Auto és Motorujság, 1934 (13. évfolyam, 1-24. szám)

1934-01-01 / 1-2. szám

4. OLD M * 1-2. SZÁM 1934 JANUÁR 1—15 Tisztában vagyunk azon súlyos helyzettel, mellyel hazánk pénzügyei irányítóinak számolni kell, tudjuk, hogy minden állami bevétel kevés egy­részt a leromlott teherviselési­­képesség, másrészt a fokozódó állami kiadások következtében. Minden felesleges érv helyett utalunk azonban a német példára. Németország ez év áprilisában az automobiladót az üzembe helyezett új automobilok­nál megszüntette. Le­mondott a múlt évben üzembe helyezett kb. 80­0(H) (kilenc hónap alatt nyolcvan­ezer) személyautomobil közúti adójáról. Ezzel szem­ben az automobilok nyújtotta egyéb jövedelem, a munkások tízezreinek foglalkoztatása által előállott állami többletjövedelem és a közgazdasági élet kör­forgalmába bejutó márkamilliók eredményétől el­tekintve, pusztán és kizárólag csak a benzinre ki­vetett állami haszonrészesedés formájában cca 43.000.000, azaz negyvenhárommillió márka jövede­lemhez jutott. (Egy autó átlagban 100 kilométeren­ként cca 14 liter, havonta kereken 200 liter, kilenc hónap alatt 1800 liter benzint fogyaszt. 100 literen­ként állami részesedés 30 márka, azaz: kocsinként átlagban 540 márka. Az autóközlekedés ilyszerű, vagy csak arányo­san ilyen elterjedése a rokonipar körében nagy fel­lendülést jelent; a karosszéria, gumi, olaj, javítá­sok és utánpótlásokkal foglalkozó üzemek, az autó­gyártástól függetlenül, újabb tízezer, egyébként tétlen munkáskéznek juttat foglalkoztatást- és ha nem is szünteti meg, de nagy mértékben lecsök­kenti a munkanélküliséget, a gazdasági krízist egy egészséges és hatásában kiszámíthatatlan hord­erejű körforgalom megindítása révén. Magyarországon minden bejövő automobilt igen súlyos vámmal, karosszéria-pótdíjjal, vám­forgalmi adóval, luxusadóval sújtanak, amely vég­eredményben hatalmas összege mellett a szemle­­díjak, vizsgadíjak és n­­, utolsó sorban a közle­kedési adóval együtt autónként hatalmas összegre rúgó bevételt jelentenek ugyan, de tekintetbe véve a katasztrofálisan lecsökkent autóbehozatalt, mégsem jelentenek komoly jövedelmet az állam­­háztartás szempontjából. Mint a kiváló autóstatisztikus Kádár Imre egyik kimutatásából látjuk, 1933-ban összesen Magyarországon üzembe helyeztetett 386 darab automobil. Ezen számból az előző évben elvámolt körülbelül 50 é­s a más elbírálás alatt kezelt 140, összesen 170 autót leszámítva, kocsinként vám, forgalmi adó és vizsgadíj címén 3000 pengő bevétel jutott az állam pénztárába. Miután pedig tudjuk, hogy az 1933. év folyamán 190 automobil jött az országba a normális vámmal ter­helve, kiszámítható, hogy az állam vám jövedelme Kilométerórák Időórák Benzinórák Gyújtómágnesek Dinamók Indítómotorok­­ Automatikus benzinszívókészülékek Amper- és voltmérők Olajemelők szakszerű és olcsó javítása ] DEUTSCH VII, Dembinszky utca 20. sz. CSILLÁMSZIGETELÉSŰ GYÚJTÓGYERTYA TÖRHETETLEN TELEFONGYÁR R.-T. GYÁRTMÁNYA GYÁRI ELAD­ÁSI KÖZPONT, MÉRAY MOTO KERÉKPÁRGYÁR R.-T. BUDAPEST, V.­ ZÁPOLYA­ UTCA 15-17

Next