Auto és Motorujság, 1924 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1924-01-01 / 1-2. szám

12. OLDAL ♦ 1-2. SZÁM 1924 JANUÁR 1-1- ből olyan vizsgákká váltak, melyeknek a mai fejlő­désre vonatkozó értékét alig lehet fölbecsülni. Ama első versenyeknél, amikor még az elektromobil, a gőz-, gáz- és légnyomású motorerővel hajtott automobilok, tehát a legkülönfélébb rendszerek, küzdöttek a győ­zelem módjáért, nyilvánvalóvá lett, hogy az igazi eredmény, a teljes fejlődés, a benzinmotor számára van föntartva. A mérnökök és technikusok figyelme mindinkább a­ rendkívüli erőkifejtésre képes, sok­­lóerejű benzinmotorra összpontosult. A mozgatási alapelv, az erőátvitel, a motorelrendezés tekintetében lassanként szilárdabb­­formák alakultak ki és így egyengetve volt az út az automobilkészítésben talált irányelv továbbfejlesztéséhez. A német kocsimárkák­­nak majdnem minden nemzetközi versenyen aratott fényes győzelmei beszédes tanúságot tesznek a német automobilipar hatalmas föllendüléséről és kiválósá­gáról. Az automobil fejlődésére különösen kedvező ha­tással volt a pneumatik fölfedezése. A szakemberek nagyon hamar rájöttek, hogy az első kocsiknál alkal­mazott vasabroncsolás károsan befolyásolja annak konstruktív kifejlődését. A pneumatikát speciális sa­játságai egyenesen predesztinálták az abroncsolásra. Kezdetben azonban hibás alapból indultak ki, ameny­­nyiben a már használatban lévő kerékpárabroncs elvét egyszerűen átvitték a gépkocsiabroncsolásra. Az első abroncsoknál tehát csak megnagyobbított ke­­­rékpárabroncsok szerepeltek. Ezen abroncsok alkal­mazása azonban egyik hibából a másikba vezetett, úgy hogy kénytelenek voltak a gépkocsinak megfelelő új abroncsokat kipróbálni. A kocsi gyorsaságával együtt nőtt a csúszás veszedelme is. Ezen is segíteni kellett és egy olyan profilh­ozást föltalálni, mely a kocsi csúszását vagy kisiklását meggátolja. Elsősor­ban a fölbukkanó acélszöges abroncs volt az, mely a csúszás vagy kisiklás ellen kellő biztonságot ígért. Azonban az acélszöges abroncsnak rövideb­b élettar­tama és magasabb ára nemsokára előnyösebbnek tüntette föl a gumiszöges abroncsok előállítását. Ma, amikor könnyen hajlandók vagyunk megmosolyogni a gépkocsiépítés kezdetét és a jelenlegi szempontunk­ból gyakran groteszk kifejezési formáit, ma gumi­iparunk kiváló minőségű abroncsokat gyárt, amelyek­nek gumifelülete a lehető legkedvezőbbet nyújtja tar­tósság és csúszásellenesség tekintetében. Ha a ver­senyrendezések egyrészt fölbecsülhetetlen értéket je­lentettek az előnyösebb automobilkonstrukció szem­pontjából, úgy másrészt a legjobb vizsgát jelentették a pneumatik számára. A versenypályán szerzett ta­pasztalatok egyrészt az abroncsipar fejlődésére voltak kedvező hatással, másrészt a pneumatikipar fejlettebb foka kedvező befolyással volt az automobil fejlődé­sére. Föntartás nélkül állíthatjuk, hogy mindkét ipar nemcsak egymás mellett, hanem egymás által is töké­letesedett. Aki a háború utáni évek automobilstatisztikáját figyelemmel kísérte, az bámulattal tapasztalhatta az automobilipar roppant fejlődését. Ebből a szempont­ból tekintve, a modern közlekedési élet egyrészt mennyiségi, másrészt minőségi kérdés. Különösen a német automobilipar jelenleg ama nem könnyen megoldható feladat elé van állítva, hogy egy olyan járművet alkosson, mely minőségileg fölveheti a küz­delmet az­ erős külföldi versennyel és amelynek elő­állítási költségei a legszélesebb körű szériakivitelt teszik lehetővé. Amint a dolgok ma állanak, ahhoz nem elég csupán a technikai tudás. Ehhez szükséges a fináncpolitikusok kitartása kereskedelmi téren, ügyes, céltudatos vevőszerzés amerikai mintára, az összes szkeptikus körök érdeklődésének a fölkeltése és a takarékossági elvnek legpontosabb követése az automobil kiállítása tekintetében, valamint a legna­­gyobbfokú teljesítőképesség elérése. Ezek azok a té­nyezők, melyeket szem előtt kell tartani, ha az auto­mobil jövőjét mint népautóét biztosítani kívánjuk. GRMF & STIFT luxus- és teherautomobilokat szállít azonnal HIRSCH HUGÓ a Wiener Au­tomobil­f­ab­ri­k A.-G. vorm. GEA­P & STIFT wieni gyár vezér képviselője Budapest, VI. Jókai-tér 3 Ugyanott Peters­, At­­­c­he II n-p­n­e­u­m­a­t­i­kok állandóan raktáron Vegye meg az AUTOMOBILISTÁK ZSEBKÖNYVÉT 4000 koronáért

Next