Aviatika, 1933 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1933-04-01 / 4-7. szám

1933 április—július AVIATIKA Anglia ANGLIAI HÚSVÉTI REPÜLŐFORGALOM. Az angol «Imperial Airways» április 13—17 közt 39 gépen 603 utast szállított Párizsba. Az összforgalom a kontinens felé, a többi vállalat vonalait is beleértve, 759 utas. A forgalom tetőpont­ját nagypénteken és húsvét utáni csütörtökön érte el. Ekkor a Párizs—London-i vonalon mindkét irányba még hat gépet kellett beállítani és a London—Köln-i vonalon is két «Ata­­lanta» lett még beállítva. A «Deutsche Luft Hansa», az «Air Union», a «SABENA» és a K.L.M. jelentéseit egybe­vetve, a csatornát egy héten belül több mint 1500 utas re­pülte át. A húsvéti ünnepek alatt az «Air Union» és a «Signes Farman» európai vonalain 525 utast és 11,135 kg árut, poggyászt és postát szállítottak. ANGOL GYAKORLATOK REPÜLŐGÉP-ANYAHAJÓ­VAL. Április 26-án és 27-én Portsmuth mellett az «Eagle» repülőgép-anyahajón fel- és leszállási gyakorlatokat tartot­tak. A gyakorlásra az új Hawker «Nimrod» gépeket hasz­nálták, Rolls Royce «Kestrel»-mo­torral. Ez a típus lesz ezen­túl az angol haditengerészet standard repülőgép típusa. A gép katapultstarthoz is alkalmas. Hírek szerint a japán és dán hadseregek részére is több hasonló típusú gépet szállítanak. Franciaország FRANCIA LÉGÜGYI KÖLTSÉGVETÉS. Az idei költ­ségvetésbe a légügy 2,120.000,000 frankkal szerepel. Ebből szárazföldi szériagépekre 280.000,000 frankot, vízi széria­gépekre 112.000,000 frankot és kísérletekre, meg különleges gépek építésére 126.000,000 frankot irányoztak elő. FRANCIA LÉGÜGYI POLITIKA. Pierre Cot, az új francia légügyi miniszter, végre erélyes intézkedésekkel pró­bálja megoldani a repülés egyes problémáit. Első igen nagy fontosságú intézkedése az, hogy egyesíti a légiforgalmi vál­lalatokat. Bár az egyes vállalatok nagy ellenállást fejtettek ki, hogy ezt a tervet ne lehessen keresztül vinni, Cot erélyes intézkedéseivel szemben teljesen tehetetlenek voltak. A vé­gén Cot, hogy a kérdést rövidesen elintézze, egy ultimátu­mot adott ki, melyben kötelezi a légiforgalmi vállalatokat, hogy 10 napon belül nyújtsák át neki a fúzióról szóló terve­zetet. Tekintettel arra, hogy az idei költségvetésben a lég­ügyi tárca kétmilliárd frankkal van képviselve, Cőt egyúttal kilátásba helyezte a szubvenciók felemelését. , FRANCIAORSZÁG MINT A VILÁGREKORDOK ÚJ VÁROMÁNYOSA. Pierre Cot francia légügyi miniszter 3.000.000 frankos kölcsönt utalt ki, hogy azzal a francia repülőket a sebességi, távolsági és magassági világrekor­dokért folyó harcban segítse. ÚJ FRANCIA SEBESSÉGI REKORDOK A KÖNNYŰ GÉPEK KATEGÓRIÁJÁBAN. A FAI hivatalos híradása szerint a könnyű­­sportrepülőgépek 2. kategóriájában (egy­­üléses gépek 450­0 kg üres súlyig) a következő két új nemzet­közi sebességi rekordot állították fel május 22-én: Arnoux pilóta Farman egyfedelűjével, amelybe egy 170 LE Renault—Bengoli-motor volt beépítve, a Ville­­sauvage—La Marmoque-i pályán 303,387 km/ó sebességet ért el. Delmotte pilóta pedig Caudron C. 368 típusú egyfedelű sportgépével, amelybe ugyancsak egy Renault—Bengoli­­motor volt beépítve, ugyanakkor 333765 km/ó sebességgel repült. Bár fel kell említeni azt, hogy mind a két gép speciálisan verseny céljaira megépített sportgép volt, amelyek az új «Deutsch de la Meurthe» kupában szerepeltek, mégis az elért sebességek az aránylag kis lóerőszám mellett igen figyelemreméltóak. AZ IGAZI AMATŐRREPÜLÉS CSILLAGTÚRÁJA. A franciaországi Aero Club d’Auvergne, amelynek szék­helye Clermont-Ferrand, augusztus 29., 30. és 31-én egy csillagtúrát rendez, amelynek neve «Rallye de l’Aviation privée». A csillagtúrának kiírása teljesen megfelel a névnek, mert azon csak olyan sportrepülőgépek vehetnek részt, amelyek megfelelnek az FAI sportszabályzatnak és azok annál nagyobb pontszámot kapnak, minél kisebb a motorlóerő. Hivatásos katonai-, vagy forgalmi pilóták a versenyben csak saját tulajdonukat képező sportgéppel vehetnek részt, a gyári pilóták pedig csak valamely idegen vállalat gépével versenyezhetnek. A pilóták és utasok a­szerint, hogy mi a rendes foglal­kozásuk, illetve milyen rokonságban állanak a pilótával, szintén pontozásban részesülnek. A legnagyobb pontszámot a női pilóták és azok a férfiak kapják, akik már a háború előtt pilótaigazolványt kaptak, ma már azonban nem hiva­tásos pilóták és 40 évesek elmúltak. A legkisebb pontszámot a hivatásos repülők kapják. Az utasok közül azok a hölgyek kapják a legnagyobb pontszámot, akik a pilótának közvetlen rokonai, tehát felesége, anyja, leánya vagy nővére. A férfi­utasok közül pedig azokat honorálják, akik szintén közeli rokonságban állanak a pilótával, tehát apja, fia, bátyja vagy esetleg férje. Más utasok csak minimális pontszámot kapnak. A rendező klub az anyagi áldozatoktól sem riadt vissza, a cél érdekében, mert bár a készpénzdíjak összege mind­össze 6000 francia frank, a versenyen résztvevő repülőgépek a csillagtúra alatt megtett minden kilométer után 075 fr. fr. jutalmat kapnak költségmegtérítés címén. Az öt első helye­zett a pénzdíjon kívül még tiszteletdíjat is kap. Azt hisszük, hogy ennek a csillagtúrának a kiírására iga­zán például szolgálhat minden olyan országban, ahol az aviatikát kizárólag a professzionista repülők sajátították ki maguknak. Viszont abból, hogy Franciaország ily nagy áldozatokat hoz az amatőr repülés érdekében, kétséget kizárólag bizonyossá válik az, hogy az igazi amatőrrepülés­­nek még azokban az országokban is igen nagy értéke van, ahol a katonai repülés évi költségvetése csak milliárdokban fejezhető ki. És ha ez indokolt, akkor mennyivel inkább kellene az amatőr­ repülést megbecsülni és legalább a meg­engedett keretek között támogatni egy oly országban, amely a katonai aviatikától el van tiltva. Németország , A RHÖN-ROLITTEN-GESELLSCHAFT ÁTSZERVE­ZÉSE. Az új német légügyi kormányrendelet gondoskodik a sportrepülés egységes átszervezéséről is. Gondoskodik a magánvállalatként működő sportrepülőegyesületek meg­felelő átszervezéséről és az egységes vezetés érdekében az összes sportrepülőegyesületeket az ugyancsak megfelelően átszervezett «Deutscher Luftsport Verband»-nak rendeli alá.­ így megszűnt többek között a világhírű német motor­nélküli repülővállalat, a «Rhön-Rositten-Gesellschaft»is, mint önálló magánvállalat. Az RRG utolsó ülését április 26-án tartotta Frankfurt a/M.-ban, az RRG elnökének, dr. Konen tanár, titkos tanácsosnak elnöklete alatt. A társaság által a Wasserkuppén, Rosittenben és Darmstadtban létesí­tett intézmények «Deutsches­ Forschungs-Institut für Segel­flug» néven egyesítve tovább folytatják eddigi tevékeny­ségüket és a Berlinben székelő központjuk útján közvet­lenül a «Deutscher Luftsport Verband»-nak fennhatósága alá tartoznak. A motornélküli repülés irányítását a «Deut­scher Luftsport Verband» keretén belül dr. Georgij pro­fesszor, az RRG legkiválóbb szakembere vette át. Mel­lette nyert beosztást Gerner szkv. őrnagy, az RRG . Ez az átszervezés teljes mértékben igazolja azt a kezdettől fogva hangoztatott álláspontunkat, hogy a légisportok minden ágát az egységes vezetés érdekében a nemzeti sportfennható­ságnak kell közvetlenül alárendelni, amelyek ekként a nem­zeti aero­szövetséget (tehát nem nemzeti aero klubokat képezik) és így a nemzeti légi sportot az FAI-ban is képviselik. Másként tervszerű munkát végezni alig lehet. Szerkesztőség: 63

Next