Auto és Motorujság, 1924 (3. évfolyam, 1-24. szám)
1924-01-01 / 1-2. szám
12. OLDAL ♦ 1-2. SZÁM 1924 JANUÁR 1-1- ből olyan vizsgákká váltak, melyeknek a mai fejlődésre vonatkozó értékét alig lehet fölbecsülni. Ama első versenyeknél, amikor még az elektromobil, a gőz-, gáz- és légnyomású motorerővel hajtott automobilok, tehát a legkülönfélébb rendszerek, küzdöttek a győzelem módjáért, nyilvánvalóvá lett, hogy az igazi eredmény, a teljes fejlődés, a benzinmotor számára van föntartva. A mérnökök és technikusok figyelme mindinkább a rendkívüli erőkifejtésre képes, soklóerejű benzinmotorra összpontosult. A mozgatási alapelv, az erőátvitel, a motorelrendezés tekintetében lassanként szilárdabbformák alakultak ki és így egyengetve volt az út az automobilkészítésben talált irányelv továbbfejlesztéséhez. A német kocsimárkáknak majdnem minden nemzetközi versenyen aratott fényes győzelmei beszédes tanúságot tesznek a német automobilipar hatalmas föllendüléséről és kiválóságáról. Az automobil fejlődésére különösen kedvező hatással volt a pneumatik fölfedezése. A szakemberek nagyon hamar rájöttek, hogy az első kocsiknál alkalmazott vasabroncsolás károsan befolyásolja annak konstruktív kifejlődését. A pneumatikát speciális sajátságai egyenesen predesztinálták az abroncsolásra. Kezdetben azonban hibás alapból indultak ki, amenynyiben a már használatban lévő kerékpárabroncs elvét egyszerűen átvitték a gépkocsiabroncsolásra. Az első abroncsoknál tehát csak megnagyobbított kerékpárabroncsok szerepeltek. Ezen abroncsok alkalmazása azonban egyik hibából a másikba vezetett, úgy hogy kénytelenek voltak a gépkocsinak megfelelő új abroncsokat kipróbálni. A kocsi gyorsaságával együtt nőtt a csúszás veszedelme is. Ezen is segíteni kellett és egy olyan profilhozást föltalálni, mely a kocsi csúszását vagy kisiklását meggátolja. Elsősorban a fölbukkanó acélszöges abroncs volt az, mely a csúszás vagy kisiklás ellen kellő biztonságot ígért. Azonban az acélszöges abroncsnak rövidebb élettartama és magasabb ára nemsokára előnyösebbnek tüntette föl a gumiszöges abroncsok előállítását. Ma, amikor könnyen hajlandók vagyunk megmosolyogni a gépkocsiépítés kezdetét és a jelenlegi szempontunkból gyakran groteszk kifejezési formáit, ma gumiiparunk kiváló minőségű abroncsokat gyárt, amelyeknek gumifelülete a lehető legkedvezőbbet nyújtja tartósság és csúszásellenesség tekintetében. Ha a versenyrendezések egyrészt fölbecsülhetetlen értéket jelentettek az előnyösebb automobilkonstrukció szempontjából, úgy másrészt a legjobb vizsgát jelentették a pneumatik számára. A versenypályán szerzett tapasztalatok egyrészt az abroncsipar fejlődésére voltak kedvező hatással, másrészt a pneumatikipar fejlettebb foka kedvező befolyással volt az automobil fejlődésére. Föntartás nélkül állíthatjuk, hogy mindkét ipar nemcsak egymás mellett, hanem egymás által is tökéletesedett. Aki a háború utáni évek automobilstatisztikáját figyelemmel kísérte, az bámulattal tapasztalhatta az automobilipar roppant fejlődését. Ebből a szempontból tekintve, a modern közlekedési élet egyrészt mennyiségi, másrészt minőségi kérdés. Különösen a német automobilipar jelenleg ama nem könnyen megoldható feladat elé van állítva, hogy egy olyan járművet alkosson, mely minőségileg fölveheti a küzdelmet az erős külföldi versennyel és amelynek előállítási költségei a legszélesebb körű szériakivitelt teszik lehetővé. Amint a dolgok ma állanak, ahhoz nem elég csupán a technikai tudás. Ehhez szükséges a fináncpolitikusok kitartása kereskedelmi téren, ügyes, céltudatos vevőszerzés amerikai mintára, az összes szkeptikus körök érdeklődésének a fölkeltése és a takarékossági elvnek legpontosabb követése az automobil kiállítása tekintetében, valamint a legnagyobbfokú teljesítőképesség elérése. Ezek azok a tényezők, melyeket szem előtt kell tartani, ha az automobil jövőjét mint népautóét biztosítani kívánjuk. GRMF & STIFT luxus- és teherautomobilokat szállít azonnal HIRSCH HUGÓ a Wiener Automobilfabrik A.-G. vorm. GEAP & STIFT wieni gyár vezér képviselője Budapest, VI. Jókai-tér 3 Ugyanott Peters, Atche II n-pneumatikok állandóan raktáron Vegye meg az AUTOMOBILISTÁK ZSEBKÖNYVÉT 4000 koronáért