Aviatika, 1930 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1930-01-01 / 1. szám
VI. évfolyam 1930 január AVII /ÁT INKA A MAGYAR AERO SZÖVETSÉG ÉS TAGEGYESÜLETEINEK HIVATALOS LAPJA Revue technique et pratique de la locomotion Aérienne. Bnlletin offlciel de la «Federation Aéronantiqne Hongroise» 1. szám Szerkesztőség és kiadóhivatal, Budapest IX, Lónyay utca 17. sz. Telefon: Aut. 861—45 Előfizetési megrendelések a Magyar Aero Szöv. titkárságához címzendők Redaction et Administration, 17. rue Lónyay, Budapest, IX. Hongrie SZERKESZTI ÉS KIADJA : A MAGYAR AERO SZÖVETSÉG TITKÁRSÁGA Munkatárs: RILITS TIBOR MEGJELENIK HAVONTA EGYSZER A Szövetség ,t£igja. a pártoló tagok kivételével az AVIATIKA-t tagsági illetményképpen díjtalanul kapják. — Pártoló tagok 25 %-os előfizetési kedvezményben részesülnek Nem tagok számára az előfizetési díj: Negyed évre 2 pengő — Fél évre 4 pengő Egész évre 8 pengő Art Aviatika megjelenése nyomdatechnikai okokból késett. Kérjük ezért. olvasóink elnézését. Röptében... A nemzetközi vonalakon szükséges együttműködés a távolkeleti forgalomban sehogysem bír hosszabb ideig megvalósulni. Arról már írtam, hogy a hollandus postarepülőgépeket India nem engedi keresztül, most meg az angolok indiai vonalának földközi tengeri szakaszán lépett fel az olasz kormány olyan követelésekkel, ami az angolok részéről teljesíthetetlen. A forgalom 50%-ának lebonyolítását az ugyanazon vonalon működő olasz légiforgalmi vállalkozás részére akarta szerződésileg biztosítani. Az angolok már határoztak is és Középeurópa a Balkán felett fognak ez évben közlekedni India felé. A megoldás azonban nem végleges, bármennyire is szeretnék Budapest szempontjából, hogy így maradjon. Az Imperial Airways azt tervezi, hogy Marseille-Malta vonalon fogja az összeköttetést véglegesen Afrika felé megvalósítani, mert a közép- és délkeleteurópai téli időjárás a repülésre nem kedvező, és az olaszokkal nem akar közös üzemet a Földközi-tengeren. Az India, és Ausztrália felé vezető légiforgalmi vonal fontossága és az angol önérzet megköveteli, — mondják az angol lapok — hogy az még a legnagyobb anyagi áldozatok árán is, de végig tisztán angol vállalkozás kezében legyen. A «légi leszerelésről». 1929. végén a nagyhatalmak katonai repülőgépállománya megközelítőleg pontos angol statisztikai adatok szerint a következő volt: A legfontosabb, elsővonalbeli — tehát legmodernebb — repülőgépek száma ez évben főleg Olasz- és Franciaországban fog erősen emelkedni Amerikán kívül. A franciaolasz ellentétet az olasz katonai aviatika fejlesztése a napilapok éleshangú közleményeiből következtetve éppúgy szítja, mint a tengeralattjáró építkezések ügye. Mindenkinek fő a feje. Milyen jó, hogy nekünk nincsenek ilyen gondjaink. Mi egy jövő légi háborúban a trianoni szerződés jóvoltából nézőként fogunk szerepelni még akkor is, ha rólunk van szó. A sportrepülés támogatása. Az angol, német és olasz sportrepülés kezdeti sikerei Franciaországban is erélyes Első vonalbeli repülőgép Franciaország .. 1350 E. A. E.-Államok 930 Olaszország........ 840 Anglia.................. 865 Japán................... 572 Tartalék, stb. Összesen kb. 3000 kb. 4350 « 1320 « 2250 « 960 « 1800 « 800 « 1665 ? ? -------------------TARTALOM:-------------------Röptében ... 1930! A Magyar Aero Szövetség közgyűlésének elhalasztása A Helikopter probléma Az 1929. évi Magyar Aviatikai Évkönyv A Nemzetközi Légiforgalmi részvénytársaság (CIDNA) 1929. évi működéséről Szerkezeti leírások A német aviatikai ipar válsága A francia nemzeti aeroszövetség megalakulása A légiközlekedés számokban Magyarországi repülőterek: Budapest-Mátyásföld, Kaposvár, Székesfehérvár, Szombathely Különféle hírek Légügyi rendeletek Egyesületi hírek AVIATIKA NAPTÁR Június 28. Angol kir. légi haderők repülőnapja, London— Hendon. Július 20— Aug. 7. A F. A. L európai körrepülőverseny. Szeptember 8—28. Nemzetközi aviatikai kiállítás, Stockholm. November 25—28. Aviatikai bélyeg és művészeti kiállítás, Páris. « 28—Dec. 14. XII. nemzetközi aviatikai kiállítás, Páris.