A Bánya, 1916 (11. évfolyam, 1-40. szám)
1916-02-27 / 9. szám
1916 február 27. (9. szám.) A 1 A N V A kora az évi bányafa-szükséglet Angliában. És Angliában nincs elég fa. A bányafa-szükséglet javarésze külföldi eredetű. Ha be lehetne vágni az útját az angolok bányafabevitelének, katasztrófa elé kerülne az angol szénbányászat s ez még véget is vethetne a háborúnak, mivelhogy megállnának az angol iparüzemek, ha nem volna szenük s a büszke angol flotta se mozdulhatna meg többé. Osztrák rézbányák. Prágából jelentik lapunknak, hogy az osztrák rézbányaművek a tavalyi évet több mint egy millió korona nyereséggel zárták s 10 °/o osztalékot fizetnek. A szén Franciaországban. Múlt heti számunkban megemlékeztünk az entente országainak szénellátásáról. A Petite Gironde nyomán módunkban van most igen érdekes adatokat közölni arról, hogy Franciaországban micsoda mizériákat okozhat a széninség. A francia kormánynak nagy gondot okoz a szén drágasága, sok minden eszközzel megpróbálkozott az árak mérséklése tekintetében, de hiába. A háború előtt az angol szén 15 frankba került Glasgowból számítva. A fuvar Bordeauxig 6 frankba került. Most maga a fuvar ennek tízszerese: 62 fr., mig a fokbérek maguk kitesznek 10—15 fr.-ot. Egész bátran hozzáüthetünk még 3 fr.-ot a pénz váltóárfolyama folytán. Tehát maga a költség tonnánként mintegy 78 fr. magának a szénnek ára nélkül. Ma bizony Franciaországban 100 fr. egy tonna szén ára. Franciaországban új törvényt hoztak, melynek az volt a célja, hogy az angol és a francia szenek közti árkülönbséget valamikép áthidalhassák. Ez aztán magával hozta azt, hogy a vasúton szállított szén olcsóbb volt, mint a víziúton szállított szén. Ez persze bizonyos értelmetlenségre vall, aminek a francia ipar se igen láthatta hasznát. A semleges államokat pedig kényszeríteni akarják, hogy respektálják azt az új rendelkezést, hogy a fuvarra maximális díjakat állapítanak meg Ha a neutrálisok ehhez nem járulnának, elzárják a francia és angol kikötőket előlük retorziókép. Kevesebb az állami olaj. Az egbelli petróleumtelepen nagyobb fajsúlyú kenőanyagot nyernek, amelyet finomítás céljából Pozsonyba szállítanak egy magánvállalat telepére. A napi termelés több vagyonra rúg, de ezt az utóbbi időben azzal a megokolással korlátozták, hogy szénhiány van. Az Ócskavas-bizottság tagjai. A kereskedelemügyi miniszter által az Ócskavas-bizottság tagjaivá a következők neveztettek ki: Biró Pál dr., a Rimamurány-salgótarjáni vasmű részvénytársaság nagytehetségű igazgatója (elnök), Lipka Eusztach, a m. kir. állami vasgyárak felügyelője, Hajts Árpád, a Szabadalmazott osztrák-magyar államvasuttársaság magyar bányái, hutai és uradalmai igazgatója, Urbán Leó, a Hernádvölgyi magyar vasipar részvénytársaság igazgatója, Deutsch Vilmos, a Weisz Manfréd lőszer, acél és fémműves részvénytársaság igazgatója, Lipták Pál dr., a Lpták dr. és társa építési és vasipari részvénytársaság vezérigazgatója, Goldstein Oszkár, a Koburg herceg-féle bánya- és kohóművek részvénytársaság igazgatója és Friem Pál, a Zenicai vasművek igazgatója. Az Ócskavas-bizottság székhelye Budapest, hivatalos helyisége V., Zrínyi utca 1. Szerbia bányakincsei. Mint velünk közük, Üszkübbe magyar, német és osztrák bányaművek pénzembereinek megérkezését várják, kik a macedóniai erőtelepek kiaknázásának feltételét fogják tanulmányozni. Szénbányakutatás Ausztriában. Még 1913-ban az osztrák bányakincstár megszerezte a galíciai Brzeszcét s ott júliusban szénre kezdett fúrni. A fúrások sikerrel jártak s ma naponként 90 vagyon szenet termelnek az ott létesített bányamüvekben. 1914-ben újabb fúrólyukakat mélyített az osztrák közmunkaügyi minisztérium és 500 m. mélységben 34 kőszéntelepet talált, melyek együttvéve 26 m. vastagok. Vannak köztük 60 cm.-nél kisebb telepek is, de van ötméteres telep is. Ezt a telepet 400 m. mélységben fúrták meg. A vaspiacról. A német vaspiacon a vasöntőgyárak a nyersvas árát 20—30 márkával tonnánként ismét megdrágították. Hasonló határozatot hozott a kocsitengelygyárak szövetségének csoportja, amely azonnali érvényességgel 5 százalék drágítást léptetett életbe. Ezt az árnövelést a koksz drágulásával hozzák összefüggésbe, amennyiben a koksz egységárát márciustól kezdődően az érdekeltek 1,50 márkával, a kőszén árát pedig tonnánként 1 márkával fogják megdrágítani. A német nyersvastermelés egyébként az állandóan mutatkozó föllendülés folytán január hónapban a termelés legnagyobb határát is túlszárnyalta, amennyiben a a termelés 1.07 millió tonnára rúgott, míg a megelőző december hónapban 1.02 millió tonna nyersvasat produkáltak. A napi átlag így 34.743 tonnát tett ki. A német nyersvastermelés alakulására élénk világot vet a következő összeállítás : 1912 1913 1914 1915 1916 .Január 1,386.855 1,611.345 1,566.505 874.133 1,077.046 Február 1,688.495 1,493.877 1,445.511 803.623— Március 1,447.505 629.463 1,602 896 938.438— Április 1,452.765 1,588.701 1,534.429 938.679 A vasöntvények tekintetében 100 kg.-ként ismét 5 márka az árak emelkedése. Egyes daraboknál a minőségek és a darabok szerinti megállapodás a mérvadó. A finom pléheknél, melyek másfél mnt-en alul vannak, az utolsó napokban szintén emelték az árakat. Május 1,493.519 1,643.069 1,607.193 985 968— Június 1,454.018 1,609.748 1,531.813 993.496 Julius 1,517.097 1,648.818 1,564.345 1,047.503— Auguszt. 1,549.869 1,640.016 586.661 1,050.610— Szeptem. 1,553.103 1,590.849 580.087 1,034124 Október 1,569.730 1,653.051 729.822 1,076.343 Novemb. 1,588.567 1,588.985 788.956 1,019.122— Decemb. 1,567.386 1,611.250 854.186 1,029.144— díszesén 17,868.90919,309.17214,389.54711,790.199 3 FELTEN ÉS GUILLEAUME kábel-, sodrony- és sodronykötél-gyár részvénytársaság BUDAPEST, L. Budafoki ut 13533. hrsz. Ólomkábelek. Villámvilágitási vezetékek. Sodronykötelek. Elektrolitikus vörösrézhuzalok, okonitvezetékek, ♦*♦♦♦♦♦♦ szerelvények stb. ♦♦♦♦♦♦♦♦ ,§«v ■ ms0 •mmt (1066 124)