Aviatikai Értesítő, 1927 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1927-07-01 / 7-8. szám

70 Aviatikai Értesítő 1927 július—augusztus Az aviatika Csehszlovákiában Csehszlovákia helyzetét az aviatikában a teljes önálló­ságra való törekvés jellemzi. És el kell ismernünk, hogy ezen a téren igen szép eredményeket ért el. Ezt a tényt azonban csak akkor tudjuk megfelelően értékelni, ha figyelembe vesszük, hogy a világháború összeomlásának időpontjában a mai Csehszlovákia területén mindössze egy repülőgép­motorgyár volt és pedig a ma is üzemben levő Breitfeld és Danek gépgyár Prágában. De nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a volt osztrák-magyar monarchia aeroiparában és a cs. és kir. légihaderők állományában igen tekintélyes számban voltak képviselve azok a mér­nökök és egyéb műszaki alkalmazottak, akik ma mint csehszlovák állampolgárok a régebbi alkalmazásukban szerzett tudásukat és tapasztalataikat Csehszlovákia aero­­ipara javára gyümölcsöztetik. A világháború összeomlása után Csehszlovákia nagy energiával látott hozzá, hogy mindenekelőtt a katonai légiflottát megteremtse, amelynek ezidőszerint állítólag csupán védelmi jellege van, amennyiben a légiflotta csak kisszámú bombavetőgéppel rendelkezik, ezzel szemben kiváló vadászrepülőgépekkel (Avia) és épp oly elsőrangú felderítő gépekkel (Aero és Letov) van felszerelve. Csehszlovákiának ezidőszerint három repülő ezrede van, melyeknek székhelye Prága, Olmütz és Nyitra. A kiképzést egy iskolaszázad végzi, amelyet Egerből Prossnitzba, he­lyeztek át. A­­polgári aviatika két irányban érvényesül: egyrészt a légiforgalomban, másrészt a sportrepülésben. A légifor­galom fővonala Prága—Brünn—Pozsony—Kassa, állami kezelésben van. A Csehszlovák Légiforgalmi R.T. mint magánvállalkozás a Prága—Drezda—Berlin és a Prága— Wien viszonylatokban bonyolít le forgalmat, még­pedig üzemközösségben a Deutscher Luft-Hansával és az Osztrák Légiforgalmi R. T.-gal. A sportrepülés keretében a siklórepülősport fejlesztésével egynéhány társadalmi egye­sület foglalkozik, úgymint pld. az Aero Club és a Verband deutscher Flieger. Eredményes működésüket fő­ként az a körülmény korlátozza, hogy még mindig nem sikerült a siklórepülés céljainak teljesen megfelelő terré­numokat szerezni. A motoros sportrepülés fejlődését pedig az a tény akadályozza, hogy a vagyonos osztály még mindig távol tartja magát tőle. Mindazonáltal fel kell jegyezni, hogy a Nyugatcsehországi Aero Club, melynek székhelye Pilsenben van, egynéhány a katonai célokra már nem alkalmas repülgéppel e tekintetben is nagyon szép eredményeket ért el. A klubtagok szorgalmasan repülnek és kiképzéssel is foglalkoznak. A repülőgépipar, amint már említettük, igen magas fokon áll. A repülőgép-sárkány gyártásával a következő cégek foglalkoznak : 1. az Aero Repülőgépgyár Prágában ; 2. az Avia Repülőgépgyár Prágában ; 3. a Katonai repülőgépgyár­­Letom Prágában ; 4. a Skodaművek Pilsenben. A három előbbi gyárnak konstrukciós tevékenysége nagyon sokoldalú, egyik gyár sem specializálta magát egy bizonyos típusra vagy fajtára. A sárkányok válfaja tekin­tetében a vadászrepülőgépek és a felderítőgépek gyártása dominál. Az utóbbi időben azonban már forgalmi repülő­gépeket is szisztematikusan gyártanak. Az ipar gyors fej­lesztése lehetetlenné tette, hogy a gyártást nagyobb arányú kísérletek előzzék meg, de még az épülő kísérleti állomás is még csak a közel­jövőben fog elkészülni. Az ipar főként favázas sárkányok gyártásával foglalkozott, egy­részt azért, mert kitűnő belföldi faanyag áll a rendelke­zésére, másrészt pedig azért, mert a könnyű fémek be­szerzése nehézségeket okoz. Ma azonban már a könnyű fém beszerzésének kérdése is tanulmányozás tárgyát képezi. Ad 1. Az Aero Repülőgépgyár 1919-ben alapult. Kez­detben csupán hadirepülőgépek javításával foglalkozott, de már 1919 szeptemberében saját szerkezetű sárká­nyok gyártására tért át. Az első típus, amelyet a gyár a hadi kincstár megrendelésére szériában előállított, egy iskolagép volt. 1920-ban azonban már egy felderítő repülőgép (A—2) gyártásához látott, amely 220 i. e. Hispano-Suiza motorral volt ellátva. Felbuzdulva az igen jó eredményeken, a gyár már 1921-ben egy újabb felderítő géptípust az A— 18 gyártására tért át, amely 185 i. e. B. M. W. motorral volt ellátva. Ez a géptípus teljesítmény tekintetében nemcsak minden más azonos lóerejű­ külföldi repülőgéptípust felülmúlt, hanem erősebb motorral ellá­tott gépekkel is eredményesen síkra száll. 1922-ben a gyár 49 db A—Ki-típusú 230 i. e. Hiero-motorral felszerelt repülőgépet gyártott, majd megszerkesztette az A—10- típusú forgalmi repülőgépet, amely igen megbízhatónak bizonyult, minélfogva az állami légiforgalom céljaira nagyobb szériában lett előállítva. 1923-ban a gyár átköltözött Praga-Vysocanyba, majd egy vadászgéptípust (A—11) és egy kétüléses harcigépet (A—12) szerkesztett meg. Az előbbit a 240 1. e. Walter- és «Perm­ II» motorok számára, az utóbbit a 260 i. e. Maybach- és az ugyancsak hazai gyártmányú «Walter»­­motor számára. 1924-ben a már említett forgalmi gép 450 i. e. Lorraine-motorral lett ellátva és egyidejűleg meg­szerkesztették a Csehszlovák Köztársaság legnagyobb repülőgépét, az A—24-típusú bombavetőgépet, amely 2 db 260 1. e. Maybach-motorral van felszerelve. A legújabb típusokhoz tartoznak még az A—27- típusú bombavető 2 db 4001. e. Jupiter-motorral, az A—28- típusú műrepülőgép, az A—­36-típusú távoli felderítőgép, az A—32-típusú vadászrepülőgép 400 1. e. Jupiter-mo­torral és az első csehszlovák versenygép az A—29. A gépek teljesítményei tekintetében fel kell jegyezni, hogy a 185 i. e. motorral ellátott A—/^-típusú repülőgép 250 kg hasznos megterheléssel 230 h/km átlagos sebes­séget ér el és 31 perc alatt 8000 m-re emelkedik. Az elért plafonmagasság 8500 m. Utalnunk kell továbbá a 245 i. e. motorral ellátott A—12-típusú felderítőgép teljesítményeire, amely 540 kg hasznos súly mellett 200 h/km átlagos sebességet ad és 22' 30" alatt emelkedik 5000 m-re. Az Aero­művek vegyes anyaggal dolgoznak (acél­csövek és fatartók). A gyár által elért ere­d­ményeknek egyik fő alapja az, hogy az anyag elsőrangú feldolgozására, a költségekre való tekintet nélkül, óriási gondot fordítanak. A sablonok szerint gyártott alkatrészek annyira egyezők, hogy minden darabot puszítás nélkül ki lehet cserélni. Az anyag darabonként ki lesz válogatva, lelkiismeretesen megvizsgálva és a feldolgozás minden fokozatában gon­dosan ellenőrizve. Ennek az eljárásnak tudható be, hogy a nagyszámú leszállított repülőgépnél még soha sem me­rült fel kifogás az anyag minősége vagy feldolgozása te­kintetében. Az Aero gépei a jó teljesítmények és a meg­bízhatóság következtében általános kedveltségnek örven-

Next