Búvár, 1941 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1941-01-01 / 1. szám

A világháború befejezése után a kettős monarkia és Németország szépen fejlődő tartályhaj­óállományának közel kéthar­mada idegen kézre került. Röviddel ezután úgyszólván valameny­­nyi dunai hajózási társaság berendez­kedett olajszállításra is. Sőt voltak olya­nok, amelyeknek csak ez volt a rendelte­tésük, így a Phöbus vagy a The Anglo Danubian Co. Ltd. a Steaua Romana petróleumcéggel együtt dolgozva, és a Schell angol lobogó alatt ; a Pico (Petro­leum Import СV.) svájci, a Deutsch- Rumänische Erdöl AG.) , később Josef Wallner, Deggendorf (német lobogó alatt). Az 1931. évi kimutatások szerint az egyes államok hajóparkjaiban a tartály­hajók a következőképen részesedtek : A korszerű dunai tartályhajó anyaga vas, 700—1000 tonna olaj befogadására (ez 70—100 tíztonnás vasúti kocsi rako­mányának felel meg). Különös gondot for­dítanak a szegecselésre, amely az olajjal érintkező részeken mindig kétsoros. A belső hajóteret keresztirányban 4—8, hosszirányban pedig 8—16 egymástól füg­getlen rekeszre osztják, aminek rendelte­tése a következő : Részben az esetleges sérüléskor a betörő vizet határolják el, főleg azonban a benne tárolt folyékony halmazállapotú áru felületét osztják meg, miáltal a hajó stabilitását minden körül­mények közt biztosítják. Nélkülök a folya­dék szabadon mozoghatna a hajó megdő­lése szerint az oldalfalak közt, ami viszont a hajó felfordulásával járna. Az egyes rekeszeket is úgy szerkesztik meg, hogy felülről is tűzbiztosan lezárhatók legye­nek. A szabad levegővel az összeköttetést úgynevezett hattyúnyakas lélekzőcsövek biztosítják. Rájuk azért van szükség, hogy az olaj és a felette lévő levegő kiterjedése következtében beálló térfogatváltozás raj­tuk keresztül kiegyenlítődjék. A gázok a hattyúnyakban lévő vizen át távoznak ki és be, ami megakadályozza a tartályok meggyulladását. Télen a fagyveszély­ el­kerülésére e célra petróleumot használnak. A szélső rekeszek és a hajószemélyzet férőhelye közt, tehát a hajó elején és végén, egy-egy vízhatlan válaszfallal elhatárolt keskeny, 40—60 centiméter széles víz­tartót építenek. Ezt nevezik vízgátnak. Célja, hogy a keletkezett tüzet mind a két irányban elhatárolja és az esetleg átszivárgó gázokat felfogja. Minden hajó felszereléséhez hozzátartozik még meg­felelő számú és nagyságú vegyi tűzoltó­készülék és egy vagy több kézi, esetleg motoros könnyítőszivattyú is. Olajtermékek ki- és behajózására rend­szerint külön kikötőt használnak külön­leges rakodóberendezésekkel. A román dunaszakaszon jelenleg három ilyen ál­lomás van üzemben és pedig Giurgiu Oltenita és újabban Orsóvá. Feltételesen rakodható Cernavodán is, a konstancai kőolajvezeték leágazásánál. Közülük a legfontosabb Giurgiu. Ez a kikötő mintegy 3—4 kilométerre fekszik a várostól és tulajdonképpen két részből áll : A pet­róleummedence és az egyéb áruk részére fenntartott kikötőrész. A petróleumkikötő a giurgiui kikötőnek — régi török nevén még ma is Ramadamnak nevezik — tel­jesen különálló, elhatárolt része, ahová idegen még békében sem mehe­tett be. Töltővezetékei a követ­kezők : Egy óránként 30 tonna teljesítményű vezeték a fűtőolaj behajózására. Két, egyenként 50 tonna teljesítményű állami vezeték, 13 tartállyal 28.000 tonna összbefogadóképességgel. Ezek a tárolók közvetlenül a forrás vidékről kapják az olajat, két 180 kilométer hosszú táv­vezetéken keresztül, amelyek­nek teljesítőképessége 20 tonna óránként. A Steaua Romana töltőállomása 50 tonna telje­sítménnyel. Történhet végül rakodás a Duna mellékágában, a Szent György-csatornában is, az Uni- Tartály­hajó Tonna­tartalom Románia ............ 64 46,285 Németország .... 36 24,196 Jugoszlávia . . .... 29 22,917 Ausztria ..........■ • 29 19,556 Magyarország ..• • 15 11,470 Franciaország. . .. 9,301 Hollandia.......... II 8,010 Belgium ............ 6 5.917 Anglia.................. 6 4.643 Csehszlovákia . .2 1,600 összesen ........... 209 153,895 Román petróleumkutak

Next