Auto és Motorujság, 1924 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1924-01-01 / 1-2. szám

1924 JANUÁR 1-15 AjQlÖBfflggafft 1-2. SZÁM * 13. OLDAL Mikor szokott a motorkerékpár üzemközben földülni? (A—o) Egy modern, tőkéjés­es motorkerékpár üzem­­közben teljesen biztos és stabil. Ennek ellenére gyak­ran megtörténik az, hogy utasa földől vele menet­közben. Legfőbb oka ennek az a félelem, mely a ke­rékpárost útközben állandóan gyötri, hogy föl fog dőlni gépével; e félelem különösen télen erős, amikor is a gép könnyen siklásba jöhet és elcsúszhatik. A kerékpáros idegessége tehát mindenesetre elősegíti a földőlést; feszült idegek, merev, ügyetlen kar- és láb­mozdulatok gyarapítják a veszély esélyeit. A leg­jobb motorkerékpár is labilisnek fog mutatkozni, ha egy oly kerékpáros vezeti, aki biztosan számít arra, hogy nedves helyen gépe ki fog siklani alóla. Más­szóval: bizalommal kell lennünk gépünk iránt és ak­kor semmi baj sem fog történni. Mindenekelőtt tudnunk kell a következőket: Egy forgó kerék forgási síkjában igyekszik maradni s tendenciája az e síkban való egyenesirányu tova­­haladásra irányul. Ez a tendencia sokkal nagyobb, mintsem gondolná az ember és igen nagy külső erők szükségesek ahhoz, hogy azt befolyásolhassák. Ha azonban ez a kerék csúszik az után, ha pl. a féket igen erősen működtetjük, akkor e tendencia igen le­csökken, minek következtében a földülést elősegítő külső erők jobban érvényre tudnak jutni. Azaz: az oldalerőkkel szemben a kerekek ellenállóképessége lecsökken. Ha tehát a kerék és az úttest között csú­szás lép föl, a földőlés igen könnyen bekövetkezhetik. Nem következik azonban ebből az, hogy ilyenkor föl­tétlenül föl kell dőlni a kerékpárosnak, mert kerék­­csúszás is sokféle lehet; ez függ az abroncs minősé­gétől és az úttest állapotától. Ha az út tisztátalan, piszkos, akkor vigyázni kell, mert könnyen baj tör­ténhetik. Azokkal, akik még újoncok a motorkerékpározás­ban, természetesen gyakran fog ez az eset megtör­ténni. Két dolgot kell az újoncoknak különösen figye­lemmel kísérniük: a kerekekre ható oldalirányú erő­ket és a pneumatik és az úttest közt fellépő csúszást. E két hatás erősen gyengíti a kerékpár ama tenden­ciáját, hogy útját a kerekek forgási síkjának irá­nyába folytassa. Ha lehetséges volna tökéletesen sima pályán teljesen egyenes irányban haladni, ez erők igen kicsinyek volnának. A gyakorlatban ter­mészetesen ez nem vihető ki, mert a kerékpárosnak az egyensúly fentartása végett görbéket kell leírnia, melyek azonban oly nagy sugárral bírnak, hogy ez erők alig juthatnak érvényességre; ez esetben tehát eme oldalerők teljesen jelentéktelenek, olyannyira, hogy még erős fékezés esetén is alig képesek zavaró hatást kifejteni. Mindeddig — természetesen — gya­korlott vezetőt és jól kiegyensúlyozott gépet föltéte­leztünk. Azon esetben, ha egy gyakorlatlan, ideges vezető ü­l egy rosszul kiegyensúlyozott motorkerék­páron, a görbületek sugara kisebb lesz, az oldalirányú erők megnövekednek és a földülés esélye megna­­gyobbszik. Az oldalirányú erők a talajviszonyok miatt télen természetesen sokkal erősebben hatnak, mint más­kor. Ilyenkor is a legfőbb szabály, hogy lehetőleg igyekszünk tempónkat megtartani. Ha a keret nem fekszik pontosan hosszirányban, akkor ez a törekvés hiábavaló és a gép kissugarú görbületeket fog leírni. Tekintetbe kell vennünk azonkívül a lejtős utakat és a kanyarulatokat is, ahol ez erők rendkívüli mér­tékben lépnek föl. Kanyarulatoknál az oldalirányú hatás a sebesség négyzetével egyenesen, a görbület sugarával pedig fordítva, arányosan növekszik. Egy 50 km/h­ sebességű utazásnál ez a hatás négyszer akkora, mint félannyi sebességnél, ha a görbület su­gara a felével kisebb, a hatás megkétszereződik. Ilyen helyeken tehát nagyon kell vigyáznunk. LIPÓTVÁROSI GARAGE SZÁNTÓ TESTVÉREK Személy- és tehergépkocsi­­fuvarozás. Modern javitó­­■f műhely. Minden igényeknek megfelelő garage és javítóm­űhely a nyugati pályaudvarnál: V, Váci­ utca 26. szám és V. Storall­ utca 4. szám. Telefon: 67-57 Vegye meg az AUTOMOBILISTÁK ZSEBKÖNYVÉT 4000 koronáért

Next