Gyógyszerészi Szemle, 1940 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1940-01-06 / 1. szám

A rendelet 1910 január hó 1-én lépett hatályba. Nemcsak a felvidéki gyógyszerészek körében, akik a rendeletről futótűzként szereztek tudomást, de az egész magyar gyógyszerésztársadalomban mély meg­ütközést és határozott megdöbbenést keltett a felvidéki OTI-rendelet 6. §-a, mely szó szerint a következőket mondja:6. §: „(1) A felszabadult területeken működő gyógy­­szertártulajdonosok részéről a kerületi betegbiztosító intézetekkel szemben az igényjogosultaknak a jelen rendelet hatályba lépéséig kiszolgáltatott gyógysze­rekért támasztott követeléseket a kerületi betegbiz­tosító intézetek által a követelések 80 százaláka ere­jéig kifizetett előlegekkel, illetőleg az előlegben még nem részesített számlakövetelések 80 százalékával ki­egyenlítetteknek kell tekinteni. (2) A jelen rendelet hatályba lépését követően ki­szolgáltatott gyógyszerek árából a felszabadult terü­leteken működő gyógyszertárak tulajdonosai 27,5 szá­zalékos engedményt kötelesek az Országos Társada­lombiztosító Intézetnek a felszabadult területeken működő kerületi pénztárai (kirendeltségei) részére nyújtani. (3) A 185.610—1932. B. M. számú rendeletnek a biz­tosítottak és igényjogosult családtagjai által a gyógyszerekért fizetendő megtérítési díjra vonatkozó rendelkezései a jelen rendelet 2. §-ával szabályozott biztosításban is alkalmazást nyernek.“ Nem akartunk hinni a saját szemünknek, mikor a rendeletet elolvastuk. Azután a sok színes és pompázó biztatás és ígéret után, amit a MAGYOE elnöksége ré­széről alig 2 hete, a közelmúlt közgyűlésen hallottunk, egyenesen elképesztő, hogy felsőbb helyen a felvidéki és kárpátaljai gyógyszerészeket most az OTI részére adandó 27,5 százalékos engedmény adására kényszerítik. Ez csak úgy történhetett, hogy az érdekelt felvidéki kartársakat meg sem hallgatták. De nemcsak az érdekelt gyógyszerészek meghallga­tása körül kell hiba legyen, hanem az a sejtelmünk, hogy illetékes helyen még gyógyszerész szakértőket sem hall­gattak meg, mert véleményünk szerint nem található a magyar Glóbuson egyetlen olyan gyakorló gyógyszerész sem, aki a magisztrális gyógyszerekből és a különle­gességekből a 27,5 százalékos engedményt elviselhetőnek találná. A gyógyszerészi kart nem kell itt meggyőz­nünk arról, hogy 27,5 százalék engedmény mellett kü­lönlegességeken (tekintetbe véve a rezsit) nemhogy ha­szon marad, de minden egyes vényre kifejezetten rá kell fizetni, viszont a magisztrális gyógyszereknél a jól megérdemelt hasznot veszi el ez a fantasztikus kény­szer­engedmény. Ez a rendelet, ha hamarosan nem kor­rigálják az engedményre vonatkozó részt, létalapjában fogja megrendíteni azokat a felvidéki és kárpátaljai gyógyszertárakat, amelyeknek forgalma javarészét be­­tegsegélyző receptekből adódik össze. Teljesen érthetetlenül állunk a rendelet gyógysze­részi szakasza előtt, mert ez a mérték, amit a gyógy­szerészekkel szemben itt alkalmaztak, a legaggasztóbb képzeletünket is felülmúlja. Itt valami tévedésnek kell lenni! Évekkel ezelőtt Magyarországon úgy szanálták a deficites OTI-t, hogy a gyógyszerészeket kvázi kény­szerítették a különlegességekből 4 százalék, a magisztrá­lis vényekből 15 százalék adására. Akkor azt mondot­ták, hogy ez csak „átmeneti“ lesz, s ahogy az OTI de- BICALC Inj. Dr. BAYER és TSA. 10%-os stabil, fájdalmatlan calc, gluconic oldat intramuscula­ris alkalmazásra 6x5 ccm . . . . P 2.40 6xl0 ccm . . . P3.— licitje eltűnik, a régi rend visszatér. Azóta is nyögjük az 5 és 15 százalékot, holott ma az OTI nemcsak, hogy deficitmentes, de évente sok-sok milliót kénytelen ki­helyezni kölcsönök formájában biztosítási tartalékaiból. Ilyen magas engedményről, amilyent most rendeletileg rákényszerítettek a felvidéki és kárpátaljai gyógyszer­­tárakra, még azokban a deficites években sem gondolt soha az egyébként eléggé leleményes OTI. Tanácstalanul is állunk itt, mert nem tudjuk, hogy miképp lehetne ezt a súlyos sérelmet gyorsan korrigál­ni. Érdekvédelmi szervezetünk teljes csődjét jelenti ez a rendelet. A felvidéki OTI-rendelet egyébként igen terjedel­mes, ötvenhárom szakaszból áll. Célszerű ha kartár­saink, akiket nemcsak mint gyógyszerészeket, de mint munkaadókat is érdekelheti, a rendeletet megszerzik és átolvassák. (Megjelent a Budapesti Közlöny 1939. de­cember 31-i 295. számában.) Rövidesen visszatérünk rá. dr. Stióman Bálint vallás- és közoktatásügyi minisz­ter leirat kíséretében megküldötte a Magyarországi Gyógyszerész Egyesülethez, az Országos Felsőoktatás­­ügyi Tanácsnak a gyógyszerész képzés reform­jára vonatkozó tervezetét. A miniszter közölte — ahogy arról a szaksajtó néhány hét előtt hírt adott, — hogy a tanulmányi reformot már az 1910—11. tanévben életbe­léptetni óhajtja. Felhívta a MAGYOE-t, hogy a reform lényegét érintő szempontra vonatkozó észrevételét mi­előbb terjessze fel. Ismeretes, hogy a tervezet valamennyi gyógyszeré­szi érdekképviselet, tudományos egyesület és a gyógy­szerészeket kiképző tanárok, egyetemk már előzőleg össz­hangba hozott véleményén épül fel. A Magyarországi Gyógyszerész Egyesület elnöksége a miniszteri leirat ka­pcsán december hó 29-én értekezletre hívta a Magyar Gyógyszerésztudományi Társaságot, a Budapesti Gyógyszerész Testületet és az Okleveles Gyógyszerészek Országos Egyesületének elnökségét. Az értekezlet újból áttárgyalta a reformtervezet irányelveit. * A Magyarországi Gyógyszerész Egyesület elnöksé­ge a gyógyszertárak anyagellátásával kapcsola­tos kérdések megtárgyalására folyó hó 2-án tisztelgett az iparügyi minisztériumban, mely alkalommal külön­böző kérdések tárgyában értekezett az illetékes vezető tényezőkkel. * A Budapesti Gyógyszerész Testület által a Gyógy­szerész Kaszinóban rendezett Szilveszter-est ki­tűnően sikerült. Mintegy 70—80-an vettek rajta részt. Többek között ott láttuk németprónai Wolff Lajos tes­tületi elnököt, Csányi Imre és dr. vitéz Matolcsy Károly testületi alelnököket, Löd­er­er Tamást, a MAGYOE al­­elnökét, Korizsánszky Ottó igazgatót a kaszinó teljes GY. SZEMLE 19­39. 3

Next