Aviatika, 1932 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1932-07-01 / 7-9. szám

226 AVIATIKA 1932 július—szeptember fog ütközni, mivel a gépnek a rekord felállítása előtt teljes terheléssel be kell bizonyítania, hogy egyaránt képes úgy a vizen, mint a szárazföldön startolni, illetve leszállni. Ez tehát a rekordkísérlet előtt minimálisan két felszállást jelentene tel­jes terheléssel. Ezért egyelőre a kategória beiktatását elhalasz­­tandónak minősítette a bizottság. Hasonló nehézségekbe ütközött az az amerikai javaslat is, amely az autogirok kategóriájának beiktatását kérte, mivel technikailag igen nehéz az autogiro fogalmát meghatározni. Az autogiro forgó hordfelülettel és fix hordfelülettel egyaránt rendelkezik, amiből nem precíz definíció esetén nézeteltérések, sőt visszaélések is származhatnak, amelyek azután meg sem támadhatók. Ezért a Sportbizottság a javaslatot tevő Amerikai Aero Clubtól azt kéri, hogy határozza meg technikai szempont­ból az autogiro fogalmát oly módon, hogy egy ily kategóriának beiktatása esetén semmiféle kétség se állhasson elő. A vitorlázórepülőgépek kategóriájára vonatkozó javasla­tokat a bizottság áttette a vitorlázórepüléssel foglalkozó szak­­bizottsághoz, melynek elnöke Georgij professzor. A Lengyel Aero Club javaslatot tett arra, hogy a Sport­­bizottság egy újabb rekordot írjon ki az emelkedési sebessé­gekre. A kérelmet a bizottság egyelőre megfelelő műszer hiá­nyában kénytelen volt elutasítani, de felkérte a javaslatot tevő egyesületet, hogy megbízható mérések megoldására tegyen javaslatot. A Sportbizottság ezek után még egyhangúlag elfogadta Hirschauer elnöknek azt a javaslatát, h­ogy a terhelésekkel felállítandó rekordoknál szabja meg a Sportbizottság azt a minimális térfogatot, amelynek a gépeken szállított súly min­den kg-ja számára rendelkezésére kell hogy álljon. Ezt a mini­mális térfogatot a Sportbizottság­ minden kg után négy köb­­deciméterben állapította meg. Úgyszintén megállapította a bizottság azt is, hogy a minimális térfogat a súly elhelyezésére ne lehessen kisebb 40 x 30 x 70 cm-nél. A Sportbizottság fenti határozatait a szeptember 5-én Hágában tartandó konferencia fogja végleg letárgyalni és meg­állapítani azt is, hogy a módosítások mikor fognak életbe lépni. A Sportbizottság tiszteletére a Francia Aero Club egy intim, de kitűnő ebédet adott a Club éttermében, ahol a Club alelnö­­kei közül megjelent Liore repülőgépgyáros az elnök képvisele­tében és többen a Club neves tagjai közül. Sajnos, a bizottság tagjai csak egyetlen egy órát tölthettek a fehér asztal mellett, mert az erélyes elnök több bizottsági tag kérelmére az ülést még ugyanazon a napon be kívánta fejezni. Így történt, hogy a FAI Sportbizottsága július elsején reggel 9-től este fél 8-ig egy óra megszakítással egyfolytában ülésezett. H. H. MAGYAR AERO SZÖVETSÉG JEGYZŐKÖNYV, felvétetett a Magyar WjS&StB­ Aero Szövetség választmányának 1932. június nKSkk.' hó 30-án délután 6-30 órakor megtartott ülésén. Elnök: Az elnök ő fensége távollétében az el­nöki tisztséget Farkass Kálmán alelnök látta el. SJ Jegyzőkönyvvezető : csajághi Szőke Pál. ■ ■ - J­elen voltak fentnevezetteken kívül : dr. Bresztovszky Béla és Kara Jenő alelnökök, Antal Géza, Bernárd Mátyás, Bisits Tibor, vitéz Csenkey Géza, vitéz Czapáry Jenő, Gebhardt István, dr. Gyulai Noé Hugó, Hegyeshalmi-Halassy Tibor, dr. Horovitz György, Marton Pál, Rotter Lajos, Svachulay Sándor, dr. Szentkirályi Ákos, Takáts Nándor, dr. Urbach Lajos és gróf Zichy Nándor, továbbá a MSzE képviseletében Kaltenbach Henrik, a MOVERO képviseletében Benyács Sándor és a MÁV AERO képviseletében Antal Lajos. Kimentették magukat : Bánhidi Antal, vitéz Diószeghy Béla, Feleky Miklós, Ferenczy Lóránd, Gergely Adolf, Halász Andor, szászkabányai Hoffman Géza, ifj. Hültl Hümér, dr. Jalsovitzky Sándor, Jekelfalussy Pál és a Cserkészrepülők részéről vitéz Hefty Frigyes. Jelen jegyzőkönyv hitelesítésére felkérettek : Rotter Lajos és Svachulay Sándor. Elnök a megjelenteket üdvözli és az ülést megnyitja. Napirend előtt : V. v. alelnök kegyelettel emlékezik meg néhai Nagy Zol­tánnak, a Bükk-Mátravidéki Aero Club egyik oktatópilótájá­nak hivatása teljesítése közben bekövetkezett tragikus elhúny­­táról. Bejelenti, hogy az elnökség a gyászeset alkalmával úgy a magy. kir. Légügyi Hivatalnak, mint a Bükk-Mátravidéki Aero Clubnak legőszintébb részvétét és bajtársi együttérzését írásban tolmácsolta. — A Választmány tagjai a. v. alelnök megemlékezését kegyeletük jeléül állva hallgatták végig. A Választmány egyben úgy határozott, hogy Nagy Zoltán gyá­szos elhalálozását jegyzőkönyvileg örökíti meg. 1. Tagsági ügyek: Ü. v. alelnök bejelenti, hogy: a) a Szövetségből való kilépésüket bejelentették: vitéz Czékus György kedv. rendes tag, Kiricsi János kedv. rendes tag és Wolff Ottó kedv. rendes tag. — A Választmány nevezet­tek kilépését sajnálattal vette tudomásul azzal, hogy tagságuk az alapszabályok értelmében f. év december hó 31-én szűnik meg. b) Grebe Henrik ezredes pártoló tag elhalálozott.­­ A Választmány nevezett tagjának elhalálozását őszinte részvét­tel vette tudomásul és egyben úgy határozott, hogy nevezett­nek tagdíjhátraléka törlendő. c) 25 tag, éspedig 14 r. t., 9. k­r. t. és 2 p. t. háromévi, illetve háromnál többévi tagsági díjjal vannak hátralékban, minélfogva az alapszabályok 20 c) pontja értelmében java­solja nevezettek tagságának azonnali hatállyal való törlését azzal a hozzáfűzéssel, hogy a tagdíjhátralék behajtásával a Szövetség ügyésze bízandó meg.­­ A Választmány a bejelen­tést sajnálattal tudomásul vette és az ü. v. alelnök javaslatát magáévá tette. H 1 d) Goics Aladár r. t. és zilahi Kiss Miklós k. r. t., akiknek kilépését a Választmány már tudomásul vette, tagdíjhátralé­kuk törlesztése érdekében ismételt felszólítás ellenére sem intézkedtek. Javasolja, hogy a hátralékok behajtásával ugyan­csak a Szövetség ügyésze bízassák meg.­­ A Választmány a javaslat értelmében határozott, és az alábbi tagok tagdíjhátralékának mérséklését, illetve törlését javasolja, éspedig : Reichert Károly hátralékának 50 %-os mérséklését nehéz anyagi helyzetére való tekintettel. A mérséklés összege 18 P , néhai Grebe Henrik hátralékának törlését behajthatatlan­ság miatt. A törlendő összeg 23 P , az alapszabályok 17. §-ának 3. bekezdése alapján az alábbi hátralékok törlését: Bauer Jenő 31 P, Csermely Károly 72 P, dr. vitéz Csepreghy Béla 19 P, Gyürky György 36 P, dr. Scholtz Gusztáv 31 P. Összesen 189 P. — A Választmány a javaslatot az indokokra való tekintettel kivételesen elfogadta. 1)­7 tag, akiknek tetemes hátraléktartozása semmikép sem látszik indokoltnak, hivatkozással a Választmány határo­zatára, újólag nyomatékkal volna felszólítandó a tartozások rendezésére. — A Választmány a javaslat értelmében hatá­rozott. Fenti határozatok értelmében a létszám (28 tagegyesület és 660 tag) 26 taggal csökkent. Ennélfogva az állomány 28 tagegyesület és 634 tag. Ebből a létszámból azonban még 35 tagnak a tagsága 1. év végével megszűnik. 2. Választások : a) Ü. v. alelnök javasolja, hogy a 13. számú «Ezermester» cserkészcsapat motornélküli repülőosztályának képviseleteként a motornélküli repülés intézőbizottságába ifj. nagybányai vitéz Horthy István választassák meg bizottsági tagként. — A Választmány a javaslatot egyhangú határozattal elfogadta. b) Bejelenti továbbá, hogy Kiricsi János kilépése folytán nevezettnek úgy a propagandabizottságban, mint az ifjúsági bizottságban viselt tagsága megszűnik. Egyúttal javasolja, hogy nevezett helyébe a propagandabizottságba Szász Károly választassák meg. — A Választmány a bejelentést tudomásul vette és a javaslatot egyhangú határozattal elfogadta. 3. V. v. alelnök ezúttal is hálával emlékszik meg a baráti olasz nemzet nagylelkű adományáról, a «Giustizia per l’Unghe­­ria»-ról és bejelenti, hogy a Szövetségnek küldöttsége külön is tolmácsolta a Magyar Aero Szövetség egyetemének háláját és köszönetét ezért az értékes ajándékért, valamint azért a meleg részvétért, amelyet úgy az olasz kormány, mint az olasz nemzet Endresz György és Bitai Gyula gyászos katasztrófája alkal­mával tanúsított. Bejelenti továbbá, hogy a «Giustizia per l’Ungheria« érkezése alkalmával az elnök ő fenségével az élén ugyancsak nagyszámú küldöttség képviselte Szövetségünket, amely az autófelvonulásban is részt vett. A miniszterelnök ő nagyméltósága által az új repülőgép pilótái számára rendezett vacsorán Szövetségünket az elnök ő fensége képviselte, aki a pilótákat maga is audiencián fogadta és tiszteletükre teát adott. Javasolja végül, hogy mondjon a Választmány jegyző­­könyvi köszönetét mindazoknak, akik a repülőgép érkezése alkalmával autóikat a Szövetség rendelkezésére bocsátották, vagy összeköttetéseik révén autót szereztek, aminek a révén lehetővé vált, hogy a Szövetség tagjai a felvonulásban közel 20 autón vehettek részt. Ez a köszönet az alábbi tagokat illeti

Next