel elárulták, hogy a Bibliát — bár különféle okokból — szándékosan igyekeznek homályban tartani. Racionalisták­nál a bibliai világosság gyűlölete hozza ezt a közönyt létre, pietista bibliamagyarázóknál pedig a megszokott kényel­mesnek renyheségből eredő védelme. Ha a pietista biblia­­magyarázatokat és konferenciai beszédeket megfigyeljük, észrevesszük, hogy azokban évtizedek óta semmi előre­haladás nincs. De azok a szólamok, melyek harminc évvel ezelőtt üde igazságot hoztak, ma mindinkább az elcsépeltség benyomását teszik. Mint a racionalistáknál az a fontos, hogy minden áron tagadjanak, nekik, a pietistákna­k, az a fontos, hogy komoly fáradságos kutató munka nélkül ,,épüljenek“. Lelkiismeretesség nélkül nincs bibliakutatás; bibliakutatás nélkül pedig a lelkek vezetése tévelygő szek­tatanítók kezébe megy át, mint ezt ezeknek a szektáknak a szaporodása, erősödése és az evangéliumi mozgalmak tengődése mutat­ja. Az élet nem áll meg s ahol az emberek megállnak, az élet fogy el. Az említett lélektani fogalmak kifejtésére e könyvben nincs tér; az olvasó szerezze be szerző Római bevét*) című tanulmányát, hol rövid rendszeres bibliai lélektannak jobb hin­án legalább rövid vázlatát találja. Azonban a kér­dés legáltalánosabb vonalait itt is meghúzhatjuk. Az ember két világból származik, a szellem és az anyag világából, de kettősségében mégis a legteljesebb egység nyilvánul s ezt az egységet, mely az egyént vagy ént teszi, a­ szellemi ere­detű lélek biztosítja. Ezért az ember nem test és nem szel­lem, hanem lélek s testét a testi, szellemét a szellemi világ­gal való érintkezésre használja. A szellemnek ugyanolyan szervei vannak ennek az érintkezésnek megvalósítására, mint a testnek, test és szellem között tehát párhuzam van. A lélek középpont­ja a szív, az ítélet és akarás helye, az én­nek a szerve. A szívnek két segédszerve, eszköze van: az értelem és a kedély, előbbi a gondolkodó, utóbbi az akaró, törekvő élet szolgálatában. Kedély alatt tehát felü­letesebb, érzelmi, hangulati s mélyebb, törekvő, indulati tevékenységeket egyaránt értünk. A két szerv közös mun­kája: a phronéma (~törekvés + gondolkodás).**) *) Megrendelhető 45 fillér előzetes beküldésével szerző címén: Albertfalva, Jókai­ út 49. **) A görög szavak átírásánál három módot követek: 1) a­­közhasználatba átmenteket magyarosan írom; 2) a tudományos műkifejezéseket az Akadémia ajánlása szerint; 3) ahol az ere­deti szövegből idézek, a hosszú hangzókat és az üpszilont jelzem. 5

Next