Halász Elemér: A kor eszméje és a nemzeti egység Kossuth Lajos idejében és most (Budapest, 1934)

„Minden kornak megvan saját eszméje, mely egy világ­résznek életszükségletéből önként fejlődvén, oly vlágerővel hat, hogy nincs nemzet, mely attól elkülönözni képes legyen.” Kossuth Lajos írta e sorokat a Pesti Hírlap 1841. ja­nuár 12.-i számának „Örökváltság” című cikkében. Mi volt az az eszme, mely abban a korban hazánkban világerővel hatott? Az emberek egyenlőségének eszméje. A jobbágyság fölszaba­dítása, a törvény előtt egyenlőség és a közteherviselés. Olvasva Kossuth magas szárnyalásai sorait, önként elő­tódul a kérdés, hogy mi a jelen korszaknak az uralkodó esz­méje, mely olyan világerővel bírhat, hogy egy nemzet sem ké­pes magát hatása alól elvonni ? Ezzel a kérdéssel foglalkoznunk kell, ha a nemzetünk jövőjére gondolunk, mert akkor haladha­tunk a helyes úton, ha a jelenkor vezéreszméjének megvalósí­tása felé megyünk. Ha azonban feltételezzük azt, hogy van a jelenkor történetében is olyan vezérmotívum, melyet szemmel kell tartanunk, akkor nem végzünk bizonyára felesleges mun­kát, ha elsősorban azzal az eszmével foglalkozunk, melynek tárgyalása Kossuth Lajost előlidézett megállapítására késztette Foglalkozzunk tehát az egyenlőség kérdésével egészen röviden, mert lehetséges, hogy ezen eszmének megvalósulása olyan ta­nulságokat foglal magában, melyek a jelen időben, egy új vi­lágeszme vajúdásának korszakában is üdvösen alkalmazhatók. Historia est magister mundi. Az egyenlőség létrejöttének legelső feltétele a jobbágy­ság intézményének megszüntetése volt. A jobbágyság átmeneti állapot volt a rabszolga és sza­badember között, mely különböző politikai és gazdasági beha­tások, de különösen a keresztény vallás befolyása alatt a kö­zépkorban a rabszolgaságból lassanként alakult ki Európában és országonként csekély eltéréssel szabályozódott. Amikor őseink elfoglalták hazánkat nem irtották ki az itt talált népe­ket és nem kergették azokat ki az országból, hanem uralmuk alá hajtván őket, közülük azokat, akik nem harcoltak a honfog­lalók ellen az ország szabad lakosainak meghagyták, azokat ellenben, akik fegyverrel szembeszálltak velük az elfoglalt te­ .

Next