Auto és Motorujság, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)
1925-01-01 / 1-2. szám
8. OLDAL * 1-2. SZÁM 1925 JANUÁR 1-15 .( Automobiltechnika és automobilsport. (Befejező közlemény.) A hatásos jó melegelvonóképességnek különösen a modern magasfordulatszámú motoroknál van nagy fontossága, mert a gyors egymásutánban következő robbanások fejlesztette hő által könnyen előálló öngyújtások bekövetkezését megszünteti. Az alumíniumnak az automobiltechnikában való alkalmazási lehetőségei azonban ezzel még nem merültek ki. Nagy jelentősége van ugyanis az alumíniumnak könnyű karosszériák előállítására is, ami automobil építészeti szempontból nagyon fontos, mert a holt súly csökkentéséhez járul hozzá. Azonkívül az aluminiumkarosszéria független az időjárás befolyásától és tömeggyártásra is alkalmasabb; lakkozása, bevonása fölösleges; festése, minden színárnyalatban, galvanikus úton történhetik. Ha a motort a nagyobb erőkifejtésnek megfelelően konstruáljuk, nem szabad elfelejtenünk, hogy nagyobb teljesítmény fokozottabb sebességet és a szelepkeresztmetszetek megnövekedését, illetve szaporítását követeli meg. Ezt a szerkezeti jellemvonást ma főleg versenygépeken találhatjuk. Figyelembe kell vennünk, hogy egy percenként 4000 fordulattal dolgozó motor szelepeinek nyitási és zárási ideje a másodperc törtrészét teszi ki s hogy e rövid idő alatt a gázáramlásnak mégis lehető tökéletesnek kell lennie. A szelepvezérlést tehát úgy kell megszerkesztenünk, hogy a szelepek ezt a gyorsaságot kifejthessék. Ezt sokféle módon igyekeznek elérni, mert, mint ismeretes, a szelepelrendezés, és ami ezzel összefügg, a hengerfej szerkezete és a kompressziótér alakja is különböző lehet. Bár a legtöbb automobilgyár újabban a felső szelepvezérlésre tért át, tehát függőszelepeket alkalmaz, mégis sok híve van még az alulvezényelt állószelepeknek. A hengerfejnek pedig a szelepelrendezéshez kell alkalmazkodnia. Függőszelepeknél a kompressziótér mindenütt egyöntetűen lehet kiképezve, míg állószelepek aszimmetrikus robbanóteret igényelnek. Mindkét szelepelrendezésnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, sokan azonban inkább a függőszelepeknek adnak előnyt. A legtöbb automobilgyár ma többé-kevésbé igen nagy teljesítményű motorokat igyekszik gyártani. Ennek föltétele azonban az, hogy a fölül ágyazott szelepek ne alulról vezényeltessenek, hosszú rudak segítségével, mint eddig, hanem, hogy a bütyöktengelyt is fönt ágyazzák éspedig úgy, hogy a bütyök minden összekötőeszköz kizárásával, közvetlenül hasson a szeleptányérra. Ez elsősorban a mozgó alkatrészek csökkentése, másodszor pedig a gép gyártási egyszerűsítése, végül a szelepek mozgási tétlenségének csökkentése céljából szükséges. A helytelen függőszelepelrendezés a függőszelepek előnyeit többé-kevésbé illuzórikussá teszi s ezért a gondos szerkesztés, pontos beágyazás a motorépítés egyik fő követelménye. Fontos újítás az automobiltechnikában a kompresszor alkalmazása, ugyancsak az automobilsport tanulságai alapján. Ezt a vívmányt a legtöbb vezető márka, sajnos, többé-kevésbé figyelmen kí lüi émé inti AUTOMOBILJA .....im ■min | im'PHwygni111 i ■ mii i i; BUDAPEST VI. LISZT FERENC TÉR 4. SZ. TELEFON: 105-08 CONTINENTAL CORDONEY AUTÓ- ÉS KAROSSZÉRIAFÖLSZERELÉSEK kül hagyja. Pedig a kompresszor fontossága igen nagy olyankor, ha a kocsitól hirtelen nagy teljesítőfényfokozást követelünk. A legtöbb kompresszoros gép úgy van megszerkesztve, hogy a kompreszszor csak az accelerátor teljes lenyomásával kapcsolódik a forgattyútengelybe, amikor is a karburátor rendes nyílásai elzáratnak s a porlasztó a kompresszorral kapcsolódik. Ekkor a teljesítmény hirtelen fölszökik, mert a töltés a kompresszor bekapcsolásával megnövekedett fordulatszám ellenére is, tökéletesebb. Az a körülmény, hogy a kocsi kompresszor nélkül is futhat, igen jelentős, már azért is, mert ezáltal a motor elaszticitása növekszik, ami bizonyos esetekben, pl. rövidebb, erős emelkedéseken, a sebességváltást fölöslegessé teszi. Magától értetődőleg, hogy — amit már többször hangsúlyoztunk — a motor és az áttétel minden egyes alkatrészének a fokozott teljesítménynek megfelelően kell megszerkesztve lennie. Nem lehet egy normális, 1200—1600 fordulatú motorhoz minden további nélkül kompresszort kapcsolni, mert akkor a gép rövid időn belül tönkremegy. Közönséges, szürkeöntvényből való hengerek semmiesetre sem állják ki a percenkénti 4000—6000 fordulatot; erre csak a legjobb minőségű acélhengerek képesek. Ezeket a tapasztalatokat az automobilsporttól nyerte az automobiltechnika s ez fejlődésének nem csekély előnyére volt. A haladó automobiltechnika viszont az autósportot fejleszti s a kettő egymásrahatása üdvös mértékben viszi előre az egyetemes automobilizmus ügyét.