Közgazdasági és Közlekedési Tudósító, 1937 (10. évfolyam, 1-23. szám)

1937-01-13 / 1. szám

ibekihi 1937 január 18. Reformok a MÁV-nál Az Állam­vasút technikai, forgalmi, díjszabási fejlődése A Közgazdasági és Közlekedési Tudósító karácsonyi számában behatóan foglalkoz­tunk a magyar királyi Államvasutak fon­tos, aktuális problémáinak egész sorával. A cikkeinkben foglalt információkat a MÁV elnökségének a közlései alapján vit­tük a nyilvánosság elé, amely a magyar vasúttal vagy egyáltalán nem, vagy csak ritkán találkozik a sajtóban. Ennek elle­nére — vagy talán éppen ezért — páratlan érdeklődés nyilvánult meg a közönség ré­széről vasútügyi cikkeink iránt. Olvasóink köréből levelekkel és üzenetekkel kerestek fel bennünket. A magyar közönségnek különleges érzéke van a közlekedés iránt, a levelekből látszik, milyen készségesen szólnak hozzá a problémákhoz és gyakran mennyi iniciatíva van ezekben az első pil­lanatra laikusnak látszó megnyilatkozások­ban. Az alábbiakban folytatjuk az aktuális államvasúti kérdésekről szóló cikksoroza­tunkat, annál is inkább, mert már eddig is bebizonyosodott, hogy majd a közvélemény, mind maga a gazdasági világ értékeli és keresi a valamennyiünk közös értékének tekintett Állam­vasút működéséről, fejlő­déséről szóló információkat, változott értéknek megfelelően módo­sítják.­­ Egyes érdekképviseletek azonban azon az állásponton voltak, hogy az árak tekin­tetében még további ingadozás várható, ezért a díjszabási rendezés egyelőre nem időszerű s célszerűbb azt az árak végleges kialakulásának idejére halasztani. Csupán a mezőgazdasági cikkeknél, ahol erős ár­esések mutatkoztak, történtek bizonyos — részben ideiglenes jellegű — intézkedések, és­pedig oly módon, hogy a változott érték­nek megfelelően egyes árukra a vasutak különleges díjkedvezményeket léptet­tek életbe.­­ A helyzet azóta lényegesen nem vál­tozott, legalább is nem annyira, hogy na­gyobb jelentőségű, vagy mélyreható díj­szabási reformról szó lehetne. Mindaddig tehát, amíg az árucikkek árában bizonyos állandósulás nem mutatkozik, számottevőbb díjszabási rendezés cél­szerűen nem valósítható meg, mert azt esetleg rövid időn belül újabb revízió alá kell venni. Amint azonban­ az árak terén a kellő nyu­­gat­i helyzet kialakul, a kérdést napi­rendre tűzik a vasutak. A külföldhöz képest a MÁV személy­díjszabása ! Az Államvasutak személydíjszabása ellen sokszor hangzik el kifogás. A díjszabás rendkívül magas mértéke vezetett oda — mondják —, hogy szerelvények, különösen az első és második kocsiosztály látogatott­sága nagyon gyér. A TUDÓSÍTÓ munka­társa kérdést intézett a MÁV elnökségéhez, valóban olyan drága-e a MÁV személy­tarifája, ha figyelembe vesszük a kül­földi vasutakon alkalmazott díjszabást. A következő érdekes feleletet kaptuk: — A MÁV és a külföldi vasutak személy­díjszabásának az összehasonlítása céljából komplikált valuta- és devizaszámítások el­kerülésére tanulmányozzu­k át az egészen egyszerű kimutatást. Ebben arról van szó, hogy hány kilométer távolságot lehet utazni 15 pengőért a MÁV vonalain és mennyit az egyes külföldi vasutakon. Itt a kimutatás: 15.a pengőnek megfelelő összegért a •­ különböző országok vasutain a 3. kocsi­osztályban az alábbi távolságokra lehet utazni: a legolcsóbb — kitűnik ebből — mondották a MÁV részéről — hogy a magyar államvasút személyvonata a legolcsóbb, gyorsvonatunk díjszabása pedig a négy leg­olcsóbb között található. —■ Tervez-e az államvasút a személydíj­­szabás ellen elhangzott kritikák enyhítésére további, újabb kedvezményeket?— kérdez­tük ezek után. — A személyforgalomban újabb kedvez­ményeket nem tervezünk, mert az utazó­­közönség rendelkezésére álló, bőséges és minden figyelembevehető helyre és alka­lomra érvényes díjszabásszerű és díjszabá­son kívüli menetkedvezmény valamennyi utaskategória igényeit kielégítheti. Menet­­kedvezményi rendszerünk továbbfejleszté­sének kérdésével ezidőszerint nem is foglal­kozunk.­­ — A „filléres gyorsvonatok” forgalomba­­helyezésével a­ belső vándorforgalmat szán­dékoztunk fellendíteni és általában az uta­zási kedvet fokozni. E célokat a „filléres gyorsok” jól, mai programjuk szerint teljes mértékben szolgálják és módosítást nem kívánnak. — A „filléres gyorsvonatok” kimondot­tan turistajellegű vonatok, így természete­sen csak egységes kocsiosztállyal (3. osz­tály) közlekedhetnek. Ország Személy­vonaton Gyors­kilométerre 1. Svájci 155 125 2. Németország 166 141 3. Ausztria 250 140 4. Olaszország 255 200 5. Franciaország 289 289 6. Lengyelország 300 220 7. Románia 320 250 8. Jugoszlávia 341 215 9. Csehszlovákia 350 250 10. Magyarország 450 230 Napi 4000 km. többletet teljesít a Máv a szezonforgalomban „...az egyvágányú pálya teljesítő­képességének a határáig ...“ Hazai kiránduló és nyaralóforgalmunk­ fejlődésének sorsa az államvasút ke­zében van. A felületes kritika hajlamos arra, hogy a MÁV ezirányú tevékenysé­gét lekicsinyelje, vagy legalább is olyan bírálattal üréssé, amely nem veszi kellően figyelembe, milyen anyagi áldozatot és mennyi munkatöbbletet ró a vasútra ezek­nek a szezonigényeknek a kielégítése. A Közgazdasági és Közlekedési Tudósító munkatársának a kérdésére a következő­ket mondották a MÁV illetékes tényezői erről: — A kiránduló, turist-, illetve nyaraló­­forgalom fejlesztése érdekében évről-évre szaporítjuk — a lehetőségekhez képest — az idényvonatok számát. Ennek jellemzé­sére megemlítjük, hogy az évente május hó közepén életbelépő nyári menetrendben az egész időszak alatt közlekedő vonat­mennyiségen felül, a nyári fürdőidény­ben többlet vonatkilométert teljesítettünk, amihez megjegyezzük, hogy míg a nyári idény­vonatok száma 1933- ban az átlagos nyári napi összteljesít­ménynél 3%-kal, addig 1936-ban már annak 5% -ával volt nagyobb.­­ Ezzel a többlet vonatmennyiséggel egyrészt a fontosabb kiránduló, iletve nyaralóviszonylatokban a gyorsított hét­végi utazási igényeket igyekszünk kielé­gíteni, legnagyobbrészt pedig a Balaton forgalmát javítjuk.­­ A balatoni utazás gyorsítása érde­kében egyébként a balatoni vonalakon úgy a gyors, mint a távolsági személy­­vonatokat a vonalra engedélyezett legnagyobb sebességgel közlekedtetjük.­­ Abból a célból, hogy a gyorsvona­tok forgalmába a legkisebb nyaraló- és üdülőhely érdekeltsége is bekapcsolódhas­sék, a gyorsvonatok előtt és után sze­­mélyvonatú jegyekkel igénybe vehető ú. n. elosztó és gyűjtő motorosvonatokat közle­kedtetünk. A hétvégi és ünnepi forgalom céljára külön gyors- és gyorsított távol­sági személyvonatokat vezettünk be, ame­lyek Budapest és az első balatoni állomás között — Székesfehérvár kivételével —­ nem állanak meg. A legerősebben igénybe­vett, naponta közlekedő távolsági sze­mélyvonatpárt (1211, 1214) — helyi vo­natok beállításával — a Budapest—Szé­kesfehérvár közötti megállásoktól mente­sítettük, ami által azok utazási menettar­tamát 40—115 perccel rövidítettük. Buda­pest és Keszthely között a nyári főidény­ben Balaton-Expresszt közlekedtetünk, amelynél az utazási menettartam Buda­pest és Keszthely között, szemben a gyomvonatok 3 óra 35 perces menettar­tamával, mindössze­­ 3 óra 08 perc. Vala­mennyi gyorsvonat, így a Balaton­-Ex­­pressz is, az igen mérsékelt árú balatoni havi bérletjegyekkel is igény­bevehető.­­ A Balaton északi partján fekvő­ fürdőhelyek igényeinek jobb kielégítése­ érdekében a korábban Pusztaszabolcs— Szabadbattyánon át közlekedtetett távol­sági személyvonatokat az egyvágányú pálya teljesítőképessé­gének határáig a rövidebb martonvásári útirányon át — a helyi forgalom kikapcsolásával — gyorsvonatú sebességgel továbbítjuk. Így ezeknél az utazási menettartam a koráb­bival szemben 40—60 perccel csökkent. Egész éven át történő közlekedéssel rend­szeresítettük az ú. n. Fabinyi-vonatokat (1114, 1115), amelyekkel Budapest és Ta­polca között az utazási menettartam a korábbi személyvonata 5 óra 40 perc he­lyett 4 óra 40 perc. A trieszti gyors­vonatokkal kapcsolatb­an ugyancsak egész éven át sebesvonatokat járattunk, me­lyeknél az utazási idő ugyanezen viszony­latban 4 óra 10 perc. 1933. év nyarán naponta 2.377 1934. év nyarán naponta 3.313 1935. év nyarán naponta 3.817 és 1936. év nyarán naponta 3.952 Az értéktarifa részben elavult, de egyelőre nem módosítják A gazdasági élet alapvető problémái közzé tartozik a vasúti tarifa, amely Magyar­­országon szinte a kulcsa egyes iparágak fejlődésének, vagy hanyatlásának, bizonyos kereskedelmi relációk fenntartásának. A Közgazdasági és Közlekedési Tudósító munkatársa a következő kérdéssel fordult 1MIGL GÉPGYÁR R.-T. BUDAPEST 62. Diese­l motorok stabil telepek részére. Járműd­ieselmotorok Mindennemű autók, autóbuszok, traktorok vasúti vontatás, hajó meghajtás stb. céljaira az Államvasutak kereskedelmi főosztá­lyához. — Szükséges-e mai tarifális berendezke­désünk részleges, vagy teljes megreformá­lása és ha igen, miért nem kerülhet sorr ez időszerint a probléma megoldására? Illetékes helyen kérdésünkre a következő választ adták: — A magyar vasutak 1924. évben meg­alkotott, ú. n. .„reformdíjszabása” az érték­tarifa rendszeren épült fel. — A reformdíjszabás életbeléptetését a különböző érdekképviseletekkel lefolyta­tott beható tárgyalás előzte meg, az tehát valamennyi érdekképviselet egyetértő meg­állapodásának tekinthető. A díjszabás meg­alkotásánál alkalmazott rendszer, — melyet utóbb más államok is invezettek — a gyakorlatban teljesen bevált és annak alap­elveitől a jövőben sem volna kívánatos el­térni. Ilyen értelemben tehát a mai tarifális berendezkedés meg­reformálásáról nincsen szó.­­ A refom­díjszabás életbelépését köve­­tleg azonban az elmúlt évtized alatt egyes árucikkek értékében jelentékeny eltolódás állt elő. Erre való tekintettel a vasutak az 1933. évben tervbe vették, hogy az árucikkek díjszabási osztályozását a­ ­ A biztosítóberendezés fejlesztése Nagy igyekezettel láttak hozzá az Állam­vasutak a biztosító berendezés korszerű átalakításához. A vasút vezetői tudatában vannak annak, hogy ezen a téren rengeteg a tennivaló. A Németországban alkalmazott új, modern, úgynevezett „háromforgalmú” előjelzőket — a biztonságosabb fékezés érdekében — a MÁV rövidesen kipróbálja a hazai vonalakon. Az automatikus vonat­befolyásoló (megállító) szerkezetekkel való foglalkozást azonban a MÁV-nál még korai­nak találják. A közeljövő elvégzett és most sorra kerülő iyen munkáiról a MÁV elnök­sége a következő adatokat bocsátotta a­­Tudósító rendelkezésére: — A biztosítóberendezések 1933/34., 1934/35. és 1935/36. költségvetésévi gyara­podásáról a következőkben nyújtunk rövid összefoglalást:­­1. Új állomási biztosítóberendezést, régi, el­­alkult berendezéseik kicserélése céljából Budapest,Kelet­földön és Komáromban lé­tesítettünk. Előbbi mechanikai, utóbbi pedig teljesen modern, fény­jelzős, elektrodyna­­mikus berendezés. 2. Rákos állomás budapesti oldalának meg­levő elektrodynamikus és hatvani, ill. szol­noki olldalának ugyancsak meglévő mechani­kai biztosítóberendezései között, az egymást veszélyeztető menetek kiküszöbölése céljából függőségi kiegészítéseket létesítettünk és egyidejűleg ugyanitt a budapest—hatvani vonal átmenő fővágányainak kijárati jelzőit élő jelzőkkel láttuk el. 3. További nagyobb mérvű átalakítási mun­kálatokat ezenkívül még Rákosrendező pu. és Ács állomás biztosítóberendezésein végez­tünk. 4. Befejeződött a hegyeshalomi fővonal Bicske—Budapest—Kelet­föld közötti vonal­­szakaszán is, a jobbjáratra való áttéréssel kapcsolatban szükségessé, vált állomási- és térközbiztosító-berendezések Átszerelési mun­kái. 5. Elvégeztük ugyancsak a hegyeshalomi fővonalon Ácsot Hegye­shalom állomások kö-

Next