Auto és Motorujság, 1934 (13. évfolyam, 1-24. szám)

1934-01-01 / 1-2. szám

ELŐFIZETÉSI Alt: 1 évre.................................................. 8 pengő Az „Automobilisták Zsebkönyve“ és az „Autóipari Címtár“ ingyen Külföldre az előfizetés: 1 évre................................................. 16 pengő MEGJELENIK MINDEN HÓ 1-ÉN ÉS 15-ÉN M­ÁRA PÉLDÁNYONKÉNT 50 FILLÉR ♦ III Szerkesztik: SCHREIBER JÓZSEF és WITTENBERG OTTÓ oki. gépészmérnök, törvényszéki hites autószakértő Főmunkatárs: ERNYEI FRIGYES Budapest, 1934 január 1—13 Tizenharmadik évf. 1—2. szám TVUN­Q A HUNGÁRIA AUTOMOBIL CLUB HIVATALOS LAPJA AUTO «MOTORKERÉKPÁR «AVIATIK A «TRAKTOR«RAD10» SPORT« K ERESKEDELEM JOURNAL OFFICIEL DU HUNGÁRIA AUTOMOBIL CLUB SZE­­KESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: Budapest VII. Dohány ucca 92 Szerkesztőség és kiadóhiv. telefon: 41-2-68 Műszaki szerkesztő telefon...............37-5­00 Postatakarékpénztári csekkszámla: 53.116 !!■♦ Segítsenek a magyar automobilizmuson írta LÁSZLÓ ANDOR Az utóbbi hetek során nyilvánosságra került adatok szerint ez év első napjaiban körülbelül 700 automobil rendszámát adták vissza tulajdonosaik a rendőrségen, újabb hatalmas százalékszámmal növelve az üzemen kívül levő automobilok számát, újabb 10.000 pengőkkel csökkentve a közgazdasági élet vérkeringésébe jutó munkadíj összegét, újabb százakkal gyarapítva a már úgyis nagyon nagy­számú munkanélküliek számát. Nem mehetünk el szó nélkül fenti száraz té­nyek mellett, mert a halódó magyar automobiliz­musnak ma már minden egyes üzemből kivont autó pótolhatatlan veszteséget, a közgazdasági életnek minden elmaradt fillér­ forgalom súlyos hiányt és­­a társadalom szempontjából minden újabb munkanélküli-család egy újabb lépcsőt je­lent a gazdasági lehetetlenülés, a teljes összeomlás felé. Szabad-e tovább tétlenül nézni a közgazda­­sági élet, a honvédelem és a munkanélküliség szem­pontjából egyaránt fontos automobilizmus teljes leromlását? Szabad-e behunyt szemmel elmennünk olyan számok mellett, amelyek nemcsak a mai szo­morú helyzetet mutatják, de mutatják a közel­jövő vigasztalan sivár képét is. Kötelességünk rámutatni ezen szomorú tényre és kérni az illetékeseket, hogy az utolsó órában sies­senek a magyar automobilizmus segítségére és te­gyék lehetővé, hogy az autóipar és kereskedelem eleget tehessen feladatának és úgy a köz-, mint a magánérdekek­­ szempontjából egyaránt fontos automobilizmus megkapja azon állami támogatást, amely minden anyagi áldozat nélkül, csupán mél­tányos rendeletek formájában életlehetőséget ad az automobilizmus felsegítése útján számtalan munkáskéznek és ezeken keresztül a gazdasági helyzet kitisztulásának megindítását eredményezi. A világszerte észlelhető gazdasági krízis da­cára a statisztika hű tükréből megállapítható, hogy az automobilizmus mindenütt fejlődik, ahol a ha­tósági rendeletek fejlődését meg nem akadályoz­zák. Az amerikai autógyárak az autók millióit dob­ják piacra. Az 1933-as év produktuma lényegesen meghaladja az előző évét és ez nemcsak szám­­szerűségben mutatkozott, ha­­em az autóiparban foglalkoztatott munkáskezek számában is, valamint azon körülményben is, hogy az 1933-as év gyártása teljes egészében elfogyott. Az 1934-es évre az összes gyárak nagyobb munkáslétszámmal készülnek fel, az újítások egész sorát alkalmazzák, a kocsik kivi­telben és műszaki elgondolásban számtalan újítást nyújtanak és ennek dacára az autókat lényegesen olcsóbb áron hozzák forgalomba, mint tavaly. A németországi automobilgyárak termelése az 1933-as év áprilisa óta kb. 100%-kal növekedett. Európa többi országaiban is az újonnan üzembe vett automobilok száma állandóan emelkedik. Nem szabad azt hinnünk, hogy közgazdasági okok akadályozták volna meg az automobilizmus megfelelő terjedését Magyarországon. A gazdasági élet ma már világszerte felismerte az automobilizmus alkalmazásának összehasonlít­hatatlan nagy előnyeit. A gyors, biztos és amellett olcsó közlekedés mindenütt tért hódít és nálunk is n­em a tőkehiány, nem az üzemköltség, egyedül a helytelen autópolitika az, mely e szomorú statiszti­kát és a statisztika mögött álló szomorú képet és vigasztalan jövőt előidézte. Magyarországon az autó a hivatalos körök sze­mében még ma is luxus, emellett azonban az állam jövedlmi forrásának egyik igen jelentős tényezője.

Next