Autó, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1925-01-01 / 1. szám

Atűr- in­ • Az automobilizmus Oroszországban Az Auto számára írta és rajzolta BAJA BENEDEK Oroszországban a háború előtt belföldi autóiparról alig lehetett szó. A Putilov-művek foglalkoztak automobilok gyártásával, de csak igen kis mértékben. E vállalatnak Szentpétervárott és Moszkvában voltak gyárai, melyek azonban a belföldi szükségletet megközelítőleg sem tudták kielégíteni, így azután Oroszország az európai és amerikai márkák fogyasztó területévé vált, melyek vezérképvisele­teikkel behálózták az országot. Különösen a francia már­kák, elsősorban Renault, örvendtek nagy népszerűségnek. A háború alatt az entente igen sok automobilt importált s ezek között most már a fő helyet az amerikai kocsik foglalták el, melyeket a Csendes-Óceánon át, minden há­borús veszélytől mentesen importálhattak az oroszok. Az importált kocsik száma igen megnőtt a polgárháborúk alatt. Ugyanis az expedíciós csapatok (Wrangel, Denikin stb.) igen sok angol és még több amerikai kocsit szállítottak oda, amelyek többé-kevésbé jó állapotban ott is maradtak. A polgárháborúk alatt kezdődik az a periódus, amikor az orosz autóipar, mely addig inkább csak a javításokban élte ki magát, a nagyobb tömegben való gyártásra tért át. A mai Oroszországban leginkább csak állami autók fur­nak, magánautó igen kevés van, leginkább külföldiek kezé­ben. Az állami autók száma igen nagy, tekintve a bürokra­tikus szervezetet, mely az országon élősködik s igen nagy mértékben veszi igénybe a hivatalos gépeket. Azt hiszem, e tekintetben példáért nem kell messzire mennünk, még élénken emlékszünk rá. Az állami autók központi ga­­rage-okban vannak elhelyezve s ugyanott központi javító­műhelyek is működnek. Már a háború előtt is igen fejlett volt a gummigyártás. Ez még inkább fejlődött a polgárháborúk alatt, amikor teljesen el voltak zárva a külföldi árutól. Például a régi, híres Trevgolnyik-gummigyár Moszkvában és Péterváron igen nagy mértékben fejlesztette üzemét, most pedig, hogy ismét van nyersanyag-behozatal, átalakult állami trösztté, vagyis a hasonló jellegű nagyobb vállalatokkal egyesítve, állami felügyelet alá került, az állam látja el megrendelé­sekkel, melyek a nagy szükségletnek megfelelően igen je­lentékenyek. A polgárháború után óriási import indult meg, hogy pótolják a beállott hiányokat s ezzel egyidejű­leg a belföldi gyártás is fellendült. A konstrukció persze tekintettel van a speciális orosz automobil-viszonyokra, melyek között különösen a klíma és az óriási távolságok gyakorolnak nagy befolyást. Az orosz konstruktőrök első­sorban túra-autók szerkesztésére vetették magukat, de igen jelentős autószán-építési kísérletek is folynak. Az automobilizmus iránti érdeklődést mutatja, hogy a múlt év folyamán hatalmas versenytúrát rendeztek körül­belül négyezer kilométeren. A verseny megbízhatósági verseny volt s egy Daimler-kocsi nyerte meg, de az orosz gyártmányok is igen jól szerepeltek. Érdekessége volt a versenynek, hogy azon nemcsak túrakocsik, hanem teher­autók is résztvettek. A vasutakban szűkölködő Oroszor­szágnak ugyanis teherautókban van legnagyobb szükség­lete. Természetesen a belföldi gyártás a szükségletet még most sem fedezi, s ezért óriási külföldi rendeléseket tettek, különösen a Skandináv országokban, Németországban és Angliában. A legutóbbi időkben azután a Citroen-cég tett nagy hódításokat Regresse szerkezetű kocsikkal, amely tulajdonképen egy Franciaországban élő orosz mérnök találmánya. Az ezzel tett kísérletek az oroszországi igen rossz útviszonyok mellett olyan jól beváltak, hogy ma már mindenfelé, különösen pedig az Uralban lévő ipari vidéke­ken nagy számban találhatók. A hadseregnek is igen nagy a szükséglete s ennek rende­lései is fejlesztőleg hatottak az automobilgyártásra. A had­sereg jelenleg az egész tüzérséget angol mintára tankrend­­szerű ágyuvontató-autókra alakítja át. Az autószerkezetnek speciális orosz viszonyokhoz való adaptálására állami díjak vannak kitűzve és ennek folytán tömeges kísérletek foly­nak speciális hűtőszerkezetek megalkotására. Emellett az óriási távolságokat tekintve, igen fontos a sebesség nagyob­­bítása. Az oroszok tudatában vannak, hogy Oroszország egész jövendő ipara és kereskedelme a szállítási lehetősé­gek javításától függ s igy mindent elkövetnek az automo­bilizmus fejlesztésére. Hivatalos szakfolyóiratot jelentetnek meg «Autó» címmel, amely kéthetenként körülbelül har­minc oldal terjedelemben jelenik meg s az összes hivata­loknak és szakszervezeteknek jár. A folyóirat fő célja — bizonyos propagandától eltekintve — szakmunkások ne- HATHENGERES, APART AUTÓ RT., VI. ANDRÁSSY-UT 37

Next