Honi Ipar, 1902 (3. évfolyam, 1-24. szám)
1902-03-01 / 5. szám
alapos bírálat tárgyává teszi a leiratot. Kimutatja, hogy az adóösszeg, amit most kap az állam Magyar-Lápos környékéről, összehasonlíthatatlanul kisebb, mint volt tíz évvel ezelőtt, mikor a rojahidai vasöntöde működött és kenyeret adott az ottani lakosságnak. Kivonva a mostani adófőösszeget a tíz év előttiből, Barabás arra az eredményre jut, hogy adók révén az állam sokkal többet veszít, mint vesztett a rojahidai üzemen. Kézenfekvő, hogy helyes pénzügyi politika mellett újra meg kell indítani a rojahidai üzemet. Jól járna vele a kincstár, amely adóban sokkal többet venne be , jól járna Magyar-Lápos környéke, amely meg is élne adót is tudna fizetni. Apró hírek., A Kaszab és Breuer-féle csavaroslyuk.«-»'’''' Barcza czégtárs kilépvén — Kaszab ur egyedüli tulajdonába ment át. — A Nadrági vasipar r.-t. képviselete a Weisz és Zwillinger czégről Zwillinger Manó úrra ment át. — Megemlékeztünk már arról, hogy az osztrák konzorczium, melynek az Első magyar csavargyár tulajdonában van kisajátítva Kirner-féle csavargyárat annak üzemét beszüntette. Mint értesülünk Kirner Vilmos úr, az Első magyar csavargyár r.-t. tisztikarába aligazgatói czimmel belépett. — Piatnik játékkártyagyáros megszerezte a magyar honpolgárságot. — Rónay a Magyar aczélárugyár érdemes igazgatója kereskedelmi tanácsos lett. — A Goldberger Zsigmond-féle faáru- és ládagyár (Nefelejts utcza 30.) leégett. A kár 52000 korona, 15 9 n . KÖZSZÁLLÍTÁS. Egy szubvenczió és egy állami szállítás. A Máv. lakkszükségletének biztosítása. Legutóbbi felolvasásban Szterényi József kifejtette mily hatalmas eszköze az iparfejlesztésnek a közszállítás alakjában adott szubvenció. Ehhez hozzátehetjük, hogy egyúttal a legveszedelmesebb és legkényesebb eszköze is az iparfejlesztésnek, mely a legkönynyebben sérti a régebbi magyar iparvállalatok érdekkörét. Mi az a közszállítás alakjában adott szubvenció? Az, hogy az állam egy keletkező új iparvállalatnak munkát biztosít, mégpedig oly nagymérvű munkát, mely a pénzbeli segélyt pótolja. Világos, hogy az állam nyilvános pályázat mellőzésével csak akkor biztosíthat közszállítási szubvenciót, ha abban az iparágban, amelyet a segélyezendő új gyár képvisel nincs más régebbi iparvállalat, vagyis ha az új gyár egyedül áll. Mert ha vannak régebbi gyárak, melyek ugyanazt az iparágat képviselik, mint a közszállításilag szubvencionált új gyár, világos, hogy a többi gyáraktól vonjuk meg a munka elnyerésének lehetőségét, egy új vállalat érdekében. Ilyen módon a közszállítási szubvenczió sérelem a többi gyáraknak. Sajnos, hogy a kormány már több ízben kezelte helytelenül a közszállítási szubvencziót. Példa rá a következő eset, mely aktualitást nyer egy most megtörtént közszállítási döntés által . Három évvel ezelőtt a kormány közszállítási szubvencziót adott egy bécsi lakkgyárosnak névleg Engelhard és Voigtnak. Kéz alatt 5 évre biztosította neki a Magy. kir. államvasutak összes lakkszükségletének felét, ami 39000 koronának felel meg. Kéz alatt adta pedig ki neki e 39000 koronát, azon feltétellel, hogy itt lakkgyárat létesít, noha már volt egy régebbi érdemes lakkgyárunk a Telefon : 455. Kérjen ismertetőt a Y fk+ hócp-részv.tárlatától • Budapest, New-York-palota.