Az Aero, 1921 (8. évfolyam, 1-12. szám)
1921-08-15 / 1. szám
VIII. évfolyam. Budapest, 1921 augusztus 15-én. 1. szám. A repüléssel és léghajózással foglalkozó folyóirat Előfizetési ára egész évre 120 korona Félévre.^ ......._ ....... 60 « Egyes szám ára . 6 « Megjelenik minden hó 15-én és 30-án Szerkesztőség : Budapest, 1. ker., Retek utca 46. szám Telefon : 114 70. Kiadóhivatal : * Budapest, IV. ker., Egyetem utca 4. sz. Telefon: 72 42. Postatakarékpénztári csekkszámla : 40998 Szerkeszti és kiadja: Dr. Massány Ernő. Főmunkatárs : Fejes Jenő gépészmérnök AZ Aero A Magyar Aero-Szövetség hivatalos lapja MEMENTO! A békeszerződést ratifikálták és Párizsban július 26-án az erről szóló jegyzőkönyvet letétbe helyezték. A feltételek szerint Magyarország haderejének többé semminemű katonai repülőszervezete nem lehet, hazánknak kormányozható léghajó birtokában nem maradhat. A békeszerződés érvénybe lépett s ettől a naptól számítva hat hónapon át hazánk egész megmaradt csonka területére még polgári repülőgépek és azok részeinek előállítása vagy behozatala, nemkülönben repülőgépmotorok vagy azok részeinek előállítása és behozatala is tilos. Gyászos csend borult tehát aviatikánkra ! Nagyszerűen megizmosodott s a külföldiekkel sikerrel versenyző repülőgép- és aeromotorgyáraink megállottak, illetve más békebeli cikkek gyártására tértek át, képzett szakmunkásaink keze ernyedten lehanyatlott és száz meg száz pilótánk szárnyaszegett madárként vet bús pillantást az elárvult magyar egekre. Tatárdúlás, török rabság, osztrák járom után ezt is kiheverjük ! Letiporhatnak bennünket, de meg nem ölhetnek, mert bár mindenünkből kifoszthattak, kulturális fensőbbségünket soha el nem vehették. Nemzetünknek ez az erkölcsi tőkéje adott mindenkor erőt arra, hogy ezeréves történelmünk leggyászosabb napjainak is előbb-utóbb, de mindig véget vessünk s hivatásunkat Európa szívében múltunkhoz méltóan betöltsük. Csüggedésre tehát okunk nincsen. Ha türelemmel és kitartással álljuk meg helyünket s ha mindenki lelkiismeretesen teljesíti a reá rótt vagy önként vállalt feladatot, akkor nincsenek elérhetetlennek látszó ideálok, megvalósíthatatlannak tűnő álmok. A Magyar Aéro-Szövetségnek sem szabad most megállania tíz év óta követett útján, sőt az eddiginél fokozottabb erővel kell hozzáfognia a jövő újra való megalapozásához. A hathónapos tilalmi idő hamar lepereg s akkorra sok olyan dolgot kell megteremtenünk, aminek eddig hijjával voltunk, de amelyeknek halogatása végzetes lehet, mert akkor, ha ismét a gyakorlat terére léphetünk, az elméletiekkel már aligha foglalkozhatunk. Hazai nézvirodalmunk életrehívása, a légi forgalmi törvények megkonstruálása, a légi forgalmi útvonalak szervezése, bekapcsolódás a lehető legrövidebb idő alatt a nemzetközi légi forgalomba, egy új, a légjárást s annak fontosságát megértő nemzedék nevelése, a réginek a közömbösségből való felrázása, szerkesztőink és feltalálóink foglalkoztatása, mindmegannyi oly kérdés, amely mindnyájunkat munkára késztet. Ezek országos fontosságú feladatok, amelyek megoldása egy pillanatig sem várathat magára, sem pedig az entente-bizottságok távozásáig, mert hiszen ezeket az előkészítő munkákat nekünk senki el nem tilthatja. A kormány is lépjen végre-valahára a cselekvés terére s ne várjon mindent a társadalomtól. Szövetségünk tagjainak szinte erkölcsi kötelessége, hogy ebből a nemzetalkotó munkából a maga részét vállalja, ami viszont csak úgy