Iparügyek, 1890 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1890-01-15 / 1. szám

Negyedik évfolyam. A HAZAI IPARTESTÜLETEK KÖZPONTI KÖZLÖNYE. »Egyesülés és haladás. Előfizetési dij: félévre 2 frt, egész évre 4 frt. Megjelenik minden hó 15-én. Szerkesztőség és kiadóhivatal: IV. Reáltanoda-utcza 5. Tartalom. Egy évi iparkrónika. — Vidéki központok. — Harmincznégy­­ezer pár bakancs. — A hadsereg posztója. — A nyilvános árlejtés reformja. — Véleményadások.­­124. Felvilágosítások a közös hadügyminisztérium pályázati hirdetményére vonatkozólag. 125. Az évi tanonczmunka-kiállitások kötelező ren­dezése. 126. Az ipartestületek pénzkezelési könyveinek bélyegmentessége. 127. A vasúti vonalakon vállalkozó iparosok segédszemélyzetének nyilvántartása. 128. A tanoncz-szegődtetési és szabaditási dijak megállapításának joga.) — »Te­remtsünk ipart!« — A sablon után készült kérvények. — Ipartestületi Értesítő. (A képesítéshez kötött mesterségek kiterjesztése. II. orsz. ipartestületi értekezlet. Horvát-Szlavonországi ipartestületek. »Czipész-kongresszus«. Tízezer forintos ala­pítvány iparosok segélyezésére. Országos szövetségi epilóg. A budapesti czipész­­ipartestület pere. Körmend. Monor.) — Kiállítások. (Arad. Zágráb. Budapest. Frankfurt. Páris. New-York. Edinburgh. Berlin. Brüsszel. Amsterdam. Köln. Lip­cse. Nizza. London. Buenos-Ayres.) — Iparügyi Krónika. (Három uj osztálytaná­csos. Beszüntetett hivatalos közlöny. Vegyes bel- és külföldi közlemények.) — Szabad, újabb magyar találmányok. (VII.) Beszerzési források lapk­­ezélokra. EGY ÉVI IPARKRÓNIKA. A közvélemény, valamint maga az iparos­ság hajlandó a közgazdasági kormányzat kö­rében a múlt évben végbement szervezeti és személyváltozásnak az „új aera“ jelentőségét tulajdonítani. S csakugyan a dr. Kemény- Matlekovics-regime oly tevékeny első kor­szaka óta nem tapasztaltunk hozzáfogható munkásságot, mint a­milyent a rekonstruált kereskedelmi minisztérium pár hó óta ipari téren kifejt. Hogy az, a­mi e helyről törté­nik, inkább a „sokféle“, mint a „sok“ szí­nében tűnik fel, ez a dolog természetében fekszik, mert hiszen a kezdeményezések és előintézkedések hosszú láncolatáról van szó, melyeknek gyakorlati eredménye nem jelent­­kezhetik néhány rövid hónap alatt. Az egész vonalon megindult az akc­ió egy c­éltudatos állami iparpolitika inaugurá­­lására. Az ország közgazdasági függősége, az igaz, ez iparpolitikát meglehetősen szűk hatá­rok közé szorítja és megfosztja épp attól a leghatályosabb eszköztől, mely egymagá­ban alkalmazva feleslegessé tenne egy csomó homoeopathikus rendszabályt. Ám az adott helyzetben annál nagyobb szükség van arra a czéltudatos, a kérdéseket szerves ösz­­függésben és okszerű egymásutánban meg­oldásra vezető kormányzati tevékenységre, melynek nemcsak körvonalait, hanem úgy­szólván egész belső gépezetét immár felismer­hettük. A kereskedelmi miniszternek az iménti költségvetési vita folyamában tett nyilatkoza­tai, különösen pedig dec­ember 14-kei expo­zéja bepillantást engednek ama terveibe és törekvéseibe is, melyekre eddigi tevékenységé­ből netán még nem lehetett következtetni. Mi értjük azt, hogy a kormány tagjai — s így a kereskedelmi miniszter is — sorra nyilatkoznak, hogy a közös vámterület nem képez akadályt a nemzeti ipar fejlesztésére, különösen pedig a gyáripar teremtésére irá­nyuló állami intézkedések tervszerű végre­hajtásánál. Oly fontos politikai mozzana­­natok fűződnek e kérdésekhez és a kormány­nak e téren olyannyira kötött marsroute-ja van, hogy mi méltányolni tudjuk a legeről­­tetettebb argumentácziót s védekezési rend­szert is. De már aztán azt az egyet mi el nem hiszszük a kereskedelmi miniszternek, hogy ő neki meggyőződése az, miszerint a vámközösség fenntartása mellett Magyar­­ország ipara akár évtizedek múlva is oda­fejlődjék, hogy a háromszáz millió forintnyi import számbavehetőleg csökkenjen; vagy mondjuk hát, hogy annyi szövő-fonógyár léte­süljön az országban, hogy az évenként kiván­dorló százötven millióból csak tíz-húsz milliót is megtakarítsunk. Az ő erélyével, munkássá­gával és ügyszeretetével igenis szép eredmé­nyeket fogunk elérni, fognak új gyárak kelet­kezni meglehetős számban, a régiek meg fognak erősödni, de mindez még nem jelent nemzeti ipart oly értelemben, a­mily értelme e szónak akár Ausztriában, akár Német­országban, Svájczban vagy Belgiumban, Francziaországban, Angolországban vagy az Egyesült­ Államokban van. Épp akkor, mikor az adott alapokon való széleskörű fokozott tevékenységről van szó, mi sem tartjuk az alkalmat legszeren­csésebben megválasztottnak az önálló vám­terület mellett való agitálásra, de hát aztán ok nélkül a másik oldalról se bolygassák e kérdést minduntalan. Ismételjük, őszinteség­gel fel lehet ugyan hozni a vámközösség örökös fenntartása mellett oly nagy hord­erejű politikai érveket, melyek mellett talán — a­kinek a politikai meggyőződése és vér­­mérséklete úgy van alkotva — meg lehet hajolni, de ne bántsák a közgazdasági argumentumokat. Itt cserben hagyják őket a kézzelfogható tények és saját hivatalos statisz­tikájukkal együtt a nemzetközi ipartörténelem minden egyes fejezete, de még a teljes őszinteség is. Hiszen ezer okunk van megéljenezni minden egyes jelentékenyebb új ipartelepet, mely állami kedvezménynek vagy bármely kor­mányi ösztönzésnek köszöni létrejöttét, és ha 1882 óta, a­midőn az iparnak nyújtandó állami kedvezményekről szóló törvény életbe lépett, e törvény következtében csak egy fél­ tuczat nagyobb iparvállalat is keletkezett volna, ez is már örvendetes vívmány­számba mehetne. A­mit azonban nem értünk, az az, hogy mi czélból láncíroztatnak a leghivata­losabb oldalról és a legilletékesebb fórum előtt oly adatok, melyek oly kevéssé felelnek meg a valóságnak, hogy a beavatott körökre alkalmasak a humbug benyomását tenni. Értjük az 1882 óta keletkezett gyárakra vonatkozólag forgalomba hozott, és a közvé­leménynek teljes konfundálására alkalmas ada­tokat. Magának gr. Szapáry Gyula volt földm.-, ipar- és kereskedelemügyi miniszternek szá­jába adták a képviselőház egyik ülésében, hogy az 1881: XLIV. t.-cz. életbe léptetése óta 1888. év végéig 286 mezőgazdasági szeszgyár és 215 egyéb gyár keletkezett. Ezt variálja aztán egy csomó vezérczikk, sőt még akadnak kamarai jelentések is, melyek az illető tör­vény hatását egyébbel nem tudják illusztrálni, mint e számadat egyszerű reprodukálásával. — Hát kérdjük — nem is szól vala mezőgaz­dasági szeszgyárakról, melyek egészen más szempontok alá esnek és melyek között tud­­tunkkal egyetlen egy uj sincs, — nem találkoz­nék abban a hatalmas miniszteri palotában egy úriember, a­ki azt a fáradságot venné ma­gának, hogy kissé közelebbről megvizsgálná az állami kedvezményben részesült gyárak listá­ját és megállapítaná azt, hogy hány és me­­lyik közöttük az új ipartelep? Vagy egyál­talán van-e ott valaki, a­ki ellenőrizné magá­nak a hivatalos gyanánt feltüntetett szám­adatnak numerikus helyességét? Mi a Közgazdasági Értesítő nyomán össze­állítottuk az állami kedvezményeket nyert gyárak létszámát és vagy harminczczal keve­sebbet hoztunk ki. A­mi pedig a leglénye-

Next