Grafikai Szemle, 1910 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1910-10-01 / 10. szám

második számmal megszűnt. A rákövetkező évben már Pesten volt Dadai, s itt rövid ideig — 1871 november 1-től december 31-ig — Häring címmel szerkesztett élclapot. «I»­jjj Most beszéljünk egyet-mást az akkori idők technikai fejlődöttségéről. A speciális szedési ágazatok között nagy­­jelentőségű volt a hatvanas-hetvenes években a hangjegyszedés. Emich Gusztáv nyomdája — a későbbi Athenaeum — volt e tekintetben különösen kiváló. Itt jelentek meg az »Arany­kor« és »Lantos« című zeneműfolyóiratok, a Mátray-féle »Történeti, bibliai és gányoros magyaros énekek dallamai a tizenhatodik századból«, valamint a Szepesi-féle »Áhítat gyakorlatai«. A sárospataki református iskola sajtójának is voltak csinos metszésű hangjegy-típusai, sőt még a budapesti Weiszmann Testvérek nyomdájának is 1876 körül, amint ezt egy náluk nyomtatott, »Az énekoktatás vezér­fonala« című munkából látjuk. A hímzőmintáknak tipográfiai nyomtatásával már az ötvenes években megpróbálkozott Landerer és Heckenast nyomdája, jóval később — a nyolcvanas években — a Pesti Könyv­nyomda Részvénytársaságnál kísérleteztek a dologgal, jó eredményt is értek el vele, de a szedés költségessége és a pontos regiszter nehézsége miatt az ilyen nyomtatványok máig is megmaradtak a litográfus munkakörében. A tizenkilencedik századnak minálunk talán legkülönb munkája a Szent-István-Társulat által 1857-ben kiadott »Erzsébet-Album«. A Kozma-féle nyomdában nyomtatta az akkori idők leghíresebb gépmestere, Kocsi Sándor. Színes fametszetű képekkel és minusz­­kulás szöveggel közli velünk ez a mű Szent Erzsébet legendáját. Ennek eredeti címe: Dychenseeges zent Ersebeth Azzonnak inne­­peervel ki vala Magyary Andre kyralnak Leanya. Díszes szegélyeiben minden lapon egy-egy a szent életéből különböző jelene­teket ábrázoló kép foglaltatik. Az arany, ezüst és kék színű címoldal, melyen a magyar és türingiai címer foglaltatik, valódi remekmű. Ezzel kezdődik meg nálunk a régi nyelv­emlékek fakszimilézése, amelyben később az Athenaeum meg a Franklin-Társulat vitték valóban művészi magaslatra. Annál meste­riebbek voltak e munkák, mert akkoriban még kizárólag fametszetekről készültek a szí­nes reprodukciók a tipográfiában. 1859-ben már gyorssajtókat is készítettek Magyarországon. Félelmetesen nagy, menny­dörgéshez hasonló robajjal dolgozó gyors­sajtókat, amelyek közül ma már hírmondó sem akad semerre sem. Rock István volt a sajtók készítője, de csakhamar beleunt ebbe a mesterségbe. ("ToCyt. éövj­ agyar sima szedés A nyomdászati szakirodalomban a kézi szedés nemét rendszerint három ágra szokták felosztani: mesterszedés, táblázatszedés és sima szedésre. A mesterszedés gyakorlati és elméleti oktatására nézve kiváló szakférfiaink oly kimerítő anyagot szolgáltattak már, hogy a tanítás meghatározott mesgyén haladva, tel­jesen a művészeti irányt követi és igen széles teret nyit az egyéni tehetség és hajlam fejlesz­tésére, illetve megnyilatkozására. De a táblázat­­szedés technikájára és észszerűségére is annyira kialakult ma már az általános felfogás, hogy összevontabb értelemben vett szabályok és eljárási módok állnak rendelkezésünkre, me­lyeknek határain belül a táblázatszedés komoly­ságát meg lehet őrizni és a régebben dívott fattyúhajtásait könnyen ki lehet küszöbölni. Csupán a sima (kompressz-) szedés techni­kája mutat elmaradottságot a gyakorlatban, minek fő okát abban találhatjuk meg, hogy ezen szedésfaj minden nyomdában a leg­nagyobb mértékben szerepel, tehát a »tucat­munkák« vagy más népszerű elnevezés szerint a »vásári munkák« tömegét adja s így termé­szetesen minden sora a főnök vagy faktor szívéhez van nőve, miáltal kevesebb gondot fordítanak rá, mert a fő, hogy a hasáb nőjön. Szóval a sima szedés a mostoha gyerek a nyomdában, melynek csak hasznot kell hajtani, de kevés ápolásban, kevés gondozásban ré­szesül. Pedig tekintve azon körülményt, hogy a kompressz-szedés tulajdonképpeni alapja a

Next