Az Aero, 1922 (9. évfolyam, 1-24. szám)

1922-07-30 / 14. szám

144 A­E­R­O 14. sz. A repülési tilalom feloldása. Irta: dr. MASSÁNY ERNŐ Még június első napjaiban kapta meg a magyar kormány a nagykövetek tanácsától azt a jegyzéket, amelyben megjelöli azokat a feltételeket, amelyek­nek elfogadása esetén hazánkat a repülési tilalom alól feloldja. Ugyanebben a jegyzékben arról is érte­sítenek bennünket, hogy a szövetséges hatalmak Magyarország aviatikája felett felügyeletet fognak gyakorolni. A budapesti katonai ellenőrzőbizottság időelőtti közlése révén a jegyzékről egyik hazai délutáni lap tudomást szerzett s miután a magyar kormánytól a jegyzékre, illetve ennek elintézési módjára vonat­kozólag nyilatkozatot még nem kaphatott, csupán a budapesti katonai ellenőrző bizottság bizonyos tekintetben befolyásolt, egyoldalú és tendenciózus véleményére támaszkodva úgy tüntette fel a dol­got, mintha nem is az entente hibájából, hanem a magyar kormány mulasztása folytán nem kezdődhet­nék meg nálunk azonnal a repülés. Azt, hogy a kormány miért nem nyilatkozott, nem kutatta. Pe­dig kár, mert így csak felesleges izgalmat okozott. Ugyanis a dolog úgy áll, hogy a nekünk küldött feltételek, bár majdnem szóról szóra azonosak a né­metekre kényszerítettekkel, ennek dacára mégis rosszabbak. Már most a kormány az előtt a két lehetőség előtt állott, hogy 1. vagy elfogadja, de akkor a németeknél is rosszabbul járunk, viszont azonnal hozzáfog­hatunk a repülőgépgyártáshoz és a repülés­hez; 2. vagy nem fogadja el, hanem további eny­hítéseket igyekszik diplomáciai úton kiesz­közölni s kiteszi az országot annak, hogy esetleg visszautasításban részesül s így né­hány heti vagy havi hiú remény árán sem kapunk kedvezményeket. Azt, hogy melyik lett volna a helyesebb, az ere­deti jegyzékváltás ismerete nélkül eldönteni nem vagyunk jogosultak. Tény azonban az, hogy efelett vitatkozni ok elegendő volna. Mint említettük, a nekünk küldött feltételek azo­nosak azokkal, amelyeket az entente "a londoni ulti­mátum alapján kényszerített Németországra. A nagy­követek tanácsa azonban elfeledte, hogy Németor­szággal szemben a szigorú rendszabályok életbelép­tetésére a német általános jóvátétel körül előfordult nehézségek adtak okot. Németország ennek követ­keztében fenntartás nélkül volt kénytelen elfogadni a feltételeket, de viszont ellensúlyozásul az általános jóvátétel körül kapott bizonyos engedményeket. Mivel egyrészt Magyarországnak a német jóváté­teli kérdésekhez semmi köze, másrészt pedig a ne­künk küldött szigorú feltételekkel kapcsolatban a mi ú. n. általános jóvátételi ügyeinkben semmi ezzel kapcsolatban álló engedményt sem kaptunk, egye­nesen érthetetlen, miért akarnak reánk végeredmény­ben mégis csak súlyosabb feltételeket erőszakolni. Tulajdonképpen nekünk mindennemű feltétel el­len a legenergikusabban kellene tiltakoznunk, mert a békeszerződésnek a légi közlekedésre vonatkozó pontjai egyáltalában semmiféle hasonló korlátozá­sokat nem foglalnak magukban. Az ú. n. békeszer­ződés csupán azt mondja, hogy mi nem tarthatunk repülőcsapatokat és nem építhetünk katonai gépe­ket, de a kereskedelmi repülés korlátozásával egy árva szó sem foglalkozik. Ha tehát tőlünk megkö­vetelik az ú. n. békeszerződés hajszálpontosságnyi betartását, úgy teljes joggal ragaszkodhatunk mi is szerződésadta jogainkhoz s tiltakozhatunk a magyar állam szuverenitásának flagráns megsértése ellen. Az a tény t. i., hogy aviatikánkat állandóan el­lenőriztetni akarják s hogy a nyakunkra ültetnek egy légügyi attachát, a belügyekbe való önkényes beavatkozásnak egyik legközönségesebb és legdur­vább iskolapéldája. Az ilyen intézkedés már csak a lelkiismeret szülte rettegés és félelem következmé­nyeinek tekinthető. A feltételek egyes pontjait Janner Ernő légi forgalmi főfelügyelő lapunk 1. é. számában (1922. 4. I.) a német tilalom megszüntetésével kap­csolatban részletesen ismertette. Ismétlésekre tehát nem bocsátkozunk. Aki azonban a feltételeket figyelemmel tanulmányozza, okvetlenül észreveszi, hogy nemcsak a magyar katonai aviatikát akarják gyökerében elfojtani, hanem kereskedelmi légi for­galmunkat is. Azt, hogy mit veszítünk, mit nem ér­hetünk el s hogy mire volna szükségünk, megtud­hatjuk, ha elolvassuk lapunk 1922. évf. 2. sz.-nak i-ső és ii. sz.-nak i-ső cikkeit. Ehelyütt és most csak az ú. n. békefeltételek két igen érdekes pontját kívánom emlékezetünkbe felidézni. Az egyik, a 261-ik cikk ezt mondja: « A Szövetséges és Társult Hatalmak kötelé­kébe tartozó és bármely idegen országba haladó légi járművek jogosultak Magyarország terüle­tén leszállás nélkül átrepülni, feltéve, hogy be­tartják azokat a szabályokat, amelyeket Magyar­­­ország esetleg megállapít és amelyek egyaránt alkalmazást nyernek mind Magyarország, mind a Szövetséges és Társult Országok légi jármű­veire. » A másik, a 263-ik cikk szerint pedig : «A jelen rendelkezések sérelme nélkül a 260., 261. és 262. cikkekben meghatározandó repülési, átrepülési és leszállási jog korlátozva lehet olyan

Next