Közgazdasági és Közlekedési Tudósító, 1933 (6. évfolyam, 4-24. szám)

1933-02-20 / 4. szám

közgazdasági és közlekedési tudósító Február 1-től hét, hat és öt százalékkal csökkent újból a köztisztviselők illetménye és ezzel elérkeztek a köztisztviselők ahhoz a mélyponthoz, amely tíz és huszonhét százalékkal választja el a mai f­i­­zetéseket a békebeli illetmények­tő­l. Mélypontnak sem nevezhető a mai ötöd­ször csökkentett járandóság, mert a gazda­sági viszonyok kaotikus alakulásában immár aligha találódik pénzügyminiszter, aki még egyszer meg merné ismételni a volt és a je­lenlegi fináncminiszterek, azóta hat, súlyosan dezavuált ígéretét: a köztisztviselők f­i­z­e­t­é­s­é­t p­e­d­i­g c­s­ö­k­k­e­n­t­e­n­i n­e­m lehet .. . ki tudja mikor kell újabb fize­téscsökkentéssel számolni? Távol áll tőlünk, hogy sérelmet kovácsol­junk a jámbor igyekezetből, amellyel cáfol­ták lapunk értesülését a köztisztviselők újabb iletményelvonására vonatkozóan. Ha a cáfo­lat hangja túlságosan heves volt is, a közvé­lemény azonnal leszámította annak valóságos értékét és a cáfolat megjelenése után már mindenki sokkal biztosabbra várta a leszál­lítást, mint annak előtte. Talán jellemzésül még azt is megjegyezhetjük, hogy állítólag nem is öt és hét százalékot akartak levonni az állami alkalmazottak fizetéséből, hanem négy és kilenc százalékos mérséklést tervez­tek. Olyan illetménycsökkentésről szivárog­tak ki hírek, amely a magasabb fizetési osztá­lyokban radikálisan apasztotta volna az illet­ményt, — közel a fizetés tizedrészét vették volna el,— a legalsó kategóriákban pedig va­lamivel mérsékeltebben hatott volna. Utó­végre is négy százalék kevesebb, mint öt szá­zalék, viszont 140 pengős fizetésnél súlyosabb a hét pengős levonás az 5 pengő 60 fillérnél. A lefaragás végül is az alacsonyabb osztá­lyoknál erősebben, a magasabbaknál kevésbé erősebbre sikerült. Végeredményében egy­formán szomorú a dolog és egyaránt kiszá­míthatatlan, hogy valóban tizenkétmilliót keres-e az állam ezzel a rendelettel, vagy pedig kihatásaiban még többet veszít-e rajta. Az illetékes tényezők abban a meggyő­ződésben léptek a nyilvánosság elé a fizetés­­csökkentéssel, hogy erre az államkincstár mai helyzetében múlhatatlanul szükség van. Ez a meggyőződés, továbbá a régebben el­hangzott ígéretek úgy szállonganak a fizetés­­csökentésnek a nyilvánossággal szemben történt megadminisztrálása körül, mint Va­­sziljevics Nikolaj Gogoly „Holt lelkei“ a csinovnikov hatalmas kezei között. Anélkül, hogy ennek a meggyőződésnek a jóhiszemű­ségét kétségbe vonnánk, fel kell hívni az il­letékesek figyelmét erre a kérdésre, amiről eddig a magyar sajtóban nem esett szó és amelyre adandó felelet perdöntő a fizetés­­csökkentés jogossága és méltányossága szem­pontjából, ez a kérdés pedig a következő: mi történt a köztisztviselői mér­ték­jövedelmekkel? 1932. március 17-én ugyanis elrendelte a kormány, hogy a közalkalmazottak mellékjö­vedelme nem lehet nagyobb, mint a fizetésnek 50 százaléka. E rendelkezés alól a miniszter­­tanács egyes esetekben felmentést adhat. Ezek után azzal a kérdéssel fordulunk Imrédy Béla pénzügyminiszterhez, adott-e a minisz­tertanács felmentést egyeseknek a mellékjö­vedelmek említett korlátozása alól, kik azok, név és állás szerint, akik ebben részesültek. Ez a nevezetes 1700-as rendelet úgy in­tézkedik, hogy „a közalkalmazottak akár állandóan, akár esetenként bármilyen címen csak olyan mellékjárandóságban részesülhet­nek, amelynek egy évi összege nem ha­ladja meg az 50 százalékát annak az ösz­­szegnek, amely az illetőt 1931. évi szep­tember hó 1-e előtt érvényben volt jog­szabályok szerint fizetés és lakáspénz cím­­­mén együttvéve megilleti.“ Ez a szakasz tehát fé­lreérthetetlenül előírja az 50 százalékos határt. A 4. §. azon­ban rögtön megadja a lehetőséget ennek a be nem tartására. „A minisztertanács egyeseknek, akik hivatali tevé­kenységüket rendkívüli mérték­ben meghaladó, különösen érté­kes szolgálatokat teljesítenek, kivételesen megengedheti, hogy a számításba veendő mellék já­randóságainak egyévi együttes összege az 50 százalékot megha­ladhass­a.“ A kormánytól várja a hivatalos tájékoz­tatást a nyilvánosság arra vonatkozóan, hogy kik azok, akik ilyen felment­vényt kaptak a minisztertanács­tól, mekkora a számuk, milyen po­zíciót töltenek be. De ép ilyen fontos, vagy talán még fontosabb kérdés, hogy mel­lékjárandóság címén mennyit fi­zetett ki a költségvetési év alatt összesen az állam. Még a pénzügymi­niszter válaszának nyilvánosságra kerülése előtt megállapítjuk, hogy a mellékjárandóság címén kifizetett összeg nagyon közel jár a 12 millió pengőhöz. A 12 milliós fizetésreduk­ciót és a közel 12 millió pengős, méltányos­ságból engedélyezett és kifizetett mellék­­járandóságot a magunk részéről nem tudjuk összeegyeztetni a méltányosság jegyében. A kérdés nyilvános tárgyalása közérdek, hiszen hivatalos személyek sincsenek tisztában azzal, hogy egyes köztisztviselőknek mellékjáran­dósága legális vagy törvénytelen-e. Különben úgy gondoljuk, semmi titkolni való sincs abban, ha valakinek a mi­­­nisztertanács megadja ezt a fel­mentvényt. Mert nem tudunk elképzelni komoly érvet, amely ellene szólna annak a kívánságnak, hog­y a jövőben a mellék­­járan­dóságok megkötöttsége alól történő felmentést a hivatalos lapban tegyék közzé. Ez sokkal nyíl­tabb eljárás, mint a titkolódzás, amely csak sugdolódzásra, gyanúsításokra ad alkalmat és kitenyészti ezt a burkolt álláshalmozást. A pénzügyminiszter válaszát nemcsak a sajtó, a nyilvánosság képviselője várja, ha­nem a köztisztviselők társadalma is a maga egészében. Ez alkalommal talán a nevek és az állás közlése mellett módot talál a pénz­ügyi kormány annak a feltüntetésére is, hogy mekkora mellék­járandóságot él­­v­eztek az illetők a Károlyi-kor­mány nevezetes rendelete előtt. Egy pillanatig sem tételezzük fel Imrédy pénzügyminiszterről, de a Gömbös-kormány egyetlen tagjáról sem, hogy ezzel a kérdéssel kapcsolatban titkolnivalója lenne. A fizetés­­csökkentést és a mellékjárandóságok maszto­dónját egymástól aligha lehet elválasztani, amikor, — mint lapunk más helyén jelentjük — folytatólagosan további köztisztviselői il­letménycsökkentésre készül a kormány. az 5ö°/°-os mellékjövedelem túllépésére 10 és 20 százalékkal redukálják a köztisztviselők napidíját Politikai körökben híre terjedt annak, hogy a kormány további folytatólagos leszál­lítást tervez a tisztviselők iletményeivel kap­csolatban. A mérséklés ezúttal a napidíjakra fog kiterjedni. Jelenleg tudvalévően különle­ges megbízatás, az állomáshelyről való távo­zás esetén kapnak napidí­jat a köztisztviselők, mégpedig a fizetési osztályhoz képest, 7 pen­gőtől 35 pengőig terjedhet a napi kiadásaik fedezésére hivatalosan megállapított összeg. A napidíjak terén automatikusan csökken­tették a kiadásokat a közelmúltban két for­mában. A Károlyi-kormány mérsékelte a ki­utalható összegeket, a hivatalokban pedig utasítást kaptak a hivatal­vezetők, hogy utazásra vagy hasonló megbízatásra mennél ritkábban kerüljön sor. Nem titok a nyilvá­nosság előtt, hogy egyes egyéneknél valósá­gos mellékjárandósággá fejlődött a napidíj, a tisztviselők azt belekalkulálták az életstan­­dard­be. Körülbelül 10—12 százalékos lesz a csökkentés, amelyet a pénzügyi kormány a közeljövőben rendeletben készül kiadni. Lényegesen mérsékelni fogják azokat a napidíjakat is, amelyeket a külszolgálati szol­gálatban állóknak, vagy külföldi utazás alkal­mával juttatnak. A külföldi napidíjaknál e mérséklés 20 százalékos lesz. Az a hír, hogy a közlekedési segélyt is le fogják újból szállítani, teljesen alaptalan. A budapesti köztisztviselők változatlanul 8.50 pengőt kapnak a régi 10 pengővel szemben. autóbuszok, automobilok különleges célokra Teherautomob­ilok­ Teucholl-Districh­ féle armaturák, szivattyúk, tűzol­tósági és közegész­ségügyi szerek Vas- és acélöntvények. Vasszerkezetek, Jobbágy-féle folytonégő kályhák stb. H. Ii­. Állami Vas-, Acél- és Célgyárak BUDAPEST, X., KŐBÁNYAI­ UT 21. elkezdik a flomi Megyesom vasútvonal villamosítási munkálatait Az egyes érdekelt miniszterekkel és referen­sekkel a Komárom-hegyeshalmi villamosítás ügyét teljes részletességgel letárgyalták és leg­közelebb a minisztertanács fogja megadni a szankciót arra, hogy a Komárom Hegyeshalom szakasz villamosítását megkezdjék. Értesülésünk szerint ezzel kapcsolatban 32 darab Kandó-féle villamos mozdonynak a Ganz villamossági rt.-nál való megrendelését határozták el. Egy villamos mozdonynak a megrendelési ára 600.000 pengő, míg az egész Komárom—hegyeshalmi villamosítási munkálatok 38 millió pengő értéket képviselnek. Ez a villamosítási munka jelentékeny munkaal­kalmat hoz a magyar iparnak és a munkák közeli megindítása a gazdasági életre minden tekintetben előnyös lesz. A magyar közönséget élénken foglalkoztatja az a kérdés, hogy a Hegyeshalom icheni vasút­szakasz villamosításának ügyét az osztrákok ked­vezően elintézik-e, mert természetesen a villamo­sítás gazdasági értéke csak akkor fog igazán a­­maga nagy jelentőségében kibontakozhatni, ha a Hegyeshalom idheni rész is rövidesen megépül.

Next