Autó, 1924 (3. évfolyam, 1-24. szám)
1924-01-01 / 1. szám
10 Hóban és esőben Párizstól Budapestig Az Autó számára írta: Szelnár Aladár dr., a KMAC vezértitkára Az eredményeiben gazdag 1923-as esztendőt igazán nem fejezhettem volna be stílusosabban, mint egy néhány ezer kilométer hosszú automobiltúrával. Egész váratlanul jutottam hozzá ehhez az örömhöz legutóbbi külföldi utam alkalmával. Magánügyeim intézése végett az elmúlt hetekben az angol fővárosban töltöttem néhány napot és visszatérve Párisba, találkoztam Bihari Sándor barátommal, aki felajánlotta, hogy pompás francia kocsiját vezessem haza Budapestre. Egyszóval, ember tervez, Isten végez. Kissé lehangolva gondoltam az előttem álló néhány napi utazásra, a szomorú gyorsvonat-tempómra, podgyászkiszállításra, menetrend-nézésre és minden más apróságra, ami egy ilyen utazással jár, amikor egyszerre elébem toppan Bihary s egyik pillanatról a másikra örömmel töltött el az a gondolat, hogy Budapesttől jó néhány ezer kilométer választ el. Automobilon utazni! — Az kérem más. Felfrissülve a reám váró örömtől, nyomban berendezkedtem a túrára. El kellett intéznem néhány formalitást Pakisban, így többek között le kellett tennem a francia soffőrvizsgát (mert a nemzetközi útigazolvány kiállításához ez elengedhetetlen feltétel) s ezzel jóformán rendben is volt minden. Mondanom sem kell, a vizsga nagyon jól sikerült, közel húszesztendős prakszisom Páris útvesztőiben sem hagyott cserben és francia cenzoraim, nem dicsekvésből mondom, meg voltak velem elégedve. Közvetlenül az indulás előtt derült ki, hogy még svájci vízumra is szükségem van s igy a kora reggeli órára tervezett indulás délelőtt 10 órára tolódott el. Már Párisban féltem a közbeeső 2000 méteres hágótól, amely információnk szerint teljesen hóval van borítva, no de van hólánc bőven, különösebb meglepetés nem érhet. Benzintartályunkat Párison kívül töltöttük meg, mint hogy Párisban egy frankkal drágább egy benzin bidonja. A francia fővárosban ez az öt liternek megfelelő mennyiség ára 9 frank 50 centimes, míg Parison kívül, amint említettem 1 frankkal olcsóbb. A benzinszolgáltatás nagyszerűen van megszervezve egész Franciaországban. Jóformán minden nagyobb községben van egy benzinautomata állomás az országút mellett, amelyből minden időben vehet az automobilista annyi jó benzint, amennyit csak akar és az ára mindenütt egyenlő. A francia utak remek állapotban vannak. Jellemzésül csupán annyit említek meg, hogy bátran mehet az ember mindenütt 100 kilométeres tempóval. Két fok hideget mutat a hőmérő, arcunkat erősen vágja az északi szél, de ez egyáltalán nem befolyásolja tempónkat. Bámulatos az a diszciplína, amellyel az összes járművek közlekednek. Egész utam alatt nem fordult elő, hogy egy kocsi, vagy akár parasztszekér is a hamis oldalon igyekezett volna mellettem elhaladni. Fontainebleaunak vezető után robogtunk ki Párisból, pár pillanatra megállva a Páristól 30 km-re lévő régi, gyönyörű kastély előtt, ahol a délelőtti órákban az erdők útjain lovagolnak a párisi gazdagok és száz meg száz szebbnél-szebb magánautó várja őket. Az első nap Troyesig jutottunk, amely ipari város és 180 km-re fekszik Páristól. Pihenő Innsbruckban. A kocsi mellett Bihari Sándor Sandt-Gallen 1. szám