Auto és Motorujság, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1925-01-01 / 1-2. szám

8. OLDAL * 1-2. SZÁM 1925 JANUÁR 1-15 .( Automobiltechnika és automobilsport. (Befejező közlemény.) A hatásos jó melegelvonóképességnek különösen a modern magasfordulatszámú motoroknál van nagy fontossága, mert a gyors egymásutánban kö­vetkező robbanások fejlesztette hő által könnyen előálló öngyújtások bekövetkezését megszünteti. Az alumíniumnak az automobiltechnikában való alkalmazási lehetőségei azonban ezzel még nem merültek ki. Nagy jelentősége van ugyanis az alumíniumnak könnyű karosszériák előállítására is, ami automobil építészeti szempontból nagyon fontos, mert a holt súly csökkentéséhez járul hozzá. Azonkívül az alum­in­i­umkarosszéri­a független az időjárás befolyásától és tömeggyártásra is alkal­masabb; lakkozása, bevonása fölösleges; festése, minden színárnyalatban, galvanikus úton történ­hetik. Ha a motort a nagyobb erőkifejtésnek meg­felelően konstruáljuk, nem szabad elfelejtenünk, hogy nagyobb teljesítmény fokozottabb sebességet és a szelepkeresztmetszetek megnövekedését, illetve szaporítását követeli meg. Ezt a szerkezeti jellem­vonást ma főleg verseny­gépeken találhatjuk. Fi­gyelembe kell vennünk, hogy egy percenként 4000 fordulattal dolgozó motor szelepeinek nyitási és zárási ideje a másodperc törtrészét teszi ki s hogy e rövid idő alatt a gázáramlásnak mégis lehető tö­kéletesnek kell lennie. A szelepvezérlést tehát úgy kell megszerkesztenünk, hogy a szelepek ezt a gyorsaságot kifejthessék. Ezt sokféle módon igye­keznek elérni, mert, mint ismeretes, a szelepelren­dezés, és ami ezzel összefügg, a hengerfej szerke­zete és a kompressziótér alakja is különböző lehet. Bár a legtöbb automobilgyár újabban a felső sze­lepvezérlésre tért át, tehát függőszelepeket alkal­maz, mégis sok híve van még az alulvezényelt álló­szelepeknek. A hengerfejnek pedig a szelepelren­dezéshez kell alkalmazkodnia. Függőszelepeknél a kompressziótér mindenütt egyöntetűen lehet kiké­pezve, míg állószelepek aszimmetrikus robbanó­teret igényelnek. Mindkét szelepelrendezésnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, sokan azonban inkább a függőszelepeknek adnak előnyt. A legtöbb automobilgyár ma többé-kevésbé igen nagy teljesítményű motorokat igyekszik gyártani. Ennek föltétele azonban az, hogy a fölül ágyazott szelepek ne alulról vezényeltessenek, hosszú rudak segítségével, mint eddig, hanem, hogy a bütyök­tengelyt is fönt ágyazzák éspedig úgy, hogy a bü­työk minden összekötőeszköz kizárásával, közvet­lenül hasson a szeleptányérra. Ez elsősorban a mozgó alkatrészek csökkentése, másodszor pedig a gép gyártási egyszerűsítése, végül a szele­pek mozgási tétlenségének csökkentése céljá­ból szükséges. A helytelen függőszelepelrendezés a függőszelepek előnyeit többé-kevésbé illuzórikussá teszi s ezért a gondos szerkesztés, pontos beágya­zás a motorépítés egyik fő követelménye. Fontos újítás az automobiltechnikában a kom­presszor alkalmazása, ugyancsak az automobil­­sport tanulságai alapján. Ezt a vívmányt a legtöbb vezető márka, sajnos, többé-kevésbé figyelmen kí­­ ­lü­i émé inti AUTOMOBILJA .....im ■min | im'PHwygni111 i ■ mii i i; BUDAPEST VI. LISZT FERENC­ TÉR 4. SZ. TELEFON: 105-08 CONTINENTAL CORD­ONEY AUTÓ- ÉS KAROSSZÉRIA­FÖLSZERELÉSEK­ kül hagyja. Pedig a kompresszor fontossága igen nagy olyankor, ha a kocsitól hirtelen nagy teljesít­őfén­yfokozást követelünk. A legtöbb kompresszo­ros gép úgy van megszerkesztve, hogy a kompresz­­szor csak az accelerátor teljes lenyomásával kap­csolódik a forgattyútengelybe, amikor is a karbu­rátor rendes nyílásai elzáratnak s a porlasztó a kompresszorral kapcsolódik. Ekkor a teljesítmény hirtelen fölszökik, mert a töltés a kompresszor be­kapcsolásával megnövekedett fordulatszám ellenére is, tökéletesebb. Az a körülmény, hogy a kocsi kompresszor nélkül is futhat, igen jelentős, már azért is, mert ezáltal a motor elaszticitása növek­szik, ami bizonyos esetekben, pl. rövidebb, erős emelkedéseken, a sebességváltást fölöslegessé teszi. Magától értetődőleg, hogy — amit már több­ször hangsúlyoztunk — a motor és az áttétel min­den egyes alkatrészének a fokozott teljesítmény­nek megfelelően kell megszerkesztve lennie. Nem lehet egy normális, 1200—1600 fordulatú motorhoz minden további nélkül kompresszort kapcsolni, mert akkor a gép rövid időn belül tönkremegy. Közönséges, szürkeöntvényből való hengerek sem­miesetre sem állják ki a percenkénti 4000—6000 fordulatot; erre csak a legjobb minőségű acélhen­gerek képesek. Ezeket a tapasztalatokat az automobilsporttól nyerte az automobiltechnika s ez fejlődésének nem csekély előnyére volt. A haladó automobiltechnika viszont az autósportot fejleszti s a kettő egymásra­­hatása üdvös mértékben viszi előre az egyetemes automobilizmus ügyét.

Next