Magyar Asztalosmesterek Lapja, 1911 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1911-01-01 / 1. szám

1911 január 1. MAGYAR ASZTALOSMESTEREK LAPJA­I vannak hivatva elsősorban elismerésüknek új hívőket és híveket szerezni, hogy maholnap ez az érzés és meg­értés általános köztudattá válván, a szaksajtó felvirágoz­zék és hatványozott mértékben teljesíthesse nagyjelen­tőségű hivatását. Ezért mi, akik az egész éven át köte­­lességszerűen foglalkozunk körénk csoportosult kedves közönségünk érdekeivel, talán nem vagyunk túlságosan szerénytelenek, ha arra kérjük a közönséget, hogy ez újév napján foglalkozzék viszont a fennebbiek szelle­mében a mi érdekeinkkel. Ennek is ők fogják hasznát látni, mert a szaksajtó fejlődése mindig annak a közön­ségnek válik a javára, melynek szolgálatában hivatását teljesíti. Ünnepnapok. Irta : Koháry József, asztalosmester. Székesfehérvár, 1910 december 24. A társadalom — osztály- és rangkülönbség nélkül — így a karácsonyi és újévi ünnepeken arra törekszik, hogy ezeket az ünnepeket a társadalom tagjainak kelle­messé tegye. Még a jó házi cselédnek is kedveskedünk eggyel,mással, ha mással nem, egy-egy köténnyel, fej­kendővel s hasonló dolgokkal, mert hiszen ezek által az apró ajándékok által a cseléd sokkal bensőségesebbé válik, szinte a családhoz tartozónak tartja magát, hűsé­gesebb lesz, egyszóval ezek a mostani ünnepek arra szolgálnak, hogy a cselédet és gazdát közelebb hozzák egymáshoz. Ezek a szent ünnepek valóban legalkalma­sabbak is erre s a szeretet és béke ünnepén megbékül­­vén, a szeretet jelében léphetünk az új esztendőbe. Általában tapasztalható, hogy az emberiség a kará­csonyi és újévi ünnepeket arra használja föl, hogy egy­másról megemlékezni törekszik. Várjon mi, mesterek, törekszünk-e ez ünnepek alkalmából arra, hogy a hoz­zánk oly közel álló tanoncainkat az átlagos köznapot túlhaladó ünnepi bánásmódban részesítjük-e ? Várjon tanoncainknál törekszünk-e arra, hogy ezek az ünne­pek jobb emléket keltsenek föl bennük? Hány szegény édesanya gondol könnyezve, meleg szeretettel távollevő fiára, hogy az, akit ő szülői szíve egész szeretetével körülölel még a távolban is, miként tölti az ünnepnapokat? Megvan-e új otthonában csak némileg is az, ami volt a szülői régi otthonban? Avagy csak úgy múlnak el fölötte az ünnepnapok, mint a többi közönséges hétköznapok, avagy még rosszabbul, mivel épp az ünnepek miatt van több szaladgálni valója? Az anyai szív nem tud nyugodni, kétség és remény között vergődik az ünnepnapokon, várjon a hozzánk került tanonc fia jobb ebédet, vacsorát avagy csak a maradék, a csirke csontja s a mákoskalács ropogós hegye mindaz, amivel az ünnepet megüli. Nekünk, mestereknek legyen arra gondunk, hogy tanoncainkról gondoskodjunk ilyenkor. Az is ember, ha még csupán palánta is, akiből idővel szintén mester lesz, a jövőben tehát kartársunk, akit akkor is meg kell becsülnünk, amikor inas sorban van. De gondoljunk az ünnepnapokon arra is, hogy inasaink a saját vallá­suk szerint eleget tehessenek hitbuzgóságuknak; nem­csak engedélyt adjunk nekik ilyenkor a templom láto­gatására, hanem utasítsuk is őket, mivel vallás nélkül nincs erkölcs, nincs tiszta lélek, csupán köznapiasság, durvaság. A vallás nem megfelelő kultiválása az oka annak, hogy oly köznapi érzések uralják ma az ipari közvéle­ményt; úgy a segédeknél, mint a mestereknél ideges türelmetlenség jelei mutatkoznak állandóan és sehol nem észlelhető az ünnepi hangulat. Nincsenek ma már jó pásztorok — úgy látszik — akik a napkeleti bölcsek szeretettől kijelölt utain haladva, a megértést, a feleba­ráti szeretetet állandóan kultiválnák. E mindjobban elharapódzó általános szeretetlenség miatt igen kívánatos, hogy mielőbb iparostanoncottho­­nok alakíttassanak, ha egyelőre csupán az ipariskola keretén belül is, mint önképző körök működnének. Ne­künk, mestereknek kell körbejárnunk, hogy ez megvaló­suljon ; jóakaratú irányításunkkal állandóan neveljük a tanoncifjúságot, hogy méltó utódjainkká váljanak; gon­doskodjunk róluk, amikor már segédsorba is kerültek s ne bízzuk őket másokra ne hagyjuk magukra őket, kö­zeledjünk hozzájuk, legyünk gyámolítójuk s tegyünk meg mindent szellemi és testi nevelésükre, hogy ezáltal mű­velődésük s gyakorlati képzettségük minél magasabb fokra emelkedjék. Áldozzunk néha egy-egy órát tanoncaink, segédeink nevelésére, oktatására. Különösen alkalmasak erre az ünnepnapok, amikor a műhelyekben szünetel a munka s mi is ráérünk, tanoncaink, segédeink is ráérnek arra, hogy a tanulás oltárán áldozzunk. Nagyon sok előnye volna ennek s bizony — ne tagadjuk — a tanoncok­­nak is, ifjú segédeinknek is elkelne a tanulás, amelyet a tanonciskola nyújtani nem tud. Használjuk föl azért az ünnepnapokat; jobban, mint ahogyan javasoltam, azok föl nem használhatók. Mi is nyerünk, alkalmazottaink is csak nyernek ezáltal. Szót kérek. Lapunkat, a „Magyar Asztalosmesterek Lapjá“-t, illetve annak minden egyes cikkelyét hűségesen elolva­som mindenkor. Így végigolvastam karácsonyi dús szá­munkat is s miközben örömmel töltött el az a sok szép és tartalmas cikkely, amelyeket t. kartársaim az ország minden részéből írtak, egyik cikkelynek egy picike passzusát kifogásolom, mivel azt az én általam meg­pendített társaskör alapítására célzásnak veszem. Az „Árucsarnokokról és termelőszövetkezetekről“ szóló cikkely végén ugyanis az áll, hogy az alakítandó szövetkezeteket „nem szabad lealacsonyítani egy vesze­kedő társaskör színvonalára“. A cikk egész tartalma nagy igazságokat tartalmaz s azt hiszem, elismerjük ezt asztalosmesterek, valamennyien. Az abban foglalt eszmék megvalósítását szinte életszükségletnek tekintjük, úgy önmagunkra, mint iparunkra nézve is. Beláttuk mi ezt már akkor, amidőn a Budapesti Asztalosmesterek Bútorcsarnok Szövetkezetét régen meg­alapítottuk. Ebből az alapítási munkából én is kivettem a magam részét. Nem a magunk esetleges előnyeit tekin­tettük csupán, hanem azt is, hogy alapításunk a jövőre is kihasson s hogy utódaink, a jövő generáció is élvez­hesse annak gyümölcseit. Ez a cél vezérelt minket az alapításkor és ha a

Next