Autó, 1923 (2. évfolyam, 1-24. szám)

1923-01-01 / 1. szám

­nas. A Royal Automobil Club jubileuma Az „Association“ londoni díszgyűlésén a KM­AC­-ot újra­ felvették a tagok sorába A Királyi Angol Automobil Club december nyol­­cadikán ünnepelte huszonötesztendős fenállását. A londoni Covent Garden Opera House-ban ötszáz terítékes bankett keretében zajlott le az ünnep társadalmi része. Az est kimagasló eseménye a walesi herceg beszéde, amely válasz volt a királyné rövid toastjára. Huszonötesztendős jubileumát üli a klub - kezdte beszédét az angol trónörökös ,­ s ez bizonyos meghatott­sággal tölt el engem, aki sok-sok kortársammal együtt, ugyanakkor kezdtem földi pályafutásomat. Büszke vagyok rá, hogy születésem és nevelkedésem összeesik azzal az idővel, amely a modern civilizáció egyik legfontosabb sza­kaszát, a közlekedés modernizálását teremtette m­eg. Ennek az új korszaknak kétségtelenül sok előharcosa volt s az eredeti kiindulás jóval későbbre nyúlik vissza. Anélkül, hogy különösebb jóslásokba bocsátkoznék, meg merem álla­pítani, hogy a történetírók az 1897-es esztendőt, mint a modern civilizáció egyik fontos dátumát fogják megjelölni. A közlekedési lehetőségeket egy csapásra megváltoztatta a motor s a lefolyt negyedszázad alatt átalakította a világot. A közlekedés kérdése olyan fontos, hogy elkísér ben­nünket a bölcsőtől a sirig, hogy ne mondjam a gyermek­­kocsitól a halottaskocsiig s az automobil ezen a téren csodákat teremtett. A motornak mindamellett még ma is m­egvannak a maga ellenségei, akik szebbnek látnák a világot automobil nélkül (nálunk csodálatosképen nincsenek ilyenek, A szerk.), de ezek ósdi felfogásukkal már a letűnt generációhoz tartoznak, akik nem zavarnak sok vizet. A díszvacsorán az elismert automobil clubok jóformán mind képviseltették magukat. A Királyi Magyar Automobil Club, amelynek újrafelvétele éppen a lakoma napján tör­tént meg, nem küldött képviselőt. * A Nemzetközien elismert Automobil Clubok szövetsége a Royal Automobil Club dísztermében az ünnepi lakoma napján tartotta díszgyűlését. Képviselve voltak: Amerika, Belgium, Dánia, Anglia, Franciaország, Hollandia, Itália, Cuba, Norvégia, Ausztria, Lengyelország, Románia, Svéd­ország, Spanyolország és Csehszlovákia. Egyhangúlag el­határozták az új triptique-ek bevezetését, majd Dánia, Svédország és Norvégia kezdeményezésére bizottságot küld­tek ki egy, az egész világra érvényes vészjelzés kidol­gozására. A Royal Automobil Clubnak azt az indítványát, hogy az összes két és négykerekes motoros járművek a Szövetség ítélete alá kerüljenek, egyhangúlag elfogadták. * Tudomásul vette a kongresszus, hogy a Holland Auto­­mobil Club 1923. év július havában a 25 éves fennállása emlékére rendezendő ünnepségek keretében versenyt rendez fényszórók gyakorlatilag használható fénytompító készülékei számára. Itália kezdeményezésére Ausztriának a szövetségbe való felvételét hivatalosan is megpecsételték. Németország fel­vételének kérdését későbbi időre halasztották. * A kongresszusnak reánk nézve legnevezetesebb hatá­rozata az, hogy a Királyi Magyar Automobil Clubnak a háború óta szünetelő tagságát megújították s ezzel mint az elismert automobil clubok nemzetközi szövetségének tagja a Kmac újból bekapcsolódott az európai automobil há­lózatba. Felvétetett a szövetségbe a Szerb Automobil Club is, amelynek létezéséről ezúton szereztünk tudomást és az Aegyptomi Automobil Club. * A diszülés utolsó pontja az európai Grand Prix kérdése volt, amelyről lapunk más helyén számolunk be. A Royal Automobil Club első társas ki­rándulása 1897-ben A kép­, úgy hat, mintha évszázadok és nem huszonöt esz­tendő választana el bennünket az auto­mobilizmus gyer­mekkorától 12­­ 1. szám

Next